URL: http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-1325-fa.html
هدف: هدف از مطالعه حاضر، تعیین تأثیر برنامه گروهی بازآموزی اسنادی بر اضطراب دانشآموزان با ناتوانیهای یادگیری شهر تهران بود.
روش بررسی: در این پژوهش شبهآزمایشی از طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل استفاده شد. از جامعه آماری دانشآموزان با ناتوانیهای یادگیری شهر تهران در سال تحصیلی ۹۲-۱۳۹۱، ۲ مرکز اختلال یادگیری به روش هدفمند و در دسترس (۳۶ نفر؛ ۹ دختر و ۲۷ پسر پایههای دوم تا ششم ابتدایی و سنین ۷ تا ۱۲ سال) انتخاب شدند. دانشآموزان یک مرکز بهطور تصادفی بهعنوان گروه آزمایش و دانشآموزان مرکز دیگر بهعنوان گروه کنترل (هر گروه ۱۸ نفر) در نظر گرفته شدند. گروه آزمایش به ۳ گروه فرعی ۶ نفری تقسیم شدند و هر گروه طی ۱۱ جلسه مداخله ۴۵ دقیقهای در مدت ۶ هفته (دو روز در هفته) آموزش بازآموزی اسنادی گروهی را دریافت نمودند. در صورتی که گروه کنترل فقط در برنامههای متداول مرکز شرکت کردند. پرسشنامه اضطراب کودکان اسپنس قبل و بعد از مداخله توسط دو گروه آزمایش و کنترل تکمیل شد. دادهها با استفاده از آزمون t وابسته و تحلیل کوواریانس تجزیه و تحلیل شد.
یافتهها: نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که مداخله بازآموزی اسنادی بر میزان اضطراب تأثیر نداشتهاست و بین اضطراب دو گروه آزمایش و کنترل تفاوت معنادار (P=0/34) وجود ندارد.
نتیجهگیری: برنامه گروهی بازآموزی اسنادی احتمالاً قادر به کاهش نشانههای اضطراب در دانشآموزان با ناتوانیهای یادگیری نیست.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |