URL: http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-120-fa.html
هدف: در طی دهههای اخیر ارتباط میان نقص در مهارتهای آگاهی واجی با مشکلات خواندن بهطور وسیعی پذیرفته شده است و عمدهترین علت نارساخوانی، مشکلات پردازش واجی در نظر گرفته شده است. اگرچه نتایج تحقیقات اخیر در زمینه سرعت نامیدن، حاکی از این است که این مهارت منبع احتمالی دیگری جهت نارساخوانی است. پژوهش حاضر با هدف بررسی و مقایسه مهارتهای آگاهی واجی و سرعت نامیدن بر روی 58 کودک پایه دوم ابتداییشهر تهران صورت گرفته است.
روش بررسی: 28 نفر از آزمودنیها نارساخوان و 30 نفر عادی بودند. تکالیف مورد استفاده در این تحقیق آزمون آگاهی واجشناختی دستجردی (1381) بود. کلیه اطلاعات جمعآوریشده در این پژوهش با استفاده از آزمونهای آماری تی مستقل و یومنویتنی مورد تحلیل قرار گرفتند، همچنین همبستگی میان مهارتهای آگاهی واجی و سرعت نامیدن با استفاده از آزمونهای ضریب همبستگی پیرسون و اسپیرمن در دو گروه آزمودنیها مورد بررسی قرار گرفت.
یافتهها: نتایج حاصل از اجرای آزمونهای آماری حاکی از آن است که بین دو گروه نارساخوان و عادی در مهارتهای مذکور تفاوت معنیداری وجود دارد و گروه نارساخوان در هر دو مهارت ضعیف تر از گروه عادی است. همچنین در این پژوهش میان مهارتهای آگاهی واجی و سرعت نامیدن همبستگی معنیداری وجود نداشت.
نتیجهگیری: نتایج این تحقیق نیز همسو با بسیاری از تحقیقات مشابه، نشانگر وجود مشکلات آگاهی واجی و سرعت نامیدن در افراد نارساخوان است. از نظر دیگر عدم همبستگی معنادار میان دو مهارت میتواند نشانگر آن باشد که سرعت نامیدن مستقل از آگاهی واجی است.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |