دوره 13، شماره 4 - ( زمستان 1391 )                   دوره، شماره، فصل و سال، شماره مسلسل | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- دانشگاه بهزیستی وتوانبخشی
2- دانشگاه علوم بهزیستی وتوانبخشی، تهران، ایران. ، tabatabai@aut.ac.ir
3- دانشگاه علوم بهزیستی وتوانبخشی
چکیده:   (15479 مشاهده)

هدف: این مطالعه با هدف بررسی تأثیر آموزش اصول ارگونومی بر اختلالات اسکلتی و عضلانی کاربران رایانه بهزیستی شهرستان رشت در سال ۹۰انجام شده است.

روش بررسی: در این پژوهش نیمه آزمایشی ۲۸۳ کاربر رایانه زن که دارای اختلالات اسکلتی و عضلانی بودند به صورت تصادفی در دوگروه آزمایش (۲۳ نفر) و کنترل (۲۳ نفر (قرار گرفتند. سپس برای گروه آزمایش به مدت سه ماه آموزش‌های نظری و عملی و مداخلات ارگونومی ‌اجرا گردید.داده‌ها با استفاده از پرسش‌نامه نقشه بدن جمع‌آوری ونتایج باآزمون کولموگروف-اسمیرنوف و آزمون کوواریانس تحلیل شد.

یافته‌ها: بیشترین شیوع میزان اختلالات اسکلتی-عضلانی در جامعه مورد نظر به ترتیب در زانوی راست (۲۷/۹۱ درصد)، گردن (۲۷/۲۰ درصد)، کمر و شانه راست (۲۶/۱۴ درصد)، زانوی چپ (۲۵/۷۹ درصد) و پشت (۲۳/۶۷ درصد) مشاهده شد. یافته‌های پژوهش بیانگر این است که پیش‌فرض همگنی شیب‌ها و همگنی واریانس‌ها تایید می‌گردد. آموزش‌های ارگونومیک منجر به کاهش معنادار اختلالات اسکلتی و عضلانی کاربران رایانه شد.

نتیجه‌گیری:براساس یافته‌های پژوهش می‌توان نتیجه گرفت که آموزش و آگاه کردن کاربران رایانه از اصول ارگونومیک کار با رایانه و انجام مداخلات ارگونومیک جهت تصحیح نامناسب پوسچر،کاهش زمان کار، استفاده از تکیه‌گاه بازو و تکیه‌گاه پا و انجام تمرینات کششی و تنظیم ایستگاه کاری نقش موثری در کاهش اختلالات اسکلتی و عضلانی کاربران رایانه خواهد داشت.

متن کامل [PDF 435 kb]   (4205 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردی | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1391/5/25 | پذیرش: 1392/4/12 | انتشار: 1392/4/12

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.