URL: http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-1151-fa.html
هدف: هدف این پژوهش بررسی اثربخشی آموزش کفایت اجتماعی بر رفتار سازشی دانشآموزان پسر کمتوان ذهنی شهرستانهای تهران بود.
روش بررسی: پژوهش حاضر از نوع شبهآزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری این پژوهش را دانشآموزان پسر کمتوان ذهنی 12 تا 14 ساله شهرستانهای تهران تشکیل دادند. برای انتخاب آزمودنیها با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای ابتدا از بین شهرستان های تهران، 2 شهرستان و از هر شهرستان یک مدرسه به صورت تصادفی انتخاب شدند، سپس از هر مدرسه 20 دانشآموز انتخاب شد که به طور تصادفی در یکی از دوگروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. گروه آزمایشی، طی 10 جلسه تحت آموزش کفایت اجتماعی قرار گرفت ولی به گروه کنترل آموزشی ارائه نشد. ابزار جمعآوری اطلاعات آزمون هوش ریون، مقیاس رفتار سازشی واینلند و برنامه آموزشی کفایت اجتماعی بود. دادههای به دست آمده با استفاده از تحلیل کوواریانس چند متغیری تحلیل شد.
یافتهها: نتایج نشان داد که میانگین نمرات رفتار سازشی گروه آزمایش به طور معناداری بیشتر از گروه کنترل بود (P<0/0005). همچنین نمرات رفتار سازشی گروه آزمایش در مهارت ارتباطی، مهارت زندگی و مهارت اجتماعی معنادار بود (P<0/0005)، ولی در مهارت حرکتی معنادار نبود (P<0/269).
نتیجهگیری: برنامه آموزشی کفایت اجتماعی باعث بهبود رفتار سازشی، مهارت ارتباطی، مهارت زندگی و مهارت اجتماعی دانشآموزان کمتوان ذهنی شد. بنابراین برنامهریزی برای ارائه آموزش کفایت اجتماعی به این دانشآموزان اهمیت ویژهای دارد.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |