دوره 14، شماره 1 - ( بهار 1392 )                   دوره، شماره، فصل و سال، شماره مسلسل | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Monadi M, Sheikhzadeh M, Zamiri-Abdollahi F, Lotfi Y. Investigation of Auditory Brain Stem Responses (ABRs) In Children with Down Syndrome. jrehab 2013; 14 (1) :103-107
URL: http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-1116-fa.html
منادی محسن، شیخ‌زاده محبوبه، ضمیری‌عبداللهی فرزانه، لطفی یونس. بررسی پاسخ‌های شنیداری برانگیخته ساقه مغز در کودکان مبتلا به سندرم داون. مجله توانبخشی. 1392; 14 (1) :103-107

URL: http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-1116-fa.html


1- دانشگاه علوم پزشکی بابل، مازندران، ایران. ، monadi.mohsen@yahoo.com
2- دانشگاه علوم بهزیستی
چکیده:   (11524 مشاهده)

هدف: هدف از این بررسی، مقایسه پاسخ‌های شنیداری برانگیخته ساقه مغز کودکان هنجار و نیز مبتلا به سندرم داون می‌باشد.

روش بررسی: این مطالعه مقطعی و مقایسه‌ای در مرکز توانبخشی اخوان دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران و بیمارستان تخصصی و فوق تخصصی کودکان امیرکلا بابل در محدوده سال‌‌های ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۱ انجام شد. ۴۵ کودک ۳ تا ۶ ساله مبتلا به سندرم داون و ۴۵ کودک هنجار از نمونه در دسترس و از میان پسرها انتخاب شدند. پس از تاریخچه‌گیری، اتوسکوپی و ارزیابی پایه شنوایی، آزمون پاسخ‌های شنیداری برانگیخته ساقه مغز (ABR) انجام شد. پارامتر‌های مورد مطالعه در ABR عبارتند از: نهفتگی مطلق امواج I، III و V، نهفتگی بین امواج و نسبت دامنه موج V/I. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از آزمون پارامتری t مستقل استفاده شد.

یافته‌ها: نهفتگی مطلق امواج ABR و نهفتگی بین امواج I-III و I-V؛ (۰/۰۰۱>P)، و نهفتگی بین امواج (III-V (P=۰/۰۰۳ در گروه مبتلا به سندرم داون به شکل معناداری (۰/۰۰۱=P) از گروه هنجار کوتاه‌‌تر بود. نسبت دامنه V/I در گروه مبتلا به سندرم داون به شکل معناداری کوچک‌‌‌تر از گروه هنجار (۰/۰۰۱>P) و آستانه موج V در گروه مبتلا به سندرم داون به شکل معناداری از گروه هنجار بالا‌‌تر بود (۰/۰۰۱>P).

نتیجه‌گیری: رشد دستگاه شنوایی محیطی در کودکان مبتلا به سندرم داون تأخیر داشته و عملکرد ساقه مغز غیرهنجار است. تشخیص به‌موقع اختلالات شنوایی و مداخله زودهنگام در این کودکان ضروری است زیرا این اختلالات با توانایی‌‌های ارتباطی کودک مداخله می کند.

متن کامل [PDF 200 kb]   (1955 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: شنوایی سنجی
دریافت: 1391/4/5 | پذیرش: 1392/7/17 | انتشار: 1392/7/17
* نشانی نویسنده مسئول: بابل دانشگاه علوم پزشکی بابل

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه آرشیو توانبخشی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Archives of Rehabilitation

Designed & Developed by : Yektaweb