URL: http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-1088-fa.html
هدف: هدف از مطالعه حاضر تهیه نسخه فارسی پرسشنامه "کیفیت زندگی کودکان فلج مغزی" و بررسی روایی و پایایی آن بود.
روشبررسی: در این مطالعه مقطعی با روش توصیفی-تحلیلی و اعتبار سنجی طی ۵ مرحله پرسشنامه کیفیت زندگی کودکان فلج مغزی به زبان فارسی ترجمه و سپس روایی و پایایی آن بررسی شد. والد ۲۰۰ کودک فلج مغزی ۱۲-۴ ساله از جامعه در دسترس مراجعهکننده به ۸ مرکز منتخب توانبخشی و ۳ مدرسه کودکان جسمی-حرکتی نمونهگیری شد. دادههای به دست آمده از نظر پایایی (تکرار پذیری به فاصله ۳ هفته و همخوانی درونی) و روایی [ظاهری، ساختاری با سامانه طبقهبندی توانایی دستی (MACS) و سامانه طبقهبندی عملکرد حرکتی درشت (GMFCS) و افتراقی آیتمها] مورد بررسی قرار گرفت.
یافتهها: ضریب همبستگی اسپیرمن بین این پرسشنامه و آزمون ام.ای.سی.اس (r=۰/۴۰-۰/۱۳) و آزمون جی.ام.اف.سی.اس (۰/۳۲-۰/۱۸=r) نشاندهنده ارتباط متوسط آنهاست. ٪۷۵ موارد همبستگی نمرات هر یک از سؤالات با نمره خردهمقیاس مربوطه معنیدار و مثبت بود. این نتایج نمایانگر روایی افتراقی مناسب آیتمها برای این پرسشنامه است. آلفای کرونباخ ۰/۸۷-۰/۶۱ و خطای معیار اندازهگیری ۱۵/۲۷-۴/۸ و ضریب همبستگی درون ردهای ۰/۸۴-۰/۴۷بود که نمایانگر پایایی بالایی برای نسخه فارسی این پرسشنامه میباشد.
نتیجهگیری: نسخه فارسی پرسشنامه «کیفیت زندگی کودکان فلج مغزی» از پایایی و روایی قابل قبولی در انواع مورد بررسی برخوردار است و بنابراین میتواند به عنوان ابزار بالینی و تحقیقاتی مورد استفاده واقع شود.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |