URL: http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-1076-fa.html
امروزه تفسیرهای متعددی در مورد مفهوم، نحوه اجرا، آموزش و تکنیکهای هندلینگ وجود دارد و بالطبع تعارضات و تفاوتهایی هم در انتقال آن توسط درمانگران و متخصصین با ایدههای مختلف به والدین و مراقبین ایجاد شده و جایگاه هندلینگ در اکوپیشنهای مرتبط با کاردرمانی نیز دقیقاً مشخص نشده است. لذا هدف از این مطالعه، مروری بر هندلینگ در کودکان فلج مغزی میباشد.
این پژوهش، یک مطالعه مروری دو مرحلهای، در مورد مفهوم و جایگاه هندلینگ در کاردرمانی است که از بانکهای اطلاعاتی داخلی و خارجی بین سالهای ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۲ برای جمعآوری اطلاعات استفاده شد. از ۲۶۵۷ مقاله بدست آمده، ۵۰ مقاله کامل مرتبط با موضوع مورد مطالعه قرار گرفتند. طبق مقالات بررسی شده و مستندات، تعاریف متعدد و متفاوتی در مورد هندلینگ وجود دارد. ولی بهنظر میرسد هندلینگ، نوعی مراقبت ویژه از کودکان فلج مغزی است که در حیطه عملکرد کاری و در زمینههای مراقبت شخصی، تحرک و عملکرد اجتماعی انجام میشود که نه تنها در سلامت کودک، بلکه در ارتقاء سطح سلامت والدین هم نقش اساسی دارد. تمامی اجزاء هندلینگ براساس (ICF-CY) در بخش فعالیت و مشارکت و در زیر بخش زندگی خانوادگی و در حیطههای مراقبت از دیگران و پرورش کودک قرار میگیرند. علیرغم اینکه هندلینگ جزء حیطههای اصلی کاردرمانی است، ولی هنوز تعریف دقیق و جامعی در مورد مفهوم هندلینگ وجود ندارد و فعالیتهای مرتبط با هندلینگ و جایگاه آن در کاردرمانی تبیین نشده است.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |