دوره 13، شماره 4 - ( زمستان 1391 )                   دوره، شماره، فصل و سال، شماره مسلسل | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hosseini S A, Akbar-Fahimi N, Gharib M, Farzad M. Therapist and Client Awareness of Client’s Rights. jrehab 2013; 13 (4) :28-36
URL: http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-1073-fa.html
حسینی سیدعلی، اکبرفهیمی نازیلا، غریب مسعود، فرزاد مریم. میزان آگاهی مددجویان و درمانگران از مفاد . مجله توانبخشی. 1391; 13 (4) :28-36

URL: http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-1073-fa.html


1- دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی-گروه آموزشی کاردرمانی
2- دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی-گروه آموزشی کاردرمانی، تهران، ایران. ، fahimi1970@yahoo.com
3- مرکز تحقیقات توانبخشی اعصاب اطفال
چکیده:   (21714 مشاهده)

هدف: علیرغم وجود مطالعات قابل توجه در مورد آگاهی و رعایت منشور حقوق بیماران در کشور، مطالعات اندکی در این خصوص در حوزه توانبخشی اجرا و گزارش شده است. هدف از این پژوهش بررسی آگاهی مددجویان و درمانگران توانبخشی از منشور حقوق بیماران در فاز درمان است.

روش بررسی: این مطالعه توصیفی-تحلیلی به روش مقطعی در دو مرکز وابسته به دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی در سال ۹۰-۱۳۸۹ انجام شد. نمونه‌گیری به روش در دسترس شامل ۱۰۳مراجعه کننده و ۲۸ درمانگر بود. ابزار جمع‌آوری داده‌ها پرسش‌نامه در دو فرم درمانگران و مراجعین بود که روایی و پایایی آن تایید شد. داده‌ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

یافته‌ها: ۴۴ زن و ۵۹ مرد مراجع و ۲۰ زن و ۸ مرد درمانگر در این مطالعه حضور داشتند. سطح آگاهی ٪۴۷/۶ مراجعین از مفاد منشور حقوق بیماران ضعیف، ٪۱۶/۵ متوسط و ٪۳۵/۹ خوب بود. ارتباط معنی‌داری بین سن، جنس، محل مراجعه و سطح آگاهی مراجعین پیدا نشد. اما ارتباط معنی‌داری بین سطح آگاهی آنان و سطح تحصیلات، تعداد دفعات مراجعه و مراجعه به واحد توانبخشی وجود داشت (۰/۰۵>P). سطح آگاهی ٪۵۳/۶ درمانگران از مفاد منشور حقوق بیماران خوب، ٪۱۴/۳ متوسط و ٪۳۲/۱ ضعیف بود. ارتباط معنی‌داری بین سن، جنس، مقطع تحصیلی، رشته تحصیلی و سنوات با سطح آگاهی وجود نداشت، ولی ارتباط معنی‌داری بین سطح آگاهی و محل خدمت درمانگران مشاهده شد (۰/۰۱>P).

نتیجه‌گیری: با توجه به این که مددجویان توانبخشی آسیب‌پذیر‌‌ترین گروه بیماران هستند و از شرایط ویژه‌تری نسبت به مراجعین به سایر بخش‌‌‌های خدمات درمانی برخوردارند، ارتقاء سطح کارایی توانبخشی و رضایت‌مندی مراجعین آن، مستلزم ارتقاء سطح آگاهی عمومی ‌نسبت به خدمات توانبخشی و حقوق مددجویان و تحقیق و طراحی راهکار‌‌های رعایت حقوق مددجویان توسط سیاست‌گزاران نظام خدمات سلامت و خصوصاً توانبخشی است .

متن کامل [PDF 528 kb]   (2214 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1391/1/15 | پذیرش: 1392/4/12 | انتشار: 1392/4/12
* نشانی نویسنده مسئول: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی-

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه آرشیو توانبخشی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Archives of Rehabilitation

Designed & Developed by : Yektaweb