URL: http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-1028-fa.html
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطهی هوش معنوی بر راهبردهای مقابله با استرس در دانشجویان انجام گرفت.
روش بررسی: در این مطالعهی توصیفی-همبستگی جامعهی مورد پژوهش شامل دانشجویان دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی است. تعداد 150 نفر از دانشجویان به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند.ابزار جمع آوری دادهها در این مطالعه شامل پرسشنامهی هوش معنوی کینگ و مقیاس راهبردهای مقابله با استرس بوده است. دادهها توسط نرم افزار SPSS17 مورد تحلیل قرار گرفت و از آزمون های تی تست مستقل و رگرسیو خطی ساده و آمار توصیفی برای این منظور استفاده شد.
یافتهها: توسط آمار توصیفی میانگین و انحراف معیار هوش معنوی و راهبردهای مقابله با استرس دانشجویان محاسبه شد و توسط آزمون تی مستقل تفاوت نمرات دختران و پسران در دو متغیر هوش معنوی و راهبردهای مقابله با استرس معنادار (۰/۰۰۱>P) بدست آمد.همچنین تحلیل رگرسیون نشان میدهد رابطهی معنادار (۰/۰۰۱>P) میان دو متغیر هوش معنوی و راهبردهای مقابله با استرس وجود دارد.
نتیجهگیری: میان هوش معنوی و راهبردهای مقابله با استرس رابطه معنادار(۰/۰۰۱>P) وجود دارد وهوش معنوی میتواند پیشبینی کنندهی راهبردهای مقابله با استرس باشد.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |