Archives of Rehabilitation
مجله توانبخشی
jrehab
Medical Sciences
http://rehabilitationj.uswr.ac.ir
55
journal55
2538-6247
2538-6247
10.32598/rj
fa
jalali
1390
1
1
gregorian
2011
4
1
12
1
online
1
fulltext
fa
مقایسه میزان اختلالات رفتاری و رفتار های سازشی و میزان پیشرفت تحصیلی دانش آموزان استثنایی نظام آموزشی ویژه با نظام آموزشی تلفیقی
Comparison of Behavioral Disorders, Compromise Behaviors and Academic Achievement of Exceptional Students in Especial Educational System and Integrated Educational System
روانشناسی کودکان استثنایی
Exceptional Children Psychology
پژوهشی
Original
<p style="text-align:justify"><strong>هدف: </strong>هدف از پژوهش حاضر مقایسه میزان پیشرفت تحصیلی ، رفتار های سازشی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان استثنایی نظام آموزشی ویژه با نظام آموزشی تلفیقی استان همدان است.</p>
<p style="text-align:justify"><strong>روش بررسی:</strong> در این پژوهش که از نوع علی مقایسه ای است از بین کلیه دانش آموزان استثنایی که در دو گروه نابینا و نا شنوا و در سه دوره ابتدایی ،راهنمایی و متوسطه مشغول به تحصیل بودند، تعداد 40 نفر از دانش آموزان نظام تلفیقی (کل جامعه)و 40 نفر دانش آموز نظام آموزشی ویژه به روش نمونه برداری خوشه ای انتخاب شدند. مقدار p برابر 5/0 و مقدار q برابر با 5/0 در نظر گرفته شد. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه مبتنی بر تجربه آخنباخ، فرم معلم استفاده شده است که پس از جمع آوری اطلاعات نتایج بوسیله آزمون های t مستقل و تحلیل واریانس چند متغیره (MANOVA)در سطح &alpha=0/05 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.</p>
<p style="text-align:justify"><strong>یافته ها:</strong> نتایج نشان داد که بین میزان پیشرفت تحصیلی، رفتارهای سازشی، میزان و نوع اختلالات رفتاری دانش آموزان استثنایی در نظام آموزشی تلفیقی با نظام آموزشی ویژه تفاوت معنا دار وجود دارد، و میزان پیشرفت تحصیلی و رفتارهای سازشی در دانش آموزان نظام آموزشی تلفیقی بیشتر از نظام آموزشی ویژه بود و همچنین اختلالات رفتاری این دانش آموزان نسبت به همگنان آنها در نظام آموزشی ویژه کمتر است.</p>
<p style="text-align:justify"><strong>نتیجه گیری:</strong> بطور کلی نظام آموزشی تلفیقی در مقایسه با نظام آموزشی ویژه در زمینه های پیشرفت تحصیلی، رفتار سازشی و اختلالات رفتاری دانش آموزان استثنایی (نابینا و ناشنوا) موفق تر است.</p>
<p dir="ltr" style="text-align:justify"><strong>Objective:</strong>The purpose of this study is to compare the educational progress and behavioral compromise of exceptional students in special educational system and integrated system in Hamedan province.</p>
<p dir="ltr" style="text-align:justify"><strong>Materials & Methods:</strong>This research is based on comparison between all the exceptional students who divided in two groups of blind and deaf in three levels in clouding primary, guidance and high school students. 40 students from integrated and 40 students from especial educational system with cluster sampling method were selected the rate of P is considered as q .The rate of p was considered equal 0.5 and the rate of q equal 0.5 . Then for gathering data a questionnaire based on Akhnbakh experience was used . The data were analysed in &alpha= 0.05 level with independent T test and multivariate analysis of MANOVA variance .</p>
<p dir="ltr" style="text-align:justify"><strong>Results:</strong> The result showed that there is a significant difference between the amount of educational progress , compromise behaviors , amount and kind of abnormal behaviors of exceptional students in integrated educational system with special educational system . Also the rate of educational progress and compromise behaviors is better in integrated system than especial educational system . Moreover disordered behaviors of these students are less than their counterparts in special educational system .</p>
<p dir="ltr" style="text-align:justify"><strong>Conclusion:</strong> in general integrated educational system in comparison with especial educational system is most successful in field of educational progress ,compromise behavior and abnormal behavior in exceptional students (blind and deaf).</p>
دانش آموزان استثنایی, رفتارهای سازشی, نظامهای آموزشی ویژه و فراگیر(تلفیقی), اختلالات رفتاری, پیشرفت تحصیلی
Exceptional children, Compromise behaviors, Special and inclusive (integrated) educational systems, Behavior disorder, Educational progress
48
55
http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-281&slc_lang=fa&sid=1
Davoud
Fathi
داود
فتحی
fathi2acs@yahoo.com
5500319475328460024882
5500319475328460024882
No
Islamic Azad University, Touyserkan Branch, Iran.
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تویسرکان، ایران.
Farnaz
Keshavarzi-Arshadi
فرناز
کشاورزی ارشدی
5500319475328460024883
5500319475328460024883
No
Islamic Azad University, Central Tehran Branch
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز
Mahmoud
Jamali-Firouzabadi
محمود
جمالی فیروزآبادی
5500319475328460024884
5500319475328460024884
No
Islamic Azad University, Central Tehran Branch
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز
Omid
Massah-Choulaby
امید
مساح چولابی
omchomch@gmail.com
5500319475328460024885
5500319475328460024885
Yes
University of Social Welfare & Rehabilitation Sciences
دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی