Archives of Rehabilitation
مجله توانبخشی
jrehab
Medical Sciences
http://rehabilitationj.uswr.ac.ir
55
journal55
2538-6247
2538-6247
10.32598/rj
fa
jalali
1389
7
1
gregorian
2010
10
1
11
3
online
1
fulltext
fa
مقایسه سواد خواندن در دانشآموزان آسیبدیده شنوایی در سه مقطع تحصیلی
Comparison of Reading Literasy of Hearing Impaired Students in Three Educational Degrees
روانشناسی عمومی
General Psychology
پژوهشی
Original
<p style="text-align: justify"><strong>هدف: </strong>پژوهش حاضر با هدف بررسی پیشرفت سواد خواندن در دانشآموزان آسیبدیده شنوایی و مقایسه سواد خواندن آنان در سه مقطع تحصیلی انجام پذیرفت.</p>
<p style="text-align: justify"><strong>روش بررسی: </strong>در این تحقیق تحلیلی و کاربردی که از نوع مقطعی-مقایسهای میباشد، از بین جامعه آماری شامل دانشآموزان پایه چهارم ابتدایی، سوم راهنمایی و سوم دبیرستان مدارس استثنایی شهرستانهای کرج، شهریار، شهرقدس، هشتگرد و رباطکریم، ۱۱۹ دانشآموز آسیبدیده شنوایی بهروش در دسترس انتخاب و توانایی خواندن و درک متون اطلاعاتی و ادبی آنها با استفاده از ابزار پژوهش یعنی دفترچههای مطالعه بینالمللی پیشرفت سواد خواندن (پرلز) مورد سنجش قرار گرفت. دادههای حاصل با استفاده از آزمون تی مستقل برای مقایسه گروهها تحلیل شد.</p>
<p style="text-align: justify"><strong>یافتهها: </strong>بین پایههای تحصیلی چهارم ابتدایی و سوم راهنمایی با آسیب شنوایی شدید و متوسط، سواد خواندن و درک متون اطلاعاتی و ادبی اختلاف معناداری نداشت (0/05<P). سواد خواندن و درک متون ادبی بین پایههای تحصیلی سوم راهنمایی و سوم دبیرستان با آسیب شنوایی شدید(به ترتیب ۰/۰۱۱=P و ۰/۰۰۵=P) و متوسط (به ترتیب ۰/۰۰۴=P و ۰/۰۳۲=P) اختلاف معناداری نشان داد، ولی درک متون اطلاعاتی بین این پایهها فقط بین دانشآموزان دارای آسیب شنوایی متوسط تفاوت معناداری داشت (۰/۰۰۸= P) .</p>
<p style="text-align: justify"><strong>نتیجهگیری: </strong>پیشرفت سواد خواندن در دانشآموزان آسیبدیده شنوایی روند بسیار کندی دارد که فراتر از مقطع تحصیلی و میزان کاهش شنوایی میباشد. لزوم توجه به ارتقاء سواد خواندن و هدایت بهسمت لایههای عمیق یادگیری و درک مطلب در مقاطع مختلف تحصیلی در سیستم آموزش استثنایی شایان توجه است.</p>
<p dir="ltr" style="text-align:justify"><strong>Objective:</strong> The goal of this research was to study progress of reading literacy in hearing impaired students by comparing them in three educational degrees.</p>
<p dir="ltr" style="text-align:justify"><strong>Materials & Methods:</strong> In this analytical and applied research that was a cross–sectional and comparative study, from fourth grade, guidance and high school students of the exceptional schools in Karaj, Shahriar, Shahre Ghods, Hashtgerd and Robat Karim, 119 hearing impaired students were selected conveniently and their reading literacy evaluated by PIRLS (Progress in International Reading Literacy Study) booklets in three components including: reading ability, Informational comprehension and literal comprehension. Data were analyzed by independent t-test.</p>
<p dir="ltr" style="text-align:justify"><strong>Results:</strong> There were no significant differences between elementary fourth grade and guidance school third grade students with moderate and sever hearing impairment in reading literacy level and informational and literal comprehension texts (P>0.05). Reading literacy level and literal comprehension texts were significantly different between guidance school third grade and high school third grade students with moderate (P=0.004 & P=0.032 respectively) and sever (P=0.011 & P=0.005 respectively) hearing impairment, but informational texts comprehension between these two groups was significantly different only in moderate hearing impaired students (P=0.008).</p>
<p dir="ltr" style="text-align:justify"><strong>Conclusion:</strong> The reading literacy development in hearing impaired students has a slow progress which is beyond educational degrees and amount of hearing loss. It is necessary to consider the literacy and reading promotion and direction towards the learning and comprehension deep layers in different educational degrees in exceptional educational system.</p>
سواد خواندن, درک متون, دانشآموز, آسیب شنوایی, مقطع تحصیلی
Reading literacy, Texts comprehension, Student, Hearing impairment, Educational degree
8
14
http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-289-26&slc_lang=fa&sid=1
Ali Asghar
Kakou-Joibari
علیاصغر
کاکوجویباری
aakj47@yahoo.com
5500319475328460024343
5500319475328460024343
Yes
Payame-Noure University of Tehran
دانشگاه پیام نور تهران
Mohammad Reza
Sarmadi
محمدرضا
سرمدی
5500319475328460024344
5500319475328460024344
No
Payame-Noure University of Tehran
دانشگاه پیام نور تهران
Azam
Sharifi
اعظم
شریفی
5500319475328460024345
5500319475328460024345
No
Payame-Noure University of Tehran
دانشگاه پیام نور تهران