Archives of Rehabilitation
مجله توانبخشی
jrehab
Medical Sciences
http://rehabilitationj.uswr.ac.ir
55
journal55
2538-6247
2538-6247
10.32598/rj
fa
jalali
1385
10
1
gregorian
2007
1
1
7
4
online
1
fulltext
fa
مقایسه تمیز ادراک بینایی در سه گروه از دانشآموزان عادی، عقبمانده ذهنی آموزشپذیر و دارای اختلالات یادگیری بیسرپرست تحت پوشش بهزیستی شهر تهران
Comparison of Reversal Test Pictures among Three Groups of Students: Normal, Education Mental Retarded and Students with Learning Disabilities in Tehran
عمومى
General
پژوهشی
Original
<p align="justify"><strong>هدف:</strong> یکی از آزمونهای تشخیص نارساخوانی در کودکان، آزمون تمیز ادراک بینایی ریورسال است که به وسیله آن امکان تشخیص اختلال در دانشآموزان دوره ابتدایی به ویژه کسانی که در هفته یا ماههای اول تحصیل هستند امکان پذیر میگردد. هدف این پژوهش، ارزیابی آزمون ریورسال و مقایسه آن در سه گروه از دانشآموزان 8 تا 12 ساله عادی، عقبمانده ذهنی آموزشپذیر و دانشآموزان دارای اختلالات یادگیری در خواندن (نارساخوان) میباشد.</p>
<p align="justify"><strong>روش بررسی:</strong> پژوهش حاضر از نوع مطالعات مقطعی- مقایسهای است که بر روی سه گروه 50 نفره از دانشآموزان 8 تا 12 ساله عادی، عقبمانده ذهنی آموزشپذیر و نارساخوان که با انتخاب ساده تصادفی از مراکز نگهداری کودکان بیسرپرست بهزیستی شهر تهران گزینش شدند انجام گردیده است.</p>
<p align="justify"><b>یافتهها:</b> نتایج پژوهش، اختلاف معناداری را بین نمرات آزمون هر سه گروه مورد مطالعه نشان داد (P=0/001). بالاترین نمرات متعلق به گروه دانشآموزان عادی بود و کمترین نمرات متعلق به دانشآموزان عقبمانده ذهنی آموزشپذیر است. گروه دانشآموزان دارای اختلالات یادگیری (نارساخوان) از این نظر بین گروه دانشآموزان عادی و عقبمانده ذهنی آموزشپذیر قرار دارند. اختلاف نمره منفی دانشآموزان عقبماندهی ذهنی آموزشپذیر با دانشآموزان عادی بیش از اختلاف نمره آنها با دانشآموزان نارساخوان است. همچنین این پژوهش نشان داد که نارساخوانان در ادراک بینایی دچار مشکل هستند.</p>
<p align="justify"><strong>نتیجهگیری:</strong> این تحقیق نشان داد که کودکان نارساخوان در ادراک بینایی خود دچار مشکلاتی میباشند و همچنین بین نمرات بدست آمده از سه گروه مورد آزمایش(عقبمانده ذهنی آموزشپذیر، عادی و نارساخوان) تفاوت معنی داری وجود دارد.</p>
<p dir="ltr" style="text-align: justify"><strong>Objective:</strong> Riversal visual perception discrimination test is one of the dyslexia diagnostic tests in children which can be performed in the group (group-based) and it is reliable to detect these disorders in students of the primary schools especially those who spend their first educational weeks or months. The aim of this survey is comparison of Riversal test pictures among three groups of students: normal, educable mental retarded students and students with learning disabilities, aged 8-12 years old that were under coverage of Tehran Welfare Department.</p>
<p dir="ltr" style="text-align: justify"><strong>Materials & Methods:</strong> This Comparative cross – sectional study has performed on 150 girls and boys of mentioned groups that were selected by simple randomize selection.</p>
<p dir="ltr" style="text-align: justify"><strong>Results:</strong> The findings suggested that there was significant difference between surveyed groups (P=0.001). The highest scores were related to normal students and the lowest scores to educable mental retarded. The interval of negative scores of educable mental retarded from normal students was more than that of between educable mental retarded and learning disabilities.</p>
<p dir="ltr" style="text-align: justify"><strong>Conclusion:</strong> This survey indicates that students with learning disabilities (dyslexia) have problems in their visual perception and this test can help to diagnose and determine abnormal children as soon as possible in order to better treatment.</p>
آزمون ریورسال, نارساخوانی, عقبمانده ذهنی, دانشآموز عادی
Reversal test, Dyslexia, Mental retarded, Normal students
52
56
http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-25&slc_lang=fa&sid=1
Mohammad Reza
Koushesh
محمدرضا
کوشش
E-mail: reza_kooshesh@yahoo.com
5500319475328460026667
5500319475328460026667
Yes
Department of Psychology & Education Exceptional children, University of Welfare and Rehabilitation Sciences, Tehran, Iran.
گروه آموزشی روانشناسی و کودکان استثنایی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران.
Hadi
Bahrami
هادی
بهرامی
5500319475328460026668
5500319475328460026668
No
Akbar
Biglarian
اکبر
بیگلریان
5500319475328460026669
5500319475328460026669
No
Akbr
Forougheddin-A'dl
اکبر
فروغالدینعدل
5500319475328460026670
5500319475328460026670
No
Laleh
Same-Siahkalroudi
لاله
سامعسیاهکلرودی
5500319475328460026671
5500319475328460026671
No
Hamid Reza
Karimi
حمید
کریمی
5500319475328460026672
5500319475328460026672
No