Archives of Rehabilitation
مجله توانبخشی
jrehab
Medical Sciences
http://rehabilitationj.uswr.ac.ir
55
journal55
2538-6247
2538-6247
10.32598/rj
fa
jalali
1398
1
1
gregorian
2019
4
1
20
1
online
1
fulltext
fa
اثربخشی برنامه اوقات فراغت عرش بر نیمرخ حافظه فعال دانشآموزان کمتوان ذهنی آموزشپذیر
The Effectiveness of Arsh Leisure Time Program on the Profile Working Memory of Children With Educatable Intellectual Disability
روانشناسی کودکان استثنایی
Exceptional Children Psychology
پژوهشی
Original
<div style="text-align: justify;"><strong>هدف</strong> کم­توانی ذهنی، تمام جنبههای زندگی فرد را تحت تأثیر قرار میدهد. کودکان کمتوان ذهنی، توان هوشی پایینی دارند، ولی شرایط آموزشی، محیط زندگی و رابطهای که با اطرافیان، بهویژه والدین خود دارند، تأثیر مهمی در توانمندیهای بالقوه آنان بر جای میگذارد. با توجه به محدودیتها و مشکلات کودکان کمتوان ذهنی در حافظه فعال، لزوم تدارک برنامههایی که به ارتقای توانمندی این گروه از افراد در حافظه فعال بینجامد، بسیار با اهمیت است. یکی از مهمترین عوامل در بررسی دقیق رشد شناختی و بهبود حافظه، مشارکت فعال در اوقات فراغت است. اوقات فراغت موضوع مهمی است که یکی از عناصر اصلی نیازهای انسان در زندگی امروزی را تشکیل میدهد و استفاده از برنامه اوقات فراغت غنی و متناسب، با نتایج مؤثری همراه است. هدف از این پژوهش، بررسی اثربخشی برنامه اوقات فراغت عرش بر نیمرخ حافظه فعال دانشآموزان کمتوان ذهنی آموزشپذیر است. <br>
روش بررسی این پژوهش، مطالعهای نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمونپسآزمون و گروه کنترل است. در این پژوهش، ۳۰ دختر کمتوان ذهنی آموزشپذیر که به روش <strong>نمونهگیری</strong> تصادفی ساده از مدارس استثنایی شهر اصفهان انتخاب شدهاند، شرکت داشتند و آزمودنیها به دو گروه ۱۵نفری آزمایش و کنترل تقسیم شدند. گروه آزمایش، برنامه اوقات فراغت عرش را در ۱۶ جلسه (هفتهای دو جلسه؛ هر جلسه ۶۰ دقیقه) دریافت کردند، در حالیکه گروه کنترل، آموزشی دریافت نکردند. ابزار استفادهشده در این پژوهش، مجموعه آزمون حافظه فعال برای کودکان (۲۰۰۱) بود. اطلاعات بهدستآمده از مقیاس مد نظر، قبل و بعد از مداخله با استفاده از تحلیل کوواریانس چندمتغیری با بهکارگیری نسخه ۲۳ نرمافزار SPSS تجزیه و تحلیل شد.<br>
<strong>یافتهها</strong> در ابتدا مفروضههای عادیبودن و همگنی واریانسکوواریانس متغیرها ارزیابی شد. آزمون کلموگروفاسمیرنوف حاکی از آن بود که همه متغیرها، عادی هستند (P><span style="text-align: justify;">۰/۰۵</span>). آزمون باکس هم فرض همگنی واریانس-کوواریانس را تأیید کرد. بنابراین مفروضهای آزمون آماری تحلیل کوواریانس چند متغیری برقرار است و میتوان برای تجزیه و تحلیل دادهها از این آزمون آماری استفاده کرد. نتایج تحلیل کوواریانس چندمتغیری نشان داد برنامه اوقات فراغت عرش بر نیمرخ حافظه فعال آزمودنیها، تأثیر معناداری داشت (P<<span style="text-align: justify;">۰/۰۰۰۱</span>). همچنین نتایج، حاکی از اثر معنادار آموزش برنامه اوقات فراغت عرش بر خردهمقیاسهای مجری مرکزی، صفحه دیداریفضایی و حلقه واجشناختی در آزمودنیها بود (P<<span style="text-align: justify;">۰/۰۰۱</span>). با توجه به مجذور اتا می­توان بیان کرد به ­ترتیب ۶۳، ۶۱ و ۶۸ درصد تغییرات هریک از خردهمقیاسهای مجری مرکزی، صفحه دیداریفضایی و حلقه واجشناختی به دلیل شرکت آزمودنیها در برنامه اوقات فراغت عرش بود. <br>
<strong>نتیجهگیری</strong> بر اساس یافتههای این پژوهش، برنامه اوقات فراغت عرش سبب بهبود نیمرخ حافظه فعال دانشآموزان کمتوان ذهنی آموزشپذیر شد. بنابراین، میتوان از این برنامه به منظور ارتقای توانبخشی شناختی این دانشآموزان در حوزه حافظه فعال استفاده کرد همچنین برنامهریزی، به منظور بهکارگیری برنامه اوقات فراغت عرش برای آنها اهمیت ویژهای دارد.</div>
<div style="text-align: justify;"><strong>Objective</strong> Intellectual Disability (ID) affects all aspect of life. Although children with ID have low intelligence, the educational environment, living environment, and relationships with their others, especially their parents, have an important effect on their potential actualization. With regard to the limitations and problems of children with ID in the working memory, it is very important to plan programs to improve their ability in working memory. One of the most important factors in the study of cognitive development and improvement of memory is active participation in the leisure time. Leisure time is an important issue and one of the main elements of human needs in today's life. The use of the rich and proportional leisure time program has been associated with effective outcomes. The present study aimed to determine the effectiveness of enriched and proportional Arsh leisure time program on the working memory profile of students with educable ID.<br>
<strong>Materials & Methods</strong> The present research was a quasi-experimental study with pretest, posttest and control group. The participants were 30 female students with ID from exceptional schools in Isfahan City selected by simple random method. Subjects were divided into experimental and control groups, each group consisted of 15 students. The experimental group received 16 sessions of Arsh leisure time program (two 60-minute sessions per week) and the control group did not. The instruments were working memory test battery for children (2001). The obtained data were collected through the scales before and after the training sessions. Multivariate analysis of covariance was used by SPSS (Version 23) for analyzing the data.<br>
<strong>Results</strong> First, the normality of the study variables and contingency of variance and covariance assumptions were tested. The Kolmogorov-Smirnov test showed that all variables were normally distributed (P>0.05). Also, the Box test confirmed the contingency of variance-covariance assumption. So, assumptions of MANCOVA test were met and it can be used for analysis of data. The results showed that Arsh leisure time program had a significant effect on the working memory (P<0.0001). The results also revealed that Arsh leisure time program had a significant effect on the central executive, visual-spatial sketchpad, and phonological loop subscales in these subjects (P<0.001). It can be said that according to Eta2, respectively 63%, 61%, and 68% of variations in central executive, visual-spatial sketchpad and phonological loop subscales can be explained by the participation of subjects in Arsh leisure time program.<br>
<strong>Conclusion</strong> Arsh leisure time program improved working memory of students with educable ID. So, this program can be used to enhance cognitive rehabilitation of these students in the working memory domain. Finally, the planning for providing Arsh leisure time program for these children has particular importance. </div>
اوقات فراغت, کمتوانی ذهنی آموزشپذیر, حافظه فعال
Leisure time, Educable intellectual disability, Working memory
28
39
http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-613-5&slc_lang=fa&sid=1
Seyedeh Somayeh
Jalil-Abkenar
سیده سمیه
جلیلآبکنار
jalili.abkenar@gmail.com
5500319475328460036441
5500319475328460036441
Yes
Department of Psychology & Education of Exceptional Children, Faculty of Psychology and Education, University of Tehran, Tehran, Iran.
تهران، دانشگاه تهران، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی.
Gholam Ali
Afrooz
غلامعلی
افروز
Afrooz@ut.ac.io
5500319475328460036442
5500319475328460036442
No
Department of Psychology & Education of Exceptional Children, Faculty of Psychology and Education, University of Tehran, Tehran, Iran.
گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
Ali Akbar
Arjmandnia
علی اکبر
ارجمندنیا
5500319475328460036443
5500319475328460036443
No
Department of Psychology & Education of Exceptional Children, Faculty of Psychology and Education, University of Tehran, Tehran, Iran.
گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
Bagher
Ghobari-Bonab
باقر
غباری بناب
5500319475328460036444
5500319475328460036444
No
Department of Psychology & Education of Exceptional Children, Faculty of Psychology and Education, University of Tehran, Tehran, Iran.
گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.