Archives of Rehabilitation
مجله توانبخشی
jrehab
Medical Sciences
http://rehabilitationj.uswr.ac.ir
55
journal55
2538-6247
2538-6247
10.32598/rj
fa
jalali
1397
4
1
gregorian
2018
7
1
19
2
online
1
fulltext
fa
تأثیر طبیعتدرمانی خانوادهمحور در نشانگان کودکان طیف اتیسم
The Effect of Family-Centered Nature Therapy on Children With Autism Spectrum Disorder
روانشناسی کودکان استثنایی
Exceptional Children Psychology
كاربردی
Applicable
<div style="text-align: justify;"><strong>هدف</strong> درمان اتیسم به عنوان اختلال عصبی تحولی طولانیمدت موضوع بحثانگیزی است. به دلیل روند افزایش و نبود علت شناختهشده مشخص در این زمینه، درمان این اختلال پیچیده و مبهم رشدی، مسئله اساسی برای والدین این کودکان است. با توجه به نوع اختلال و مدت طولانی سیر آن، از روشهای درمانی گوناگونی استفاده میشود. یکی از درمانهایی که جزء درمانهای مقرونبهصرفه و مؤثر است، طبیعتدرمانی (اکوتراپی) است. با توجه به این مسئله بر آن شدیم که اثربخشی طبیعتدرمانی خانوادهمحور را بر روی نشانگان کودکان با اختلال طیف اتیسم بررسی کنیم.<br>
<strong>روش بررسی</strong> این مطالعه به صورت کاربردی و از نوع نیمهآزمایشی (پیشآزمون و پسآزمون) با گروه کنترل انجام شد. جامعه آماری پژوهش شامل تمام کودکان ۳ تا ۷ سال با اختلال طیف اتیسم میشد که به مراکز توانبخشی و درمانی شهر تهران مراجعه کرده بودند. حجم نمونه ۱۴ نفر از کودکان با اختلال طیف اتیسم بود که با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش وکنترل جایگزین شدند. در هر گروه (آزمایش و کنترل) ۷ کودک (۶ پسر و ۱ دختر) قرار گرفت. جلسات طبیعتدرمانی در ۱۰ جلسه به مدت ۳ ماه در تابستان ۱۳۹۶ طی ۳ ساعت (۹ صبح تا ۱۲ ظهر) در مدرسه طبیعت ساوان (واقع در پارک جنگلی چیتگر) به همراه حضور الزامی والدین (پدر و مادر و یا کمترین یک نفر از آنها) برگزار شد. برای جمعآوری دادهها از فهرست ارزیابی درمانی اتیسم و برنامه طبیعتدرمانی تدوینشده بر اساس چارچوب نظری و یافتههای پژوهشی استفاده شد. فهرست ارزیابی درمانی اتیسم شامل چهار قسمت پیشرفت گفتار و زبان و ارتباطات، اجتماعی شدن،آگاهی حسی و شناختی، و وضعیت بهداشتی و جسمی و رفتاری است که سه مرتبه یعنی قبل از شروع جلسات، ۱۰ روز بعد از آخرین جلسه آموزشی و سه ماه بعد از آخرین جلسه آموزشی به عنوان دوره پیگیری توسط خانوادهها تکمیل شد. متغیرهای بررسیشده در این پژوهش، برنامه طبیعتدرمانی خانوادهمحور (متغیر مستقل) و نشانگان اختلال طیف اتیسم (متغیر وابسته) بود. دادههای بهدستآمده با استفاده از روشهای آماری توصیفی (میانگین، انحراف معیار،کمترین و بیشترین نمرات) و استنباطی (آزمون لون برای بررسی فرض برابری واریانسهای خطا، آزمون کالموگروف اسمیرنف برای بررسی طبیعی بودن توزیع، و تحلیل کوواریانس برای بررسی اثر شرایط آزمایش بر متغیر وابسته نتایج آزمون اثرات بینگروهی) تجزیهوتحلیل شدند.<br>
<strong>یافتهها</strong> میانگین نمره پسآزمون فهرست ارزیابی درمانی اتیسم درگروه آزمایشی <span style="text-align: justify;">۱۷۲/۳</span> با انحراف استاندارد <span style="text-align: justify;">۱۱/۵ </span>به دست آمد که نسبت به میانگین پسآزمون گروه کنترل برابر با <span style="text-align: justify;">۱۵۱/۱</span> با انحراف استاندارد <span style="text-align: justify;">۲۴/۱۰</span> افزایش داشت. این افزایش به لحاظ آماری معنیدار به دست آمد و نشان داد که برنامه طبیعتدرمانی باعث کاهش نشانگان در کودکان مبتلا به اختلال طیف اتیسم میشود. همچنین میانگین نمرات پیگیری گروه آزمایش <span style="text-align: justify;">۱۷۳/۹۰</span> با انحراف استاندارد <span style="text-align: justify;">۱۲/۰۲</span> به دست آمد که نشاندهنده اثربخشی درمان بعد از ۳ ماه است. نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که مقدار <span style="text-align: justify;">F=۲۱/۹۰</span> و سطح معناداری <span style="text-align: justify;">۰/۰۰۱</span> به دست آمد که با توجه به ۰/۰۵≥<span style="text-align: justify;">۰/۰۰۱</span>، مقدارF محاسبهشده معنادار شد که بیانگر اثر شرایط آزمایش بر متغیر وابسته (کاهش نشانگان) است.</div>
<div style="text-align: justify;"><strong>نتیجهگیری</strong> یافتههای تحقیق نشان طبیعتدرمانی (اکوتراپی) خانوادهمحور باعث کاهش نشانگان در کودکان با اختلال طیف اتیسم میشود .این کودکان مخصوصاً در زمینه مهارتهای اجتماعی و ارتباطی پیشرفت قابل ملاحظهای را نشان دادند. بنابرانین میتوان از این روش به دلیل تأثیر مثبت، ساده و در دسترس بودن، به عنوان روشی مکمل در کنار درمانهای دیگر برای کاهش نشانگان کودکان با اختلال طیف اتیسم استفاده کرد.</div>
<div style="text-align: justify;"><strong>Objective</strong> The treatment of autism, a long-term developmental neurological disorder, is controversial. Because of the increasing trend and the lack of a known cause in this area, the treatment is complicated; obscure development of the disorder is a fundamental issue for the parents of these children. Due to the nature of the disorder and involvement of long durations of treatment, various therapeutic methods are used. In addition to the present treatments, a cost-effective and effective treatment is nature therapy (Eco therapy). Therefore, we decided to study the effectiveness of family-centered nature therapy on children with autism spectrum disorder.<br>
<strong>Materials & Methods</strong> A quasi-experimental (pre-test/post-test) study was conducted involving children with autism spectrum disorder (3-7 years old) who were referred to Tehran’s rehabilitation and therapeutic centers. Fourteen children with autism spectrum disorder were selected by an available sampling method and randomly assigned to experimental and control groups. In each group, 7 children (6 boys and 1 girl) were placed. Ten therapeutic sessions were conducted in 3 months in the summer of 2017; each session was held for 3 hours (9 am to 12 pm) in the Nature School of Savan (located in Chitgar Forest Park) with the obligatory presence of parents (parents or at least one of them). To collect data, the Autism Treatment Evaluation Checklist (ATEC) and the Nature Therapy programs (based on the theoretical framework and relevant research findings) were used. The Autism Treatment Evaluation Checklist (ATEC) consisting of four parts, speech / language / communication, socialization, sensory / cognitive awareness, and health / physical / behavior were scrutinized three times, i.e., before the start of the session, 10 days after the last session of education and three months after the last training session. Each family was followed up by the other families. The variables studied in this study were, family-centered nature therapy (independent variable) and autism spectrum disorder syndrome (dependent variable). Data were analyzed using descriptive statistical methods (mean, standard deviation, minimum and maximum scores) and inferential methods (Leven test to assess the assumption of the equation of error variances, Kolmogorov-Smirnov test to examine the normal distribution of covariance analysis and to investigate the effect of test conditions on the dependent variable of the groups).<br>
Results The results showed that the average score of the post-test for Autism Treatment increased in the experimental group (172.3±5.11) compared with the post-test for control (1.151±10.24), which was statistically significant. This showed that the nature therapy program brought an improvement in children with autism spectrum disorder. Also, the average follow-up scores (after 3 months) of the experimental group (173.91±12.02) indicated the efficacy of treatment. The results of covariance analysis indicated that the calculated F value (F=21.91) was highly significant (P<0.001), indicating the effectiveness of the experimental conditions on the dependent variable (improvement in syndrome).<br>
<strong>Conclusion</strong> The findings of this study showed that family-centered nature therapy improved the syndrome in children with autism spectrum disorder. These children have shown remarkable progress, especially in the field of social and communication skills. Therefore, it is suggested that this type of treatment has positive, simple and accessible effects and can be used as a complementary method along with other treatments for these children.</div>
طبیعتدرمانی, اتیسم, خانوادهمحور
Nature therapy, Family-centered, Autism
150
159
http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2682-1&slc_lang=fa&sid=1
Maryam
Ramshini
مریم
رامشینی
maregol630@gmail.com
5500319475328460034975
5500319475328460034975
No
Department of Psychology, Faculty of Literature Humanities and Social Sciences, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات علوم انسانی و اجتماعی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
Saeid
Hasanzadeh
سعید
حسن زاده
shasan@ut.ac.ir
5500319475328460034976
5500319475328460034976
Yes
Department of Psychology and Education of Exceptional Children, Faculty of Psychology and Education, University of Tehran, Tehran, Iran.
گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
Gholam Ali
Afroz
غلامعلی
افروز
afrooz@ut.ac.ir
5500319475328460034977
5500319475328460034977
No
Department of Psychology and Education of Exceptional Children, Faculty of Psychology and Education, University of Tehran, Tehran, Iran.
گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
Hadi
Hashemi Razini
هادی
هاشمی رزینی
hadihashemirazini@yahoo.com
5500319475328460034978
5500319475328460034978
No
Department of General Psychology, Faculty of Psychology and Education, Kharazmi University, Tehran, Iran.
گروه روانشناسی عمومی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.