Archives of Rehabilitation
مجله توانبخشی
jrehab
Medical Sciences
http://rehabilitationj.uswr.ac.ir
55
journal55
2538-6247
2538-6247
10.32598/rj
fa
jalali
1398
4
1
gregorian
2019
7
1
20
2
online
1
fulltext
fa
تأثیر برنامه حمایت رفتاری بر مهارتهای اجتماعی پسران با کمتوانی جسمیحرکتی
Effect of a Behavioral Support Program on the Social Skills of Male Children With Biomotor Disabilities
روانشناسی کودکان استثنایی
Exceptional Children Psychology
پژوهشی
Original
<div style="text-align: justify;"><strong>هدف</strong> کودکان با کمتوانی جسمیحرکتی به دلیل مشکلاتی که در دستیابی به استقلال، اتکای به خود، و مهارتهای خودیاری دارند، تحت تأثیر نگرشهای اجتماعی منفی به خود قرار میگیرند. نگرشهای اجتماعی و بازخورد کودکان نسبت به کمتوانی، تأثیر مستقیم بر سازگاری آنها دارد. برخی از برنامههای حمایتی میتواند به کودکان کمک کند تا در مواجهه با شرایط اجتماعی متفاوت، مهارتهای مقابلهای را به دست آورند. برنامه حمایت رفتاری یکی از رویکردهای جدید برای ارتقای شایستگی اجتماعی و هیجانی کودکان است. این برنامه در چارچوب الگویی هرمی برای حمایت و با هدف ترویج سلامتی و ارائه خدمات به این کودکان تنظیم شده است و با جایگزینکردن مهارتهای اجتماعی و ارتباطی مناسب به جای رفتارهای چالشبرانگیز (پرخاشگری، و رعایتنکردن قوانین)، موجب بهبود ارتباط و افزایش رفتارهای مثبت و کاهش رفتارهای منفی میشود. هدف از پژوهش حاضر تعیین تأثیر برنامه حمایت رفتاری بر مهارتهای اجتماعی کودکان با کمتوانی جسمیحرکتی در شهر تهران بود. <br>
<strong>روش بررسی</strong> پژوهش حاضر مطالعهای نیمهآزمایشی بود که در آن از طرح پیشآزمونپسآزمون با گروه کنترل استفاده شد. نمونه پژوهش شامل ۲۸ پسر ۵ تا ۷ساله بود که از جامعه کودکان با کمتوانی جسمیحرکتی شاغل به تحصیل در سال تحصیلی ۱۳۹۳-۱۳۹۲ در مراکز آموزشی ویژه شهر تهران انتخاب شده است. در شهر تهران، فقط سه مرکز آموزشی ویژه کودکان با کمتوانی جسمیحرکتی وجود دارد و نمونه مطالعه شده به شیوه هدفمند با توجه به فرمول تعیین حجم نمونه و با احتمال ریزش (۲۸ نفر) و مطابق با معیارهای ورود و خروج انتخاب شدند. از منطقه ۱۶ آموزشی، ۱۴ نفر، از منطقه ۵ آموزشی، ۶ نفر و از منطقه ۳ آموزشی، ۸ نفر با کمتوانی جسمیحرکتی انتخاب شدند. دانشآموزان منطقه ۱۶ آموزشی در گروه کنترل (۱۴ نفر) و دانشآموزان مناطق ۵ و ۳ آموزشی در دو گروه آزمایشی ۶ و ۸نفری (درجموع ۱۴ نفر)، جایگزین شدند. دانشآموزان دو گروه از لحاظ پایگاه اقتصادیاجتماعی (با توجه به میزان درآمد خانواده و سطح تحصیلات والدین) در سه گروه متوسط بالا، متوسط و ضعیف همتا شدند. سپس والدین و معلمان دانشآموزان در دو گروه آزمایشی و کنترل، پرسشنامه درجهبندی مهارت اجتماعی گرشام و الیوت (۱۹۹۰) را تکمیل کردند. گروه آزمایشی افزون بر برنامه آموزش متداول در مدرسه، طی ۱۴ جلسه (هفتهای سه جلسه؛ هر جلسه ۴۰ دقیقه) در جلسات آموزشی برنامه حمایت رفتاری شرکت کردند. در حالی که گروه کنترل تنها آموزشهای متداول در مرکز را دریافت کردند. درنهایت، تمامی والدین و معلمان پرسشنامه درجهبندی مهارت اجتماعی را پس از اتمام جلسات مداخله، مجدداً تکمیل کردند. دادههای بهدستآمده از موقعیتهای پیشآزمون و پسآزمون، با استفاده از تحلیل کوواریانس یکراهه تجزیه و تحلیل شد. <br>
<strong>یافتهها</strong> نتایج تحلیل کوواریانس یکراهه برای دادههای حاصل از پرسشنامه درجهبندی مهارتهای اجتماعی (فرم والدین) نشان داد شرکت دانشآموزان پسر با کمتوانی جسمیحرکتی در برنامه مداخله حمایت رفتاری موجب افزایش معنادار (P<۰/۰۰۱) مهارت اجتماعی (همکاری، جرئتورزی، خودکنترلی و مسئولیتپذیری) شده است. درواقع، با توجه به ضریب اتا میتوان نتیجه گرفت بر اساس ارزیابی والدین، به ترتیب ۸۲، ۶۳، ۸۲، ۶۶، ۶۷ درصد از تغییرات مهارت اجتماعی (همکاری، جرئتورزی، خودکنترلی و مسئولیتپذیری) در کودکان با کمتوانی جسمیحرکتی، ناشی از شرکت در برنامه مداخله حمایت رفتاری بوده است. نتایج تحلیل کوواریانس یکراهه برای دادههای حاصل از پرسشنامه درجهبندی مهارتهای اجتماعی (فرم معلم) نشان داد از طریق شرکت دانشآموزان پسر با کمتوانی جسمیحرکتی در برنامه مداخله حمایت رفتاری، مهارتهای اجتماعی، همکاری، جرئتورزی، و خودکنترلی آنها، به طور معنادار (P<۰/۰۰۱) افزایش یافته است. درواقع، با توجه به ضریب اتا میتوان نتیجه گرفت بر اساس ارزیابی معلم از رفتار کودکان، به ترتیب ۶۵، ۶۱، ۵۱، ۷۰ درصد از تغییرات مهارت اجتماعی، همکاری، جرئتورزی و خودکنترلی در کودکان با کمتوانی جسمیحرکتی، ناشی از شرکت در برنامه مداخله حمایت رفتاری بوده است.<br>
<strong>نتیجهگیری</strong> با توجه به یافتههای پژوهش حاضر میتوان نتیجه گرفت برنامه حمایت رفتاری در تنظیم و سیاستگذاری برنامههای آموزش خانواده بهویژه، والدین و متخصصانی که با کودکان مبتلا به کمتوانی جسمیحرکتی سروکار دارند به عنوان راهکاری عملی موجب کاهش مشکلات سازگاری اجتماعی در کودکان میشود. همچنین، گنجاندن این برنامه در کنار آموزش متداول، میتواند به ارتقای مهارتهای اجتماعی، جرئتورزی، خویشتنداری و مسئولیتپذیری کودکان منجر شود و از تداوم مشکلات آنها در زمینه ارتباط اجتماعی، مشکلات تحصیلی و هیجانی، نبود اشتغال، گوشهگیری و انزوای اجتماعی، پیشگیری کند. </div>
<p><strong>Objective</strong> Children with biomotor disabilities are influenced by negative social attitudes towards themselves; this is due to their problems in independence, self-reliance, and self-help skills. The people’s attitudes and children’s feedback towards their disability directly influence the adaptation of children. Some support programs can help these children to cope well with different social conditions. A behavioral support program is a new approach to promoting emotional and social competence in children. The program is adjusted as a pyramidal model to support everyone. It focuses on the promotion of health and provides services for children. Moreover, the program replaces appropriate social and communication skills with challenging behaviors (e.g. aggression and rule-breaking) and may improve effective communication and positive behaviors, and reduce negative behaviors in children. The present study aimed to determine the effect of the behavioral support program on the social skills of children with biomotor disabilities in Tehran City, Iran.<br>
<strong>Materials & Methods</strong> This was a quasi-experimental study with a pretest-posttest design and a control group. The study samples consisted of 28 children aged 5-7 years educating in the 2013-2014 academic year in special education centers in Tehran. The sample was purposefully selected. There are only three special centers in Tehran for children with biomotor disabilities. The sample (28 individuals) was selected according to the sample size formula, considering sample missing probability, and the inclusion and exclusion criteria. The subjects consisted of 14, 6 and 8 individuals from the 16th, 5th, and 3rd educational districts, respectively. The students from 16th educational district were allocated in the control group and those from the 5th and 3rd educational districts in the experimental groups. All students in the two experimental groups and control group were matched in terms of socioeconomic status and parent’s educational level. Then, the parents and teachers of all groups completed the Social Skills Rating System (SSRS). The students of two experimental groups participated in 14 training sessions (3 days/week; each session: 40 minutes) and received the behavioral support program in addition to the conventional program of the center; the controls only received the center’s routine program. Eventually, all parents and teachers of the subjects re-completed the SSRS after the last intervention sessions. The collected data were analyzed by the one-way Analysis of Covariance (ANCOVA). <br>
<strong>Results</strong> The results of one-way ANCOVA for acquired data from SSRS (parent form) demonstrated that the behavioral support intervention significantly increased (P<0.001) social skills (cooperation, assertiveness, self-control, and responsibility) in male students with biomotor disabilities. According to eta quotients obtained from the parents’ evaluation, 82%, 63%, 82%, 66%, and 67% of variations in social skills (cooperation, assertiveness, self-control, and responsibility) of children with biomotor disabilities could respectively be explained by the behavioral support intervention. The results of SSRS (teacher form) revealed that the participation of male students with biomotor disabilities in the intervention has significantly increased their social skills, cooperation, assertiveness, and self-control (P<0.001). Furthermore, according to eta quotients, 65%, 61%, 51%, and 70% of variations in social skills, cooperation, assertiveness, and self-control of male students with biomotor disabilities could be respectively explained by participating in the behavioral support intervention sessions.<br>
<strong>Conclusion</strong> The behavioral support program is a practical strategy for parents and specialists to reduce the social adjustment issues of children with biomotor disabilities. Therefore, the intervention should be considered in planning and policymaking for family training programs. Furthermore, using the behavioral support program along with the conventional training methods can promote social skills, assertiveness, self-control, and responsibility in children with biomotor disabilities. Thus, such programs can prevent ongoing social communication, emotional and academic problems, unemployment, social isolation, and withdrawal, developed due to biomotor limitations in these children. </p>
کمتوانی جسمیحرکتی, مهارتهای اجتماعی, برنامه حمایت رفتاری
Motor-physical disability, Social skills, Behavioral supportive program.
98
113
http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-487-13&slc_lang=fa&sid=1
Masoume
Pourmohamadreza Tajrishi
معصومه
پورمحمدرضای تجریشی
mpmrtajrishi@gmail.com
5500319475328460037016
5500319475328460037016
Yes
Pediatric Neurorehabilitation Research Center, University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences, Tehran, Iran.
مرکز تحقیقات توانبخشی اعصاب اطفال، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران.
Roghayeh
Tarrah Hamed Nezam
رقیه
طراح حامد نظام
r.tarrah@yahoo.com
5500319475328460037017
5500319475328460037017
No
Department of Psychology and Exceptional Children Education, University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences, Tehran, Iran.
گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران، ایران.
Guita
Movallali
گیتا
موللی
drgmovallali@gmail.com
5500319475328460037018
5500319475328460037018
No
Pediatric Neurorehabilitation Research Center, University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences, Tehran, Iran.
مرکز تحقیقات توانبخشی اعصاب اطفال، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران.