Archives of Rehabilitation
مجله توانبخشی
jrehab
Medical Sciences
http://rehabilitationj.uswr.ac.ir
55
journal55
2538-6247
2538-6247
10.32598/rj
fa
jalali
1397
4
1
gregorian
2018
7
1
19
2
online
1
fulltext
fa
هنجاریابی آزمون غربالگری اختلالات طیف اوتیسم
Normalization of Pervasive Developmental Disorder Screening Test
روانشناسی کودکان استثنایی
Exceptional Children Psychology
كاربردی
Applicable
<p dir="RTL" style="text-align: justify;"><strong>هدف</strong> بر اساس ویرایش پنجم راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی، اختلال طیف اوتیسم، اختلالی عصبیرشدی است که با نقص مداوم در ارتباط اجتماعی و تعاملات اجتماعی دوجانبه و الگوها، علایق، رفتارها و فعالیتهای تکراری و محدود همراه است. به بیان دیگر، اختلال طیف اوتیسم شرایطی مادامالعمر است که با مشکلات فراگیر در روابط متقابل اجتماعی و ارتباطات، رفتارهای کلیشهای و علایق محدود مشخص میشود. تشخیص زودهنگام اختلال طیف اوتیسم میتواند به اجرای مداخله بهنگام و در نتیجه بهبود پیامدهای رشدی منجر شود. ابزارهای غربالگری والدین، ابزارهایی ایدهال برای شناسایی بهنگام اختلالات طیف اوتیسم است، زیرا این ابزارها اطلاعات تشخیصی را از افراد آشنا با کودک به دست میآورند و اجرا و نمرهگذاری آنها آسان است. بسیاری از آزمونهایی که برای غربالگری اوتیسم از سنین بالا استفاده میشوند، این اختلال را تشخیص میدهند، به همین دلیل هدف این مطالعه هنجاریابی آزمون غربالگری اختلالات طیف اوتیسم است که سعی میکند این اختلالات را در سنین کم (۱۲ تا ۴۸ ماهگی) غربالگری کند. این آزمون شامل ۳۶ سؤال است و به صورت بلی یا خیر به آنها پاسخ داده میشود.<br>
<strong>روش بررسی</strong> جامعه پژوهش حاضر، همه کودکان با اختلالات عصبیرشدی و کودکان عادی شهر تهران است. ملاک انتخاب کودکان، داشتن سن کمتر از ۸ سال بود. در کودکان اوتیستیک، ملاکهای تشخیص عبارت بود از: نقصان مداوم ارتباط اجتماعی و تعاملات اجتماعی در موقعیت های مختلف و الگوهای رفتار و فعالیتهای تکراری محدود که متخصص و روانپزشک تشخیص اولیه دادند. در کودکان عادی نبود این مشکلات ملاک انتخاب بود. در این مطالعه توصیفی کودکان با اختلالات عصبیرشدی (اوتیستیک ۱۳۵ و کمتوان هوشی ۷۰ نفر) و کودکان عادی (۴۷ نفر برای تشخیص روایی افتراقی) شهر تهران به صورت هدفمند انتخاب شدند. از این تعداد ۹۷ نفر دختر و ۱۵۷ نفر دیگر پسر بودند. والدین شرکتکنندگان در این مطالعه در زمان حضور در کلینیکهای خدمات روانشناختی و بیمارستانهای شهر تهران (۲۵۲ نفر) به سؤالهای آزمون غربالگری در مدت ۱۰ دقیقه پاسخ دادند. متخصصان روایی آزمون را از طریق محتوایی و با روش افتراقی با تکنیک تحلیل واریانس که معناداری تفاوت بین سه گروه شرکتکنندگان را در نمره بهدستآمده از آزمون نشان میدهد و اعتبار از طریق ضریب همسانی درونی کودرریچاردسون ۲۰ را محاسبه کردند. همچنین برای تعیین نقطه برش از دو شاخص اعتبار (حساسیت و ویژگی) استفاده شد.تحلیل دادهها از طریق نرمافزار SPSS ویرایش ۲۱ انجام شد.<br>
<strong>یافتهها</strong> روایی محتوایی آزمون با توجه به نظر متخصصان تأیید شد. نتایج بررسی روایی افتراقی نشان داد میانگین گروه عادی، گروه کمتوان هوشی و گروه اختلالات طیف اوتیسم به ترتیب از کمترین به بیشترین (P=۰/۰۰۱) است. اعتبار آزمون که از تکنیک کودرریچاردسون محاسبه شد برابر با ۰/۷۳ بود. ویژگیهای روانسنجی ابزارهای غربالگری والدین معمولاً از طریق دو شاخص حساسیت و ویژگی ارزیابی میشود. حساسیت به صحت غربال کودک با اختلال طیف اوتیسم اشاره دارد، در حالی که ویژگی به صحت غربال کودک بدون اختلال طیف اوتیسم اشاره میکند. نتایج پژوهش حاضر نشان داد آزمون غربالگری اختلالات فراگیر رشد، ویرایش دوم (PDDST-II) از نظر دو شاخص احساسات و ویژگی در وضعیت مطلوبی قرار دارد و میتواند کودکان با اختلال اوتیسم و کودکان بدون اختلال اوتیسم را بهدرستی شناسایی کند. دو شاخص حساسیت و ویژگی در نمره پنج به بیشترین حد خود رسیدند. به همین دلیل نقطه برش آزمون نمره پنج و بیشتر تعیین شد. <br>
<strong>نتیجهگیری</strong> نتایج پژوهش حاضر نشان داد آزمون غربالگری اختلالات فراگیر رشد، ویرایش دوم (PDDST-II)، از نظر ویژگیهای روانسنجی وضعیت مطلوبی برای تمییز کودکان دارای اختلال طیف اوتیسم از دیگر اختلالات رشدی مانند کمتوانی هوشی و کودکان عادی دارد. همچنین این آزمون ضریب اعتبار مناسب و برای تشخیص کودکان با اختلال طیف اوتیسم روایی مناسبی دارد.</p>
<p style="text-align: justify;"><strong>Objective</strong> According to the Diagnostic and Statistical Manual of Psychiatric Disorders-Fifth Edition, Autism Spectrum Disorders (ASDs) are neurodevelopmental disorders associated with persistent defects in social communication and interactions, patterns, interests, behaviors, and repetitive and limited activities. In other words, ASDs are a lifelong condition characterized by widespread problems in social interaction and communication, stereotypical behaviors and limited interests. The early diagnosis of ASD can lead to early intervention and improvement of developmental outcomes. Parental screening tools are the ideal tools for the timely detection of ASD because they provide diagnostic information from the person familiar with the child and are easy to perform and score. This study aimed to standardize the Pervasive Developmental Disorder Screening Test (PDDST), which screens these disorders at an early age (12 to 48 months). This test consists of 36 questions that are answered as “Yes-No.”<br>
<strong>Materials & Methods</strong> The population of this descriptive study included all children aged below 8 years with neurodevelopmental disorders and normal children of the same age group in Tehran. In relation to autistic children, the criteria for diagnosis were the persistent impairment of social communication and social interactions in different situations, and patterns of behavior and limited repetitive activities as assessed by a specialist and a psychiatrist. In relation to normal children, the inclusion criteria were the lack of these problems. Thus, a total of 252 children, i.e., 205 children with neurodevelopmental disorders (autism 135 and intellectual disability 70) and 47 normal children (to determine discriminant validity), were included as the sample for this study. Among them, 97 were girls and 157 were boys. The parents of the participants responded to screening tests within 10 minutes at the psychiatric clinics and hospitals in Tehran. The test validity through content by experts and the differential method with variance analysis technique, which shows the significance of the difference between the three groups of participants in the score obtained from the test, and the validity was calculated through the coefficient of internal consistency of Kuder–Richardson 20. Two criteria of validity (sensitivity and specificity) were used to determine the cutting point. Data analysis was performed using the SPSS V. 21 software.<br>
<strong>Results</strong> The content validity of the test was confirmed according to the experts’ judgments. The results of discriminant validity revealed that there is a significant difference between groups (P=0.001). It was also found that the means of normal, intellectual disability, and autistic groups are, respectively, from the lowest to the highest. The reliability of the test was 0.73. The sensitivity of the child’s screening for ASD is indicative of the accuracy of the screening of a child without ASD. The results of this study showed that the PDDST-II screening test for both sensitivity and specificity indices were in a favorable situation and could correctly identify children with autism and children without autistic dysfunction. The two sensitivity and specificity indicators in the score of 5 reached their highest, so the cut-off point for the test was scored at 5 and more. <br>
<strong>Conclusion </strong>The results of this study showed that the psychometric properties of the PDDST-II screening test are suitable for discriminating between children with ASD and those with other developmental disorders such as mental retardation and normal children. This test also had a good reliability coefficient and is suitable for diagnosing children with ASD.</p>
هنجاریابی, غربالگری, اختلالات عصبیرشدی, اختلالات طیف اوتیسم
Standardization, Screening, Neurodevelopmental disorders, Autism spectrum disorders
116
125
http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2055-1&slc_lang=fa&sid=1
Mansoureh
Karimzadeh
منصوره
کریم زاده
mkarimz2000@gmail.com
5500319475328460034913
5500319475328460034913
No
Department of Pre-school, University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences, Tehran, Iran.
گروه پیش دبستانی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران.
Ali Reza
Baneshi
علی رضا
بانشی
alibaneshi4@ut.ac.ir
5500319475328460034914
5500319475328460034914
Yes
Department of Assessment and Measurement, Faculty of Psychology & Education, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran.
گروه سنجش و اندازهگیری، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.
Mahnaz
Dehghan Tezerjani
مهناز
دهقان طزرجانی
dehghantez@ut.ac.ir
5500319475328460034915
5500319475328460034915
No
Department of Educational Psychology, Faculty of Psychology and Education, Kharazmi University, Tehran, Iran.
گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.
Zeynab
Tayyebi Sough
زینب
طیبی سوق
alibaneshi4@gmail.com
5500319475328460034916
5500319475328460034916
No
Department of Psychology and Teaching Exceptional Children, Faculty of Psychology & Education, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran.
گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.