Archives of Rehabilitation
مجله توانبخشی
jrehab
Medical Sciences
http://rehabilitationj.uswr.ac.ir
55
journal55
2538-6247
2538-6247
10.32598/rj
fa
jalali
1394
7
1
gregorian
2015
10
1
16
3
online
1
fulltext
fa
بررسی اثربخشی آموزش تمرینهای ادراکی-حرکتی و برنامه حرکتی ریتمیک بر رشد حرکتی در کودکان کمتوان ذهنی آموزش پذیر
Effectiveness of the teaching of perceptual-motor practices and rhythmic movement on motor development in children with intellectual disability
روانشناسی کودکان استثنایی
Exceptional Children Psychology
پژوهشی
Original
<p dir="rtl" style="text-align: justify"><strong>هدف</strong>: هدف از این تحقیق، بررسی اثربخشی آموزش تمرینهای ادراکی-حرکتی و برنامه حرکتی ریتمیک بر رشد حرکتی کودکان کمتوان ذهنی آموزشپذیر بود.</p>
<p dir="rtl" style="text-align: justify"><strong> روش بررسی</strong>: در این تحقیق نیمهتجربی از نوع پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل، ۳۰ کودک ۱۰-۷ ساله از بین مدارس ابتدایی شهر تبریز بهصورت تصادفی-خوشهای انتخاب و براساس سن و بهره هوشی همتاسازی شدند و در دو گروه آزمایش (گروه تمرین ادراکی-حرکتی و برنامه حرکتی ریتمیک) و یک گروه کنترل قرارگرفتند. برنامههای تمرینی در ۹ هفته و هر هفته دو جلسه و هر جلسه ۴۵ دقیقه انجام گرفت. قبل از شروع جلسات و در پایان آخرین جلسه پیشآزمون و پسآزمون به انجام رسید. بهمنظور سنجش رشد حرکتی از آزمون اولریخ-۲ (۲۰۰۰) و برای تجزیه و تحلیل دادهها از روش تحلیل کوواریانس چندمتغیره و آزمون تعقیبی بونفرونی بهکار گرفته شد. تجزیه و تحلیل داده­ها با نرم­افزار <span dir="ltr">SPSS</span> نسخه ۱۸ در سطح معنی داری ۰.۰۵><span dir="ltr">P</span> انجام گرفت.</p>
<p dir="rtl" style="text-align: justify"><strong> یافتهها</strong>: نتایج نشان داد که دو گروه آزمایش (گروه تمرینهای ادراکی-حرکتی و گروه برنامه حرکتی ریتمیک) در مهارتهای جابهجایی و کنترل شیء نسبت به گروه کنترل عملکرد بهتری داشتند (۰/۰۵≤<span dir="ltr">P</span>) و تفاوت بین دو گروه آزمایشی با یکدیگر معنادار نبود (<span style="text-align: justify;">۰/۰۵≤</span><span dir="ltr">P</span>) . در مهارتهای کنترل شیء، گروه تمرین ادراکی-حرکتی نسبت به دو گروه برنامه حرکتی ریتمیک و کنترل تأثیر بیشتری بر رشد این مهارتها داشت.</p>
<p style="text-align: justify"><strong><span dir="rtl"> نتیجهگیری</span></strong><span dir="rtl">:</span> <span dir="rtl">با توجه</span> <span dir="rtl">به</span> <span dir="rtl">نتایج،</span> <span dir="rtl">برنامههای</span> <span dir="rtl">آموزشی</span> <span dir="rtl">مورد</span> <span dir="rtl">استفاده</span> <span dir="rtl">میتوانند</span> <span dir="rtl">تجربه</span> <span dir="rtl">حرکتی</span> <span dir="rtl">مناسبی</span> <span dir="rtl">برای</span> <span dir="rtl">کودکان</span> <span dir="rtl">باشند.</span> <span dir="rtl">این</span> <span dir="rtl">برنامهها میتوانند</span> <span dir="rtl">در</span> <span dir="rtl">مدارس</span> <span dir="rtl">با</span> <span dir="rtl">ایجاد</span> <span dir="rtl">فرصت</span> <span dir="rtl">مناسب</span><span dir="rtl"> و</span><span dir="rtl"> ارائه</span> <span dir="rtl">تکالیف</span> <span dir="rtl">متناسب</span> <span dir="rtl">برای</span> <span dir="rtl">تمرین</span> <span dir="rtl">و</span> <span dir="rtl">رشد</span> <span dir="rtl">مهارتهای</span> <span dir="rtl">حرکتی استفاده</span> <span dir="rtl">شوند</span>.</p>
<p dir="ltr"><strong>Objective</strong>: Fundamental motor skills are the foundation of special skills. The purpose of this study was to study the effectiveness of the teaching of perceptual-motor practices and rhythmic movement on motor development in children with intellectual disability.</p>
<p dir="ltr"><strong>Materials & Methods</strong>: In this quasi-excremental study, 30 children aged 7 to 10 years old were selected through random cluster sampling method from elementary schools in Tabriz city. They were homogenized in two experimental groups (perceptual-motor practices and rhythmic movement) and one control group based on their age and IQ. Programs were held in 9 weeks, two sessions per week, and each session was 45 minutes. Before beginning the training and at the end of the last session, pre-test and post-test were conducted. In order to assess motor development TGMD-2 test was used, and to analyze data covariance and bonferroni postdoc test were used.</p>
<p dir="ltr"><strong>Results</strong>: The results showed that both perceptual-motor practices and rhythmic movement groups performed better in locomotors and object control skills than the control group (P&le 0.05) and there was no significant difference between these two groups (P&ge0.05)Perceptual-motor skills training group had a greater impact on the development of control object skills than rhythmic movement group. Program rhythmic movement group had a greater impact on the development of object control skills than the control group.</p>
<p dir="ltr"><strong>Conclusion</strong>: According to the results, educational programs which are used can be as an appropriate experiencing motion for children. These programs can be used at schools to to provide suitable program and the opportunity for training and developing motor skills.</p>
عملکردهای ادراکی-حرکتی, مهارت های حرکتی, کم توان ذهنی, کودک
Perceptual motor performance, Motor skills, Intellectual disability, Children
198
207
http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1954-1&slc_lang=fa&sid=1
Behrouz
Ghorban Zadeh
بهروز
قربانزاده
b.ghorbanzadeh@azaruniv.edu
5500319475328460035187
5500319475328460035187
Yes
Organization
دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
Maryam
Lotfi
مریم
لطفی
maryam2.lotfi@gmail.com
5500319475328460035188
5500319475328460035188
No
Organization
دانشجوی دکتری دانشگاه ارومیه
Karim
Azali-A'lamdari
کریم
آزالیعلمداری
azalof@yahoo.com
5500319475328460035189
5500319475328460035189
No
Organization
دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
Mahdi
Bashiri
مهدی
بشیری
mahdibas@gmail.com
5500319475328460035190
5500319475328460035190
No
Organization
دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
Safiyeh
Ebrahimi
صفیه
ابراهیمی
s.ebrahimi@gmail.com
5500319475328460035191
5500319475328460035191
No
Organization
کارشناس ارشد رفتار حرکتی دانشگاه تبریز