Archives of Rehabilitation
مجله توانبخشی
jrehab
Medical Sciences
http://rehabilitationj.uswr.ac.ir
55
journal55
2538-6247
2538-6247
10.32598/rj
fa
jalali
1394
4
1
gregorian
2015
7
1
16
2
online
1
fulltext
fa
اثربخشی آموزش برنامه والدگری مثبت بر تعامل مادر با کودک کمتوان ذهنی
The Effectiveness of Positive Parenting Program (Triple-P) Training on Interaction of Mother-child with Intellectual Disability
روانشناسی کودکان استثنایی
Exceptional Children Psychology
پژوهشی
Original
<p style="text-align: justify"><strong>هدف: </strong>کمتوانی ذهنی تمام جنبههای زندگی فرد را تحت تأثیر قرار میدهد در حالی که استفاده از برنامههای آموزشی والدگری با نتایج خوبی همراه است. هدف این پژوهش، بررسی تاثیر آموزش برنامه والدگری مثبت بر تعامل­ مادران با کودک کمتوان ذهنی خویش بود.</p>
<p style="text-align: justify"><strong>روش بررسی: </strong>پژوهش حاضر، یک مطالعه شبهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون و گروه کنترل بود. 40 نفر از مادران دانش ­آموزان کمتوان ذهنی که به روش نمونهگیری خوشهای تصادفی از مدارس استثنایی شهرستانهای تهران انتخاب شده بودند در این پژوهش شرکت داشتند. شرکت کنندگان به صورت تصادفی به دو گروه 20 نفری تقسیم شدند (یک گروه آزمایش و یک گروه کنترل). گروه آزمایش، برنامه آموزشی والدگری مثبت را در 10 جلسه دریافت کردند در حالی که به گروه کنترل این آموزش ارائه نشد. ابزار استفاده شده در این پژوهش مقیاس رابطه والد-کودک پیانتا (1994) بود. اطلاعات جمعآوری شده با استفاده از تحلیل کوواریانس چندمتغیری، در نرمافزار SPSS تحلیل شد.</p>
<p style="text-align: justify"><strong>یافتهها: </strong>یافتهها نشان داد که گروه آزمایش و کنترل حداقل در یکی از خرده مقیاسهای تعامل­ والد- کودک تفاوت معناداری داشتند. </p>
<p style="text-align: justify"><strong>نتیجهگیری: </strong>نتایج حاکی از آن بود که برنامه آموزشی والدگری مثبت سبب بهبود تعامل­ مادر با کودک کمتوان ذهنی شده است. پیشنهاد میشود که متخصصان با اجرای برنامه آموزشی والدگری مثبت، تعامل­ مادر با کودک کمتوان ذهنی را ارتقاء بخشند.</p>
<p dir="ltr" style="text-align: justify"><strong>Objective: </strong>Intellectual disability affects all aspect of individual's life, while use of parenting educational programs has been associated with strong outcomes. The aim of the present research was to determine of the effectiveness of positive parenting program (Triple-P) training<strong><em> </em></strong>on interaction of mother-child with intellectual disability.</p>
<p dir="ltr" style="text-align: justify"><strong>Materials & Methods: </strong>The present research was a quasi-experimental study by pre-test, post-test design with control group. Participants in this study were 40 mothers of students with intellectual disability. The samples were recruited through random clustering method from exceptional schools of Tehran provinces. Participants were divided into two groups (experimental and control group), each of which was consisted of 20 individuals. Experimental group received Triple-P in 10 sessions while control group did not. The instrument of present research was parent child relationship scale (PCRS) of Piyanta (1994). The obtained data were statistically analyzed by MANCOVA using SPSS software.</p>
<p dir="ltr" style="text-align: justify"><strong>Results: </strong>Findings showed that experimental and control groups had significant difference, At least in one of sub scales of the PCRS (P<0/001). The final results of MANCOVA showed that Triple-P had significant and positive effect on the conflict, closeness, dependency, and positive relationship (P<0/001).<strong> </strong></p>
<p dir="ltr" style="text-align: justify"><strong>Conclusion: </strong>The results indicated that Triple-P training has led to the improvement of interaction of mother-child with intellectual disability. It is suggested that specialists with implementation of Triple-P training promoted interaction of mother-child with intellectual disability.</p>
برنامه والدگری مثبت, تعامل مادر- کودک, کمتوانی ذهنی
Positive parenting program, Interaction of mother-child, Intellectual disability
128
137
http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-655-7&slc_lang=fa&sid=1
Ma'soumeh
Pourmohammadreza-Tajrishi
معصومه
پورمحمدرضایتجریشی
mpmrtajrishi@gmail.com
5500319475328460030406
5500319475328460030406
No
Department of Psychology and Education of Exceptional Children, University of Social Welfare & Rehabilitation Sciences, Tehran, Iran.
گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران،ایران.
Mohammad
A'shouri
محمد
عاشوری
ashorihh2@gmail.com
5500319475328460030407
5500319475328460030407
Yes
Department of Psychology and Exceponal Children Educaon, Faculty of Psychology and Educaon, University of Tehran, Tehran, Iran.
گروه روا نشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده روا نشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
Gholam Ali
Afrouz
غلامعلی
افروز
5500319475328460030408
5500319475328460030408
No
Department of Psychology and Exceponal Children Educaon, Faculty of Psychology and Educaon, University of Tehran, Tehran, Iran.
گروه روا نشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده روا نشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
Ali Akbar
Arjmand-nia
علی اکبر
ارجمندنیا
5500319475328460030409
5500319475328460030409
No
Department of Psychology and Exceponal Children Educaon, Faculty of Psychology and Educaon, University of Tehran, Tehran, Iran.
گروه روا نشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده روا نشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
Bagher
Ghobari-Bonab
باقر
غباریبناب
5500319475328460030410
5500319475328460030410
No
Department of Psychology and Exceponal Children Educaon, Faculty of Psychology and Educaon, University of Tehran, Tehran, Iran.
گروه روا نشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده روا نشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.