Archives of Rehabilitation
مجله توانبخشی
jrehab
Medical Sciences
http://rehabilitationj.uswr.ac.ir
55
journal55
2538-6247
2538-6247
10.32598/rj
fa
jalali
1396
3
1
gregorian
2017
6
1
18
1
online
1
fulltext
fa
بررسی میزان همبودی اختلالات رفتاری در کودکان مبتلا به نقص توجه و بیشفعالی
Prevalence of Comorbidity Behavioral Disorders in Children With Attention Deficit Hyperactivity
روانشناسی بالینی
Clinical Psycology
پژوهشی
Original
<p dir="RTL" style="text-align: justify;"><strong>هدف</strong> اختلال نقص توجه و بیشفعالی از شایعترین اختلالات روانپزشکی در بین کودکان مراجعکننده به مراکز درمانی محسوب میشود که به بروز مشکلاتی در زندگی اجتماعی و فردی منجر خواهد شد. این پژوهش با هدف بررسی مشکلات رفتاری شایع در کودکان مبتلا به نقص توجه و بیشفعالی انجام شده است.<br>
<strong>روش بررسی</strong> این مطالعه توصیفیتحلیلی روی ۲۷۸ کودک مبتلا به اختلال نقص توجه و بیشفعالی هفت تا یازده سال انجام شد که از اردیبهشت تا بهمن۱۳۹۱ به مرکز طبی کودکان و کلینیک اعصاب و روان آتیه مراجعهکرده بودند. به والدین کودکانی که براساس ملاکهای چهارمین ویرایش راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی (DSM-IV-TR) و با تشخیص روانپزشک به اختلال نقص توجه و بیشفعالی مبتلا بودند، برای بررسی اختلالات رفتاری همراه پرسشنامه علائم مرضی کودکان (CSI-۴) ارائه شد. برای توصیف و تحلیل دادههای بهدستآمده از نسخه نوزدهم نرمافزار SPSS استفاده شد.<br>
<strong>یافتهها</strong> براساس نتایج بهدستآمده بیشتر مراجعهکنندگان از گروه پسران بودند و نقص توجه غالب در دختران و نوع ترکیبی در پسران بیشترین فراوانی را داشت. در هیچیک از اختلالات رابطه معناداری بین جنسیت و نوع اختلال مشاهده نشد. بیشتر آزمودنیها از نظر تعداد اختلال همراه تکاختلال بودند. در مقایسه نسبت شیوع اختلالات همراه در سه گروه اختلال نقص توجه و بیشفعالی رفتار مقابلهجویانه (۰/۰۰۰۴) و اضطراب منتشر (۰/۰۲) بیشترین میزان را داشت.<br>
<strong>نتیجهگیری</strong> شیوع اختلالات همراه در سه گروه اختلال نقص توجه و بیشفعالی براساس سن و جنس متفاوت بود و بین همبودی این سه نوع اختلال و اختلالات همراه (اختلال رفتار مقابلهجویانه و اضطراب منتشر) تفاوت معنیداری وجود داشت.</p>
<p style="text-align: justify;"><strong>Objective</strong> Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) is the most common psychiatric disorders among children referred to treatment centers that caused problems in their personal and social lives. Thus, this study aimed to investigate the prevalence of behavioral problems in children with ADHD.<br>
<strong>Methods & Materials</strong> This descriptive-analytical study included 278 children (aged 7-11 years) with ADHD who were referred to the Children's Medical Center and Clinic of Psychiatry, Atiyeh during 30-03-2012 to 20-04-2012. The behavioral problems of children who were diagnosed with ADHD by psychiatrists were assessed using Child Symptom Inventory (CSI-4). SPSS19 was used to describe and analyze data.<br>
<strong>Results</strong> Based on the results, most visitors were boys, and AD in the girls and combined ADHD in the boys had the highest frequency. No significant relationship was found between gender and type of disorder. Most of the children reported only one behavioral disorder such as confrontational behavior, specific phobia, generalized anxiety disorder, separation anxiety and dysthymia.<br>
<strong>Conclusion</strong> The prevalence of inventory disorders in the three types of ADHD varied according to age and sex. Statistically significant differences were observed between the three types of ADHD, confrontational disorder (4000.0), and anxiety (0.02).</p>
نقص توجه و بیشفعالی, مشکلات رفتاری, همبودی
Attention Deficit Hyperactivity Disorder, Comorbidity, Behavioral problems
25
32
http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1556-1&slc_lang=fa&sid=1
Mahsa
Sattari
مهسا
ستاری
satari_mahsa@yahoo.com
5500319475328460035058
5500319475328460035058
No
Department of Occupational Therapy, School of Paramedical & Health, Zanjan University of Medical Sciences, Zanjan, Iran.
گروه کاردرمانی، دانشکده بهداشت و پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتیدرمانی زنجان، زنجان، ایران.
Seyed Ali
Hosseini
سید علی
حسینی
alihosse@gmail.com
5500319475328460035059
5500319475328460035059
Yes
Department of Occupational Therapy, University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences, Tehran, Iran.
گروه کاردرمانی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران.
Mehdi
Rassafiani
مهدی
رصافیانی
satari_mahsa@yahoo.com
5500319475328460035060
5500319475328460035060
No
Department of Occupational Therapy, University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences, Tehran, Iran.
گروه کاردرمانی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران.
Mohammad Javad
Mahmoudi Gharaei
محمدجواد
محمودی قرایی
satari_mahsa@yahoo.com
5500319475328460035061
5500319475328460035061
No
Department of Psychology, School of Medicine, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
گروه روانپزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتیدرمانی تهران، تهران، ایران.
Akbar
Biglarian
اکبر
بیگلریان
satari_mahsa@yahoo.com
5500319475328460035062
5500319475328460035062
No
Department of Biostatistics, University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences, Tehran, Iran.
گروه آمار زیستی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران.
Najmeh
Tarkesh Esfahani
نجمه
ترکش اصفهانی
5500319475328460035063
5500319475328460035063
No
Department of Biostatistics, University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences, Tehran, Iran.
گروه آمار زیستی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران.