Archives of Rehabilitation
مجله توانبخشی
jrehab
Medical Sciences
http://rehabilitationj.uswr.ac.ir
55
journal55
2538-6247
2538-6247
10.32598/rj
fa
jalali
1392
12
1
gregorian
2014
3
1
14
6
online
1
fulltext
fa
عوامل موثر بر تاخیر در مراجعه برای خدمات گفتاردرمانی در کودکان ایرانی با اختلالات گفتار و زبان
Factors Affecting Delayed Referral for Speech Therapy in Iranian children with Speech and Language Disorders
گفتاردرمانی
Speech & Language Pathology
پژوهشی
Original
<p style="text-align: justify"><strong>هدف:</strong> شناسایی زود هنگام کودکانی که در معرض خطر یا در مراحل ابتدایی تاخیر تکاملی گفتار و زبان خود قرار دارند برای ارایه خدمات مداخله به هنگام بسیار ضروری است. اما متاسفانه این اختلالات در کشور ما به موقع تشخیص داده نشده یا برای درمان و توانبخشی ارجاع داده نمیشوند.</p>
<p style="text-align: justify"><strong>روش بررسی:</strong> فاز اول مطالعه به شناسایی عوامل بالقوه موثر بر تاخیر در مراجعهی به هنگام در کودکان دارای اختلالات گفتار و زبان، از طریق جستجوی منابع و نیز از دیدگاه صاحب نظران و خانوادهها اختصاص داشت. در این مرحله ۱۲ نفر از صاحبنظران و ۹ نفر از والدین کودکان دارای اختلالات گفتار و زبان بود از طریق مصاحبه عمیق نیمه ساختار یافته فهرست اولیه عوامل تهیه شده بر اساس مرور منابع را تکمیل کردند. سپس بر آن اساس پیش نویس پرسشنامه عوامل تاخیر در مراجعه تهیه و تنظیم گردید و از نظر روایی صوری و محتوایی و پایایی به تایید رسید. آنگاه پرسشنامه در اختیار دو گروه والدین کودکان دارای اختلالات گفتار و زبان که یک گروه بعد از 3 سالگی(30 نفر) و گروه دیگر پیش از ۳ سالگی (30 نفر) جهت گفتاردرمانی مراجعه کرده بودند، به عنوان گروه مورد و شاهد قرار گرفت.</p>
<p style="text-align: justify"><strong>یافتهها:</strong> از میان هفت عاملی که قبل از به تشخیص قطعی رسیدن اختلال گفتار و زبان کودک بین دو گروه مورد و شاهد تفاوت معنادار نشان دادند، سه عامل به دریافت مشاوره و راهنمایی صحیح توسط پزشکان، دو عامل به آگاهی والدین و دو عامل دیگر به انجام غربالگری برای کودک ارتباط داشتند. هر شش عاملی که بعد از به تشخیص قطعی رسیدن اختلال گفتار و زبان کودک بین دو گروه مورد و شاهد تفاوت معنادار نشان دادند، به نحوی به باورها و نگرشهای ناصحیح والدین ارتباط داشته اند.</p>
<p style="text-align: justify"><strong>نتیجهگیری: </strong>توصیه می شود اولا برنامه های آگاهسازی عمومی به منظور ارتقای آگاهی و بهبود باور و نگرش اقشار مختلف مردم تدارک دیده شود و دوما آموزشهای مناسبی برای ارتقای سطح دانش و بهبود نگرش متخصصان کودکان و سایر پزشکان مرتبط با کودکان در این زمینه به عمل آید.</p>
<p dir="ltr" style="text-align: justify"><strong>Objective:</strong> Early detection of children who are at risk for speech and language impairment and those at early stages of delay is crucial for provision of early intervention services. However, unfortunately in Iran, this disorder is not identified or referred for proper treatment and rehabilitation at early critical stages.</p>
<p dir="ltr" style="text-align: justify"><strong>Materials & Methods:</strong> This study was carried out in two phases. The first phase which was qualitative in nature was meant to identify all potentially affective factors through literature review as well as by acquiring the viewpoints of experts and families on this issue. Twelve experts and 9 parents of children with speech and language disorders participated in semi-structured in-depth interviews, thereby completing the first draft of potentially affective factors compiled through literature review. The completed list of factors finally led to the design of a questionnaire for identifying “factors affecting late referral in childhood speech and language impairment”. The questionnaire was approved for face and content validity. The cronbach’s alpha was determined to be 0.81. Two groups of parents were asked to complete the questionnaire: the parents of children who had attended speech and language clinics located on the west and central regions of Tehran city, after their child was 3 years old and those who had attended before their child was 3 years old, as the case and control group, respectively.</p>
<p dir="ltr" style="text-align: justify"><strong>Results:</strong> According to the results, among the seven factors which showed significant difference between the two groups of children before definite diagnosis of speech and language disorders was arrived for the child, 3 factors were related to the type of guidance and consultation received by the family from physicians, 2 factors were related to parents’ lack of awareness and knowledge, and 2 factors were related to the screening services received. All six factors showing significant difference between the two groups after definite diagnosis of speech and language disorders was arrived for the child were somehow related to the parents’ misbeliefs and incorrect attitude towards the issue.</p>
<p dir="ltr" style="text-align: justify"><strong>Conclusion:</strong> We suggest that executive managers in the field of child health promote awareness programs for families in order to increase their knowledge and correct their beliefs and attitudes, and also to implement complementary training programs for pediatricians and other physicians related to the field of child health.</p>
تأخیر در مراجعه به هنگام, اختلال گفتار و زبان, کودک, توانبخشی
Delayed diagnosis, Referral, Speech and Language impairment, Child, Rehabilitation
68
77
http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-541-1&slc_lang=fa&sid=1
Roshanak
Vameghi
روشنک
وامقی
r_vameghi@yahoo.com
5500319475328460025769
5500319475328460025769
No
Pediatric neurorehabilitation research center, University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences, Tehran, Iran
مرکز تحقیقات توانبخشی اعصاب اطفال، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران
Mahnaz
Haji-Bakhtiari
مهناز
حاجیبختیاری
bakhtiyari.mahnaz@yahoo.com
5500319475328460025770
5500319475328460025770
No
Rehabilitation Management Department, University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences, Tehran, Iran
گروه مدیریت توانبخشی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران
Nikta
Hatami-Zadeh
نیکتا
حاتمیزاده
nikta_h@yahoo.com
5500319475328460025771
5500319475328460025771
Yes
Pediatric neurorehabilitation research center, University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences, Tehran, Iran
مرکز تحقیقات توانبخشی اعصاب اطفال، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران
Akbar
Biglarian
اکبر
بیگلریان
abiglarian@gmail.com
5500319475328460025772
5500319475328460025772
No
Biostatistics Department, University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences, Tehran, Iran
گروه آمار حیاتی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران
Mohammad Reza
Rah-Chamani
محمدرضا
راهچمنی
dr.rahchamani@yahoo.com
5500319475328460025773
5500319475328460025773
No
Basic Sciences Department, University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences, Tehran, Iran
گروه علوم پایه، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران