Archives of Rehabilitation
مجله توانبخشی
jrehab
Medical Sciences
http://rehabilitationj.uswr.ac.ir
55
journal55
2538-6247
2538-6247
10.32598/rj
fa
jalali
1392
12
1
gregorian
2014
3
1
14
6
online
1
fulltext
fa
کارآمدی راهبرد مرور ذهنی بر حافظه کوتاهمدت شنیداری کودکان آموزشپذیر ۵تا۸ سال مبتلا به نشانگان داون
The Efficacy of Rehearsal Strategy on Auditory Short-Term Memory of Educable 5 to 8 Years Old Children with Down Syndrome
روانشناسی کودکان استثنایی
Exceptional Children Psychology
پژوهشی
Original
<p style="text-align: justify"><strong>هدف:</strong> یکی از مشکلات کودکان مبتلابه نشانگان داون، عملکرد ضعیف آنها در نگهداری اطلاعات و یادآوری آنها از حافظه است. تحقیق حاضر بهمنظور تعیین کارآمدی راهبرد مرور ذهنی بر حافظه کوتاهمدت شنیداری کودکان آموزشپذیر ۵ تا ۸ سال مبتلابه نشانگان داون انجام شد.</p>
<p style="text-align: justify"><strong>روش بررسی:</strong> در این پژوهش شبهآزمایشی، ۲۴ کودک (۱۴ پسر و ۱۰ دختر) مبتلابه نشانگان داون بهروش در دسترس از کانون خیریه سندرم داون ایران انتخاب شدند و با استفاده از ماتریسهای پیشرونده هوش ریون مورد ارزیابی قرار گرفتند. سپس کودکان بهطور تصادفی در گروههای آزمایش و کنترل (هر گروه ۱۲ نفر) قرار داده شدند. گروه آزمایش در ۸ جلسه (هفتهای ۲ جلسه و هر جلسه ۳۰ دقیقه) آموزش گروهی راهبرد مرور ذهنی شرکت کردند. همه آزمودنیها با استفاده از آزمون توالی حافظه شنیداری-بیانی قبل از شروع مداخله آموزشی و پس از آن مورد ارزیابی قرار گرفتند. دادهها با بهرهگیری از روش تحلیل کوواریانس تکمتغیری تحلیل شدند.</p>
<p style="text-align: justify"><strong>یافتهها:</strong> نتایج حاکی از تحلیل کوواریانس بیانگر آن بود که راهبرد مرور ذهنی موجب افزایش فراخنای عدد، فراخنای کلمه و حافظه کوتاهمدت شنیداری گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل شدهاست (P<0/01).</p>
<p style="text-align: justify"><strong>نتیجهگیری:</strong> میتوان نتیجه گرفت که آموزش راهبرد مرور ذهنی بهعنوان روش مؤثر در بهبود فراخنای عدد، فراخنای کلمه و حافظه کوتاهمدت شنیداری در کودکان مبتلابه نشانگان داون بهشمار میرود و دربرگیرنده تلویحات کاربردی برای آموزش آنها است.</p>
<p dir="ltr" style="text-align: justify"><strong>Objective:</strong> One of the problems of children with Down syndrome is their low performance on retention of information and its recall in the memory. The present study aimed to determine the efficacy of rehearsal strategy on auditory short-term memory of educable 5 to 8 years old children with Down syndrome.</p>
<p dir="ltr" style="text-align: justify"><strong>Materials & Methods:</strong> In this quasi-experimental study, 24 children (14 boys and 10 girls) were selected in convenience from Iranian Down Syndrome Charity Association and evaluated by Raven’s Intelligence Progressive Matrices. Then, children were assigned into two experimental and control groups randomly (each contained 12 individuals). Experimental group participated in 8 group sessions (two sessions per week, each lasting 30 minutes) and trained by rehearsal strategy. All subjects were evaluated by Expressive-Auditory Memory Sequence Test before and after intervention sessions. Data were analyzed by multiple analysis of covariance.<strong> </strong></p>
<p dir="ltr" style="text-align: justify"><strong>Results:</strong> The results of analysis of covariance showed that rehearsal strategy have led to increase of digit span, word span and auditory short-term memory (P<0.01) in experimental group compared to control group.</p>
<p dir="ltr" style="text-align: justify"><strong>Conclusion:</strong> It can be concluded that rehearsal strategy training is an effective method on promotion of digit span, word span and auditory short-term memory of children with Down syndrome and implies important consequences for their education.</p>
نشانگان داون, حافظه کوتاهمدت شنیداری, فراخنای عدد, فراخنای کلمه, راهبرد مرور
Down syndrome, Auditory short-term memory, Digit span, Word span
40
49
http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-487-6&slc_lang=fa&sid=1
Esmaeil
Esmaieli
اسماعیل
اسماعیلی
esiesi28@yahoo.com
5500319475328460025757
5500319475328460025757
No
University of Social Welfare & Rehabilitation Sciences
دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران
Ma'soumeh
Pourmohammadreza-Tajrishi
معصومه
پورمحمدرضایتجریشی
mpmrtajrishi@gmail.com
5500319475328460025758
5500319475328460025758
Yes
University of Social Welfare & Rehabilitation Sciences, pediatric neurorehabilitation research center, Tehran, Iran.
دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران، مرکز تحقیقات توانبخشی اعصاب اطفال، تهران، ایران.
Sahel
Hemmati
ساحل
همتی
sahel.hemmati@yahoo.com
5500319475328460025759
5500319475328460025759
No
University of Social Welfare & Rehabilitation Sciences
دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران مرکز تحقیقات توانبخشی اعصاب اطفال
Akbar
Biglarian
اکبر
بیگلریان
abiglarian@gmail.com
5500319475328460025760
5500319475328460025760
No
University of Social Welfare & Rehabilitation Sciences
دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران گروه آمار زیستی