Archives of Rehabilitation
مجله توانبخشی
jrehab
Medical Sciences
http://rehabilitationj.uswr.ac.ir
55
journal55
2538-6247
2538-6247
10.32598/rj
fa
jalali
1393
7
1
gregorian
2014
10
1
15
3
online
1
fulltext
fa
تأثیر فعالیت های بدنی منتخب بر مهارتهای ادراکی-حرکتی کودکان با ناتوانی های یادگیری عصبی- روان شناختی تحولی پیش از دبستان
The Effects of Selected Physical Activities on Perceptual Motor Ability in Pre-school Children with Neuropsychological Learning Disabilities
روانشناسی کودکان استثنایی
Exceptional Children Psychology
كاربردی
Applicable
<p style="text-align: justify"><strong>هدف:</strong> یکی از شایع ترین اختلالات در کودکان پیش از دبستان ناتواناییهای عصبی- روان شناختی است. اختلال در انجام حرکات ادراکی – حرکتی از نشانه های این ناتوانی در کودکان است. هدف از پژوهش حاضر تعیین تاثیر فعالیت های بدنی منتخب بر مهارتهای ادراکی- حرکتی کودکان با ناتوانی های یادگیری عصبی- روان شناختی تحولی پیش از دبستان بود.</p>
<p style="text-align: justify"><strong>روش بررسی:</strong> این مطالعه از نوع تجربی با پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل می باشد. جامعه ی آماری در این پژوهش کلیه کودکان پیش دبستانی 5 تا 6 ساله مهد کودک ها و مراکز پیش دبستانی شهرستان بابل در سال1392 بود. برای انتخاب نمونه 120نفر از والدین کودکان پرسشنامه عصبی - روان شناختی کانرز را تکمیل کردند و 30 کودک به تصادف (ازطریق نمونه گیری در دسترس) از میان کودکانی که نمره ی بیشتری دراین پرسشنامه دریافت کردند و از شرایط حرکتی مناسب برخودار نبودند بعنوان ملاک ورود به تحقیق انتخاب شدند و به تصادف در دو گروه 15 نفری کنترل و آزمایش قرار گرفتند. برنامۀ حرکتی منتخب در این تحقیق، برنامۀ حرکتی اسپارک بود که شامل فعالیت های تقویتی، بازی و ورزش برای کودکان است که به مدت 15 جلسه(هر جلسه 45 دقیقه و به مدت 35 روز) روی گروه آزمایشی اجرا شد. برای ارزیابی مهارتهای ادراکی- حرکتی کودکان از آزمون حرکتی لینکلن ـ اوزرتسکی استفاده شد. داده ها با روش کوواریانس چندمتغیره مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته اند.</p>
<p style="text-align: justify"><strong>یافتهها:</strong> نتایج به دست آمده نشان داد که برنامه حرکتی منتخب بر بهبود مهارتهای ادراکی-حرکتی کودکان دارای ناتواناییهای یادگیری عصب- روان شناختی موثر بود (P<0/05). تنها در مولفه سرعت حرکت تفاوت معناداری بدست نیامد.</p>
<p style="text-align: justify"><strong>نتیجهگیری:</strong> با توجه به نتایج به دست آمده از این پژوهش می توان نتیجه گرفت که انجام فعالیت های بدنی و ورزشی به عنوان بخش ضروری و اصلی برنامه روزانه این کودکان می تواند نتایج پرثمرتری برای آنها به همراه داشته باشد.</p>
<p dir="ltr" style="text-align: justify"><strong>Objective:</strong> One of the most common neurological disorders in pre-school children is neuropsychological disabilities. Disorders in performing perceptual motor movements (activities) are among the signs of this disorder in children. This study aimed to find out the effect of the selected physical activities on perceptual motor abilities in preschool children with neuropsychological disabilities.</p>
<p style="direction: ltr text-align: justify"><strong>Materials & Methods:</strong> This study was experimental research with pre-test, post -test and control group. The subjects of this study included all 5-6 year-old children of kindergartens and preschool centers of Babol, in 2013. To select the sample, 120 parents of these children filled up Conner neurological - psychological questionnaire and 30 children (via convenience sampling) who received higher score in psychological-neural Conner questionnaire and did not have a proper motor conditions were selected randomly for inclusion in this study. The subjects were randomly assigned into two groups of experimental and control group, each with 15 persons. The selected motor program in this research was Spark movement program that includes strengthening activities, sports and games for children. This program was administered on experimental group for 15 sessions (each session 45 minutes and for 35 days). The Oseretsky- Lincoln test was used for assessment of perceptual motor skills in children. The data were analyzed by Multivariate analysis of covariance.</p>
<p style="direction: ltr text-align: justify"><strong>Results</strong>: The results showed that the selected program was effective for improving perceptual motor skills of children with neuropsychological disabilities (P<0.05) however, only in the velocity motor components no significant difference was observed.</p>
<p dir="ltr" style="text-align: justify"><strong>Conclusion:</strong> According to the results of the study, it can be concluded that sport and physical activities as an essential part of the daily program of these children can lead to the more useful results for these children.</p>
ناتواناییهای یادگیری عصبی-روانشناختی, مهارتهای ادراکی -حرکتی, فعالیت بدنی منتخب
Neuro - psychological disabilities, Perceptual motor skills, Physical activity selection
36
43
http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1263-1&slc_lang=fa&sid=1
Mahmoud
Sheikh
محمود
شیخ
5500319475328460025911
5500319475328460025911
No
university of tehran
دانشگاه تهران
Morteza
Homayoun-nia
مرتضی
همایوننیا
morteza_h2007@yahoo.com
5500319475328460025912
5500319475328460025912
Yes
Faculty of Physical Education University of Tehran, Tehran, Iran.
دانشکده علوم پزشکی دانشگاه تهران، تهران، ایران.
Omolbanin
Ahmadi
امالبنین
احمدی
5500319475328460025913
5500319475328460025913
No
kharazmi university
دانشگاه خوارزمی
Saeed
Nazari
سعید
نظری
5500319475328460025914
5500319475328460025914
No
ferdossi university
دانشگاه فردوسی مشهد
Ali Reza
Homayouni
علیرضا
همایونی
5500319475328460025915
5500319475328460025915
No
azad university
دانشگاه ازاد اسلامی.واحد بندر گز