Archives of Rehabilitation
مجله توانبخشی
jrehab
Medical Sciences
http://rehabilitationj.uswr.ac.ir
55
journal55
2538-6247
2538-6247
10.32598/rj
fa
jalali
1391
10
1
gregorian
2013
1
1
13
4
online
1
fulltext
fa
اثربخشی آموزش مهارت زندگی بر سلامت روان دانشآموزان کم شنوا
Effectiveness of Life Skill Instruction on the Mental Health of Hearing Loss Students
روانشناسی کودکان استثنایی
Exceptional Children Psychology
پژوهشی
Original
<p style="text-align: justify"><strong>هدف</strong>: هدف این پژوهش بررسی اثربخشی آموزش مهارت زندگی بر سلامت روان دانشآموزان کمشنوای شهرستانهای تهران بود.</p>
<p style="text-align: justify"><strong>روش بررسی</strong>: پژوهش حاضر، یک مطالعه آزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش را دانشآموزان کمشنوای دوم و سوم متوسطه شهرستانهای تهران تشکیل دادند. برای انتخاب آزمودنیها از روش نمونهگیری در دسترس استفاده شد، به طوری که در این پژوهش ۴۰ دانشآموز شرکت داشتند. آزمودنیها به صورت تصادفی به دو گروه ۲۰ نفری تقسیم شدند (یک گروه آزمایش و یک گروه کنترل). گروه آزمایشی، آموزش مهارتهای زندگی را در ۹ جلسه دریافت کردند در حالی که به گروه کنترل این آموزش ارائه نشد. ابزارهای استفاده شده در این پژوهش آزمون هوشی وکسلر بزرگسالان و پرسشنامه سلامت عمومی بود. اطلاعات جمعآوری شده با استفاده از تحلیل کوواریانس چندمتغیری تحلیل شد.</p>
<p style="text-align: justify"><strong>یافتهها</strong>: نتایج نشان داد که بعد از مداخله، میانگین نمرات سلامت روان گروه آزمایش به طور معناداری بیشتر از گروه کنترل بود (۰/۰۵>P). همچنین نمرات سلامت روان گروه آزمایش در خردهمقیاسهای علایم جسمانی، اضطراب، نقص در عملکرد اجتماعی و افسردگی معنادار بود (۰/۰۵>P).</p>
<p style="text-align: justify"><strong>نتیجهگیری</strong>: برنامه آموزشی مهارت زندگی باعث بهبود سلامت روان دانشآموزان کمشنوا شد و علایم جسمانی، اضطراب، نقص در عملکرد اجتماعی و افسردگی آنان را کاهش داد. بنابراین برنامهریزی برای ارائه آموزش مهارت زندگی به این دانشآموزان اهمیت ویژهای دارد.</p>
<p dir="ltr" style="text-align: justify"><strong>Objective</strong>: The purpose of the present research was to investigation of the effectiveness of life skill instruction on the mental health of students with hearing loss in Tehran province.</p>
<p dir="ltr" style="text-align: justify"><strong>Materials & Methods</strong>: The present research was an experimental study by pre-test, post-test design with control group. The study population included of male students with hearing loss from second and third level of high schools in Tehran province. Subjects were selected by in available method. Forty students participated in the study. Subjects were divided into two groups by randomly (experimental and control group), each of group was consisted of 20 students. Experimental group received life skill training in 9 sessions while control group did not. The instruments of present research were Wechsler Intelligence Scale for adult and General Health Questionnaire. The obtained data were statistically analyzed by Mancova.</p>
<p dir="ltr" style="text-align: justify"><strong>Results</strong>: The findings of this research showed that there was significant increase in mental health scores of experimental group in the post intervention in comparison with control group (P<0.05). Also mental health scores of experimental group was significantly in somatic symptoms, anxiety, deficiency in social performance and depression (P<0.05).</p>
<p dir="ltr" style="text-align: justify"><strong>Conclusion</strong>: The life skill instructional program led to improvement of the mental health of hearing loss students and decreased somatic symptoms, anxiety, deficiency in social performance and depression. Therefore, planning for providing of social competence instruction is of a particular importance.</p>
مهارت زندگی , سلامت روان , کمشنوا
Life skill , Mental health , Hearing loss
48
57
http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-613-2&slc_lang=fa&sid=1
Mohammad
A'shouri
محمد
عاشوری
5500319475328460025310
5500319475328460025310
No
University of Tehran
دانشگاه تهران
Seyyedeh Somayyeh
Jalilabkenar
سیدهسمیه
جلیلآبکنار
haneye_00@yahoo.com
5500319475328460025311
5500319475328460025311
Yes
University of Social Welfare & Rehabilitation Sciences, Tehran, Iran.
دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران.
Saeed
Hasan-Zadeh
سعید
حسنزاده
shasanz@ut.ac.ir
5500319475328460025312
5500319475328460025312
No
University of Tehran
دانشگاه تهران
Ma'soumeh
Pourmohammadreza-Tajrishi
معصومه
پورمحمدرضایتجریشی
mpmrtajrishi@gmail.com
5500319475328460025313
5500319475328460025313
No
University of Welfare and Rehabilitation Sciences
دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی