Archives of Rehabilitation
مجله توانبخشی
jrehab
Medical Sciences
http://rehabilitationj.uswr.ac.ir
55
journal55
2538-6247
2538-6247
10.32598/rj
fa
jalali
1391
12
1
gregorian
2013
3
1
13
Special Issue: Pediatric Neurorehabilition
online
1
fulltext
fa
روایی و پایایی نسخه فارسی پرسشنامه کیفیت زندگی کودکان فلج مغزی
Validity and Reliability of Farsi Version of Cerebral Palsy-Quality of Life Questionnaire
طب اطفال
Pediatrics
پژوهشی
Original
<p style="text-align: justify"><b>هدف</b>: هدف از مطالعه حاضر تهیه نسخه فارسی پرسشنامه "کیفیت زندگی کودکان فلج مغزی" و بررسی روایی و پایایی آن بود.</p>
<p style="text-align: justify"><b>روشبررسی</b>: در این مطالعه مقطعی با روش توصیفی-تحلیلی و اعتبار سنجی طی ۵ مرحله پرسشنامه کیفیت زندگی کودکان فلج مغزی به زبان فارسی ترجمه و سپس روایی و پایایی آن بررسی شد. والد ۲۰۰ کودک فلج مغزی ۱۲-۴ ساله از جامعه در دسترس مراجعهکننده به ۸ مرکز منتخب توانبخشی و ۳ مدرسه کودکان جسمی-حرکتی نمونهگیری شد. دادههای به دست آمده از نظر پایایی (تکرار پذیری به فاصله ۳ هفته و همخوانی درونی) و روایی [ظاهری، ساختاری با سامانه طبقهبندی توانایی دستی (MACS) و سامانه طبقهبندی عملکرد حرکتی درشت (GMFCS) و افتراقی آیتمها] مورد بررسی قرار گرفت.</p>
<p style="text-align: justify"><b>یافتهها</b>: ضریب همبستگی اسپیرمن بین این پرسشنامه و آزمون ام.ای.سی.اس (r=۰/۴۰-۰/۱۳) و آزمون جی.ام.اف.سی.اس (۰/۳۲-۰/۱۸=r) نشاندهنده ارتباط متوسط آنهاست. ٪۷۵ موارد همبستگی نمرات هر یک از سؤالات با نمره خردهمقیاس مربوطه معنیدار و مثبت بود. این نتایج نمایانگر روایی افتراقی مناسب آیتمها برای این پرسشنامه است. آلفای کرونباخ ۰/۸۷-۰/۶۱ و خطای معیار اندازهگیری ۱۵/۲۷-۴/۸ و ضریب همبستگی درون ردهای ۰/۸۴-۰/۴۷بود که نمایانگر پایایی بالایی برای نسخه فارسی این پرسشنامه میباشد.</p>
<p style="text-align: justify"><b>نتیجهگیری</b>: نسخه فارسی پرسشنامه «کیفیت زندگی کودکان فلج مغزی» از پایایی و روایی قابل قبولی در انواع مورد بررسی برخوردار است و بنابراین میتواند به عنوان ابزار بالینی و تحقیقاتی مورد استفاده واقع شود.</p>
<p dir="ltr" style="text-align: justify"><b>Objective</b><strong>:</strong> The purpose of this study was to translate "Cerebral Palsy Quality of Life" (CPQOL) questionnaire into Farsi and to determine its validity and reliability.</p>
<p dir="ltr" style="text-align: justify"><b>Materials & Methods</b><strong>:</strong> In this cross-sectional study, CPQOL was first translated into Farsi through 5 stages, and then its validity and reliability. 200 parents of children with cerebral palsy aged 4-12 years were recruited from 8 selected rehabilitation center and 3 special education schools. Reliability (internal consistency and test-retest within a 3-week interval) and construct validity with Gross Motor Function Classification System (GMFCS) and Manual Ability Classification System (MACS).</p>
<p dir="ltr" style="text-align: justify"><b>Results</b><strong>:</strong> Spearman's correlation coefficient was used to asses the relationship between CPQOL and GMFCS- E & R (0.18-0.32) and between CPQOL and MACS (0.13-0.40). Item discriminant validity was shown by %75 of items. Cranach’s alpha (0.61-0.87), SEM (4/8-15.27), interaclass correlation (0.47-0.84) showed high reliability of Farsi CPQOL questionnaire.</p>
<p dir="ltr" style="text-align: justify"><b>Conclusion</b>: Farsi version of CPQOL has acceptable validity and reliability rates. It is now useful enough to be used for clinical as well as research purposes.</p>
روایی, پایایی, کودکان, فلج مغزی, پرسشنامه کیفیت زندگی
Validity, Reliability, Quality of Life questionnaire, Children, Cerebral palsy
73
83
http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-543-2&slc_lang=fa&sid=1
Nazila
AkbarFahimi
نازیلا
اکبرفهیمی
5500319475328460025404
5500319475328460025404
No
University of Social Welfare & Rehabilitation Sciences
دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
Mehdi
Rassafiani
مهدی
رصافیانی
mrassafiani@yahoo.com
5500319475328460025405
5500319475328460025405
Yes
University of Social Welfare & Rehabilitation Sciences, Tehran, Iran.
دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران.
Farin
Soleymani
فرین
سلیمانی
5500319475328460025406
5500319475328460025406
No
University of Social Welfare & Rehabilitation Sciences
دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
Roshanak
Vameghi
روشنک
وامقی
5500319475328460025407
5500319475328460025407
No
University of Social Welfare & Rehabilitation Sciences
دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
Anoushirvan
Kazem-Nejad
انوشیروان
کاظمنژاد
5500319475328460025408
5500319475328460025408
No
Tarbiat Modarress University
دانشگاه تربیت مدرس
Zahra
Nobakht
زهرا
نوبخت
5500319475328460025409
5500319475328460025409
No
University of Social Welfare & Rehabilitation Sciences
دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی