@ARTICLE{Jalil-Abkenar, author = {Ashouri, Mohammad and Mirzamani, Seyed Mahmoud and Jalil-Abkenar, Sayedeh Somayeh and Adib-Sereshki, Narges and }, title = {The effectiveness of Token economy reinforcer on the Academic Achievement of 9th Grade Boy Students with Intellectual Disability in the Science class}, volume = {11}, number = {0}, abstract ={هدف: این پژوهش اثربخشی تقویت کننده پته‌ای بر پیشرفت تحصیلی در درس علوم تجربی دانش آموزان پسر کم توان ذهنی پایه سوم راهنمایی در شهرستان‌های استان تهران را بررسی می‌کند. روش بررسی: پژوهش حاضر یک مطالعه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل است، که به صورت خوشه‌ای، نمونه‌ای به حجم 20 نفر از دانش آموزان کم توان ذهنی پایه سوم راهنمایی انتخاب شد، پس از انتساب تصادفی دانش آموزان در دو گروه آزمایش و کنترل، برای دانش آموزان گروه آزمایشی طی 17 جلسه آموزش از تقویت کننده پته‌ای استفاده شد و به دانش آموزان گروه کنترل تقویت کننده‌ای ارائه نشد. ابزار جمع آوری اطلاعات آزمون هوش وکسلر (برای همتا کردن گروه‌ها به لحاظ بهره هوشی) و آزمون‌های معلم ساخته پیشرفت تحصیلی در درس علوم تجربی بود. داده‌های به دست آمده با استفاده از آمار توصیفی (میانگین، انحراف معیار، نمودار و جدول فراوانی) و آزمون تی همبسته تجزیه و تحلیل شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد که میانگین نمرات پیشرفت تحصیلی درس علوم تجربی گروه تقویت پته‌ای به طور معناداری بیشتر از گروه کنترل (P }, URL = {http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-809-fa.html}, eprint = {http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-809-fa.pdf}, journal = {Archives of Rehabilitation}, doi = {}, year = {2011} }