AU - Hosseini, Seyed Mehdi AU - Fatorehchy, Saeid AU - Hosseini, Seyed Ali AU - Haghgoo, Hojjat Allah AU - Hosseinzadeh, Samaneh TI - Designing a Gait Enhancer and Determining its Effect on Standing Ability and Gait Speed of Children With Cerebral Palsy Spastic Diplegia PT - JOURNAL ARTICLE TA - USWR JN - USWR VO - 21 VI - 4 IP - 4 4099 - http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-2607-fa.html 4100 - http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-2607-fa.pdf SO - USWR 4 AB  - اهداف: این مطالعه به منظور طراحی و و بررسی تأثیر استفاده از Gait Enhancer بر توانایی ایستادن و سرعت راه رفتن کودکان فلج مغزی صورت گرفت. روش بررسی: در این پژوهش یک گیت ترینر جدید بر اساس مکانیسم تیو جانسون طراحی شد. دو زنجیره حرکتی مجزای جانسون در دو طرف بدنه گیت ترینر قرار داده شد و توسط صفحه‌ای برای قرارگیری کف پا، به اندام‌های تحتانی وصل شد. جهت بررسی تأثیر وسیله طراحی‌شده، مطالعه تجربی به صورت تک‌موردی با طرح خط پایه، درمان و نگهداری (ABA) روی چهار کودک فلج مغزی دایپلژی اسپاستیک در دسترس انجام شد. این کودکان جلسات کاردرمانی رایج را در طول مدت پژوهش دریافت می‌کردند. یافته‌ها: تحلیل چشمی روند تغییرات و شیب نمودار‌ها، بیانگر تأثیر وسیله طراحی‌شده در افزایش توانایی ایستادن و سرعت راه رفتن در هر چهار شرکت‌کننده بود. شاخص‌های غیرهم‌پوشانی نیز همین نتایج را تأیید کردند. اندازه اثر مداخله روی افزایش توانایی ایستادن، توسط d کوهن محاسبه شد و مقادیر آن برای چهار کودک شرکت‌کننده به ترتیب 1/95، 2/29، 1/83 و 2/3 بود. در خصوص سرعت راه رفتن این مقادیر برابر با 1/13، 3/37، 2/15 و 2/21 به دست آمد. مقدار d کوهن در تمامی موارد بالاتر از 8/0 بود که بیانگر اثر مناسب مداخله است. با توجه به کوچک بودن حجم نمونه، g هدگز نیز اندازه‌گیری شد که باز هم در همه موارد بالاتر از 0/8 به دست آمد. نتیجه‌گیری: به دنبال استفاده از Gait Enhancer در کنار کاردرمانی رایج، شاهد افزایش توانایی ایستادن و سرعت راه رفتن در کودکان فلج مغزی بودیم. یافته‌های پژوهش نشان داد که تغییر در توانایی ایستادن و سرعت راه رفتن در طول دوره استفاده از وسیله طراحی شده نسبت به سایر مراحل به میزان بیشتری روی داد که این امر می‌تواند پیامد استفاده از Gait Enhancer همراه با جلسات کاردرمانی معمول در این مرحله از پژوهش باشد. البته باید توجه داشت که این مطالعه فقط یک پژوهش تک‌موردی بود و برای اثبات دقیق اثربخشی این ابزار در کودکان فلج مغزی، نیاز به انجام مطالعات کارآزمایی بالینی است. CP - IRAN IN - LG - eng PB - USWR PG - 436 PT - Original YR - 2021