RT - Journal Article T1 - Developing a Serial Search Task to Evaluate Procedural Memory and Investigating the Relationship Between Procedural Memory and Grammar in Farsi-speaking Children: A Preliminary Study JF - USWR YR - 2023 JO - USWR VO - 23 IS - 4 UR - http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-3063-fa.html SP - 540 EP - 559 K1 - Procedural memory K1 - Reliability K1 - Declarative-procedural model K1 - Grammar AB - هدف: یکی از اجزای اصلی حافظه طولانی‌مدت، حافظه روندی است. یادگیری روندی می‌تواند در حوزه‌های مختلف از‌جمله کلامی و حرکتی ارزیابی شود. یادگیری در حافظه روندی در 3 مرحله یادگیری اولیه، تحکیم و حفظ اتفاق می‌افتد. تکالیفی برای ارزیابی حافظه روندی وجود دارد، اما هیچ‌یک به‌طور هم‌زمان یادگیری روندی در حوزه‌ها و مراحل مختلف یادگیری را بررسی نکرده‌اند. همچنین براساس مدل اخباری‌روندی، پیش‌بینی می‌شود بین عملکرد افراد در حافظه روندی و دستور زبان ارتباط وجود داشته باشد. بنابراین هدف مطالعه حاضر طراحی تکلیف جست‌وجوی متوالی برای ارزیابی هم‌زمان حافظه روندی در 2 حوزه کلامی و حرکتی و در مراحل مختلف یادگیری و تعیین پایایی آن بود. همچنین ارتباط بین حافظه روندی و مهارت‌های دستوری بررسی شد. روش بررسی: این مطالعه در مرحله اول به‌صورت روش‌شناسی و در مرحله دوم به‌صورت توصیفی‌تحلیلی انجام شد. در مرحله اول، براساس مرور متون و با نظر 3 متخصص آسیب‌شناس گفتار و زبان، کلمات دارای ویژگی‌های روان زبان‌شناختی مناسب از مجموعه نامیدن تصویری فارسی انتخاب شدند و تصاویر متناظر با آن‌ها تعیین شد. تکلیف با استفاده از زبان برنامه‌نویسی جاوا طراحی شد. روایی صوری تکلیف، بررسی و بعد از انجام اصلاحات، پایایی تعیین شد. روایی صوری تکلیف بر روی 10 شرکت‌کننده طبیعی و پایایی آزمون بازآزمون بر روی 15 شرکت‌کننده 7 تا 9 ساله طبیعی که با روش نمونه‌گیری در‌دسترس انتخاب شده بودند، بررسی شد. در مرحله دوم برای بررسی ارتباط بین عملکرد در تکلیف جست‌وجوی متوالی و مهارت‌های دستوری ، 20 کودک 7 تا 9 ساله طبیعی با روش نمونه‌گیری ترکیبی انتخاب شدند. هر کودک در 3 مرحله یادگیری اولیه، تحکیم (24 ساعت بعد) و حفظ (یک هفته بعد) در معرض تکلیف در حوزه کلامی قرار گرفت و سپس همین مراحل در حوزه حرکتی اجرا شد. مهارت‌های زبانی هر کودک با استفاده از آزمون رشد زبان تعیین و سپس رابطه بین این 2 مهارت مشخص شد. روش‌های آماری مورد‌استفاده، شامل ضریب همبستگی پیرسون و اسپیرمن و تحلیل واریانس اندازه‌گیری مکرر بود. یافته‌ها: مقادیر همبستگی بین 2 بار اجرا در مرحله یادگیری اولیه، برای متغیر زمان واکنش در حوزه‌های کلامی و حرکتی به ترتیب 0/84 (0/001˂P) و 0/80 (0/001˂P) و برای متغیر صحت پاسخ در حوزه‌های کلامی و حرکتی به ترتیب 0/81 (0/011=P) و 0/77 (0/026=P) به دست آمد. در مرحله تحکیم و حفظ، ضریب همبستگی برای متغیر زمان واکنش در حوزه‌های کلامی و حرکتی به ترتیب 0/737 (0/002=P) و 0/743 (0/001=P) و برای متغیر صحت پاسخ در حوزه‌های کلامی و حرکتی به ترتیب 0/624 (0/13=P)، 0/916 (0/001˂P) بود. نتایج نشان داد بین دستور زبان و یادگیری روندی در حوزه کلامی در مرحله تحکیم ارتباط معنادار وجود دارد (‌P= 0/045 , P=0/491, 0/797-0/016=CI ). نتیجه‌گیری: تکلیف جست‌وجوی متوالی، تکلیفی پایا برای ارزیابی مراحل مختلف حافظه روندی در دو حوزه کلامی و حرکتی است. بنابراین می‌توان از این تکلیف برای ارزیابی حافظه روندی در کودکان طبیعی 7 تا 9 ساله استفاده کرد. یافته‌های مطالعه حاضر، پیش‌بینی‌های مدل اخباری‌روندی را در مرحله تحکیم حوزه کلامی تأیید کرد. LA eng UL http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-3063-fa.html M3 10.32598/RJ.23.4.3445.2 ER -