%0 Journal Article %A Soltan-Parast, Sanaz %A Ja'fari, Zahra %T Validity and Reliability of the Rey Auditory Verbal Learning Test in Children with Attention Deficit-Hyperactivity Disorder %J Archives of Rehabilitation %V 14 %N 3 %U http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-1278-fa.html %R %D 2013 %K Auditory- verbal Memory, Learning, Validity, Reliability, Attention deficit hyperactivity disorder, Children, %X هدف: افزایش ضرورت ارزیابی حافظه در کار بالینی در ایران و همچنین عدم دسترسی به یک تکلیف جامع و استانداردسازی شده بر اساس فرهنگ و زبان فارسی در جمعیت کودکان، کاربرد نسخه فارسی مقیاس عصب روان شناختی رایج را برای ارزیابی حافظه و یادگیری کلامی، یعنی آزمون حافظه شنوایی کلامی ری، در این گروه ایجاب می کند. به همین علت، هدف پژوهش حاضر بررسی روایی و پایایی آزمون حافظه شنوایی-کلامی ری در کودکان فارسی زبان مبتلا به اختلال بیش فعالی نقص توجه بود. روش بررسی: مطالعه حاضر روی 46 کودک هنجار و 37 کودک مبتلا به اختلال بیش فعالی نقص توجه راست دست در محدوده سنی 7 تا 11 سال از دو جنس با شنوایی هنجار، با تکمیل نسخه فارسی آزمون حافظه شنوایی- کلامی ری و آزمون ظرفیت توجه شنوایی پیوسته انجام شد. یافته‌ها: در تعیین روایی همگرا، بین نتایج آزمون ری در سه مرحله میانگین، یادآوری بلافاصله، یادآوری تاخیری و شاخص امتیاز کل (تعداد کل خطاها) آزمون ظرفیت توجه شنوایی پیوسته همبستگی منفی معناداری دیده شد (r=-0/536, P=0/001). بررسی روایی تفکیکی با مقایسه امتیازات آزمون بین دو گروه کودکان هنجار و کودکان دچار اختلال نقص توجه بیش فعالی، تفاوت معنادار یافته های آن ها را در کلیه مراحل آزمون نشان داد (0/001>P). همچنین بررسی پایایی آزمون با اجرای نسخه دوم آزمون روی 23 کودک هنجار، همبستگی بالایی بین نتایج دو نسخه آزمون نشان داد. نتیجه‌گیری: نسخه فارسی آزمون حافظه شنوایی- کلامی ری از روایی و پایایی خوبی برخوردار است و می توان از آن برای بررسی نقص حافظه شنوایی-کلامی در کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی نقص توجهی استفاده کرد. %> http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-1278-fa.pdf %P 65-72 %& 65 %! Validity and Reliability of the Rey Auditory Verbal Learning Test in Children %9 Original %L A-10-1211-1 %+ Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran. %G eng %@ 2538-6247 %[ 2013