دوره 13، شماره 3 - ( پاييز 1391 )                   دوره، شماره، فصل و سال، شماره مسلسل | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران. ، mahmaimy@yahoo.com
2- دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
3- دانشگاه علوم پزشکی تهران
چکیده:   (12261 مشاهده)

هدف: این پژوهش با هدف تعیین عوامل مؤثر بر استفاده از نتایج و شواهد پژوهشی در فعالیت‌های بالینی کارشناسان توانبخشی بیمارستان‌های آموزشی شهر تهران، انجام شده است.

روش بررسی: جامعه آماری پژوهش، کارشناسان توانبخشی بیمارستان‌های آموزشی شهر تهران (485 نفر) بودند. ابزار گردآوری داده‌ها، پرسشنامه‌های تعیین موانع و تسهیل کننده‌های استفاده از شواهد پژوهشی فانک بود. در نمونه گیری به روش تصادفی خوشه‌ای، 165 نفر از کارشناسان انتخاب شدند. از آمار توصیفی و آزمون‌های تی مستقل و آنالیز واریانس یکطرفه جهت تحلیل داده‌ها استفاده شد.

یافته‌ها: ٪۷۰/۵ شرکت کنندگان در پژوهش، زنان با میانگین سنی 38 و سابقه کاری 12 سال بودند. اغلب آنها (٪۷۸/۳) دارای مدرک لیسانس و فیزیوتراپیست بودند. شرکت کنندگان در اختیار نداشتن تسهیلات کافی جهت بکارگیری یافته‌های تحقیق و عدم برخورداری ازحمایت قانونی جهت تغییر در روش‌های انجام کار را به عنوان مهم ترین موانع و افزایش انگیزه فردی در بکارگیری نتایج تحقیقات و فراهم آوردن امکاناتی از قبیل کامپیوتر و دسترسی به اینترنت را به عنوان مهم ترین تسهیل کننده‌های عملکرد مبتنی بر شواهد برشمردند.

نتیجه‌گیری: کارشناسان توانبخشی، مهم ترین موانع و تسهیل کننده‌های استفاده از شواهد پژوهشی را فراهم نبودن تسهیلات کافی برای بکارگیری نتایج تحقیق و افزایش علاقمندی و انگیزه فردی در به عمل آوردن شواهد پژوهشی دانستند.

متن کامل [PDF 386 kb]   (2299 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: مدیریت توانبخشی
دریافت: 1390/9/16 | پذیرش: 1391/1/16 | انتشار: 1394/7/23
* نشانی نویسنده مسئول: تهران، اوین، بلوار دانشجو، بن بست کودکیار، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، گروه مدیریت توانبخشی

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.