دوره 23، شماره 2 - ( تابستان 1401 )                   دوره، شماره، فصل و سال، شماره مسلسل | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rohani Ravari M H, Darouie A, Bakhshi E, Amiri E. The Effect of Distance Delivery of Lidcombe Program on The Severity of Stuttering in Preschool Children: A Single-Subject Study. jrehab 2022; 23 (2) :272-289
URL: http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-2904-fa.html
روحانی راوری محمد حسین، دارویی اکبر، بخشی عنایت الله، امیری احسان. بررسی اثربخشی اجرای برنامه لیدکامب از راه دور بر شدت لکنت کودکان پیش‌دبستانی: مطالعه تک‌موردی. مجله توانبخشی 1401; 23 (2) :289-272

URL: http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-2904-fa.html


1- گروه گفتاردرمانی، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تهران، ایران.
2- گروه گفتاردرمانی، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تهران، ایران. ، adarouie@hotmail.com
3- گروه آمار زیستی، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تهران، ایران.
4- گروه گفتاردرمانی، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران.
چکیده:   (769 مشاهده)
اهداف برنامه درمانی لیدکامب یکی از درمان‌های لکنت در کودکان پیش‌دبستانی است که اثر‌بخشی آن بر روی بهبود لکنت مورد تأیید قرار گرفته ‌است. برخی از خانواده‌ها به دلایل مختلف امکان دسترسی به مراکز درمانی را ندارند و به همین دلیل از دریافت درمان محروم می‌شوند. درمان از راه دور شیوه مناسبی برای رفع این مشکل است که با استفاده از آن، همه افراد بدون توجه به محدوده جغرافیایی می‌توانند درمان‌های مورد‌نیاز خود را دریافت کنند. با توجه به اینکه پژوهش‌هایی در زمینه درمان اختلالات گفتار و زبان از راه دور به شیوه‌های متفاوت در کشور‌های مختلف صورت گرفته است و نیز به‌دلیل اینکه تفاوت‌های فرهنگی بر‌ روی مدت‌زمان برنامه لیدکامب و همچنین اجرای آن از راه دور تأثیرگذار ‌است، قصد ما از انجام این پژوهش بررسی میزان اثربخشی برنامه درمانی لکنت از راه دور بر روی کودکان پیش‌دبستانی در ایران بوده ‌است.
روش بررسی در این مطالعه تک‌موردی، برنامه درمانی لیدکامب ازطریق ارتباط زنده تصویری بین درمانگر در کلینیک و آزمودنی‌ها در منزل، در 15 جلسه هفتگی بر روی 5 کودک 4 تا 6 سال که شامل 3 پسر و 2 دختر بودند، اجرا شد. برای بررسی تأثیر درمان از درصد هجاهای لکنت‌شده که درمانگر ثبت می‌کرد و مقیاس 9 نمره‌ای شدت لکنت که والدین در منزل ثبت می‌کردند (1)، استفاده ‌شد که در طی خط پایه اول که به مدت 3 هفته در نظر گرفته‌ شده‌ بود، 21 مرتبه نمره شدت و 3 مرتبه درصد هجاهای لکنت‌شده ثبت شد. در فاز مداخله که در 15 جلسه هفتگی برگزار‌شد‌، 105 مرتبه نمره شدت و 15 مرتبه درصد هجاهای لکنت‌شده ثبت ‌شد و در خط پایه دوم که به مدت 3 هفته پس از فاز مداخله در نظر گرفته ‌شده ‌بود 21 مرتبه نمره شدت و 3 مرتبه درصد هجاهای لکنت‌شده ثبت‌ شد.
یافته‌ها برای تحلیل داده‌های این مطالعه از شاخص Z و رسم نمودار استفاده ‌شد. بررسی نمرات شدت لکنت و درصد هجاهای لکنت‌شده در پیش از مداخله و پس از آن، نشان‌دهنده کاهش شدت و درصد هجاهای لکنت‌شده در کودکان است. 2 نفر از آزمودنی‌ها پس از 15 جلسه به معیار‌های پایانی فاز اول برنامه لیدکامب نزدیک ‌شدند (نمرات شدت 1 و 2)، اما به معیار‌ها دست ‌نیافتند. سایر آزمودنی‌ها نیز علی‌رغم کاهش شدت و درصد لکنت، به معیار‌های پایانی فاز اول دست ‌نیافتند.
نتیجه‌گیری نتایج حاصل از این پژوهش نشان‌دهنده تأثیر مثبت برنامه درمانی لیدکامب از راه دور بر کاهش لکنت آزمودنی‌ها بود. اما با این وجود آزمودنی‌ها پس از 15 جلسه مداخله نتوانستند به معیار‌های پایانی فاز اول این برنامه دست‌پیدا‌ کنند. با توجه به این نتایج می‌توان نتیجه‌گرفت ارائه برنامه لیدکامب از راه دور می‌تواند بر کاهش لکنت مؤثر ‌باشد. اما ممکن است در این نوع ارائه درمان، به تعداد جلسات بیشتری نسبت به درمان حضوری نیاز باشد‎‌.

 
متن کامل [PDF 4215 kb]   (139 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (68 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: گفتاردرمانی
دریافت: 1400/2/16 | پذیرش: 1400/7/26 | انتشار: 1401/4/21

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه آرشیو توانبخشی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2022 CC BY-NC 4.0 | Archives of Rehabilitation

Designed & Developed by : Yektaweb