Archives of Rehabilitation
مجله توانبخشی
jrehab
Medical Sciences
http://rehabilitationj.uswr.ac.ir
55
journal55
2538-6247
2538-6247
10.32598/rj
fa
jalali
1390
4
1
gregorian
2011
7
1
12
2
online
1
fulltext
fa
تفاوتهای معناشناختی مهارت تعریف واژه در کودکان فارسی زبان دارای اختلال ویژه زبان و طبیعی
Semantic Differences of Definitional skills between Persian Speaking Children with Specific Language Impairment and Normal Language Developing Children
گفتاردرمانی
Speech & Language Pathology
پژوهشی
Original
<p style="text-align: justify"><b>هدف:</b> مهارت تعریف واژه یکی از مهارتهای پیچیده زبان است که دانش زبانی و فرازبانی نقش موثری در آن دارند. در این مطالعه مهارت تعریف واژگان اسمی کودکان مبتلا به اختلال ویژه زبان (SLI) به لحاظ محتوایی (معنایی)وساختاری مورد بررسی و مقایسه با کودکان طبیعی قرار گرفت.</p>
<p style="text-align: justify"><b>روش بررسی:</b> این پژوهش از نوع مقطعی توصیفی- تحلیلی می باشد که در طی آن 32 دانش آموز انتخاب شده و مورد بررسی قرار گرفتند. 16 دانش آموز مبتلا به اختلال ویژه زبان مراجعه کننده به مراکز مشکلات یادگیری و مرکز توانبخشی شهید زارعی و 16 دانش آموز طبیعی نیز بصورت تصادفی انتخاب شده واز نظر سن، جنس و مقطع تحصیلی با گروه آزمایش همتا سازی شدند. سپس آزمون محقق ساخته تعریف واژه اجرا گردید و نتایج با استفاده از روش آماری تی- تست مورد مقایسه قرار گرفتند. پایایی این آزمون به روش همبستگی نمرات دو ارزشیاب مستقل محاسبه و روایی آن به صورت محتوایی ارزشیابی شد.</p>
<p style="text-align: justify"><b>یافته ها: </b>گروه طبیعی میانگین امتیازات بالاتری نسبت به گروه دارای اختلال در هر دو جنبه محتوایی و ساختاری تعریف واژه کسب کردند بطوریکه میانگین و انحراف معیار امتیاز جنبه محتوایی تعریف واژه در گروه طبیعی M= 45/87, SD=12/22 و در گروه مبتلا (17/60=M=33/18, SD) از 70 امتیازبود و تفاوت دو گروه معنی دار بود (P= 0/025). میانگین و انحراف معیار امتیازجنبه ساختاری تعریف واژه در گروه طبیعی (M= 48/87, SD= 9/49) و در گروه مبتلا M= 38/18, SD= 12/85 از 70 امتیاز بود و دو گروه دارای تفاوت معنی دار بودند (P= 0/012).</p>
<p style="text-align: justify"><b>نتیجه گیری:</b> با توجه به یافته های پژوهش می توان متوجه شد که مشکلات زبانی کودکان SLI اجازه بازنمایی معنایی جهت تشکیل و ارائه تعریفی جامع از واژه را نمی دهد. با وجودیکه مهارت تعریف واژه در کودکان SLI ضعیف است، با طبقه بندی جنبه محتوایی و ساختاری تعریف واژگان اسمی مورد استفاده دراین مطالعه همخوانی دارد.بنابراین امکان تقویت این مهارت با مداخله درمانگران گفتار و زبان بویژه در بخش معناشناختی و ساختاری وجود دارد. این مداخله ممکن است علاوه بر تقویت تعریف مفاهیم آشنا به رشد تعریف مفاهیم جدید نیز کمک کند که نتیجه آن پیشرفت تحصیلی وارتباطی این دسته از کودکان می باشد.</p>
<p dir="ltr" style="text-align: justify"><b>Objective:</b> Linguistic and metalinguistic knowledge are the effective factors for definitional skills. This study investigated definitional skills both content and form in children with specific language impairment.</p>
<p dir="ltr" style="text-align: justify"><b>Materials and Method:</b> The participants were 32 Children in two groups of 16 SLI and 16 normal children, matched with age, sex and educational level. The SLI group was referred from Learning Difficulties Centers and Zarei Rehabilitation Center in Tehran, as well as the control group who was selected by randomized sampling from normal primary schools. The stimuli were 14 high frequency nouns from seven different categories. The reliability was calculated by interjudge agreement and the validity was assessed by content. Data was analyzed using independent T-test.</p>
<p dir="ltr" style="text-align: justify"><b>Results:</b> There were significant differences between mean scores of content and form of the definitional skills in two groups. The mean and SD scores of the content of word definition were M= 45.87, SD=12.22 in control group and M=33.18, SD= 17.60 for SLI one, out of possible 70 points (P= 0.025). The mean and SD scores of the form of word definition were M= 48.87, SD= 9.49 in control group and M= 38.18, SD= 12.85 for SLI one, out of 70 points (P= 0.012).</p>
<p dir="ltr" style="text-align: justify"><b>Conclusion:</b> Based on the results, it was concluded that, language problems of the SLI children may not let them semantic represention in order to form and present a complete process of word definition. Although this skill in children with SLI is inadequate, all the definitions given by SLI children were consistent with the categories of content and form of word definition used in this study. Therefore, an exact planning and intervention by speech and language pathologist can be effective for this skill. Linguistic intervention especially in semantic and grammatical aspects not only improves the definition of familiar words but also it might be useful for the definition of new words, consequently lead to educational and communication achievement of children with SLI.</p>
اختلال ویژه زبان, تعریف واژه, جنبه محتوایی تعریف واژ ه, جنبه ساختاری تعریف واژه, دانش زبانی
Specific language impairment, word definition, content of word definition, form of word definition, linguistic knowledge
48
55
http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-202-2&slc_lang=fa&sid=1
Mehri
Mohammadi
مهری
محمدی
mehrimohammadi.st@gmail.com
5500319475328460026053
5500319475328460026053
Yes
University of Social Welfare & Rehabilitation Sciences, Tehran, Iran.
دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران.
Reza
Nilipour
رضا
نیلی پور
5500319475328460026054
5500319475328460026054
No
University of Social Welfare & Rehabilitation Sciences, Tehran, Iran
دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
Tahere Sima
Shirazi
سیما طاهره
شیرازی
5500319475328460026055
5500319475328460026055
No
University of Social Welfare & Rehabilitation Sciences, Tehran, Iran
دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
Mahdi
Rahgozar
مهدی
رهگذر
5500319475328460026056
5500319475328460026056
No
University of Social Welfare & Rehabilitation Sciences, Tehran, Iran
دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی