Archives of Rehabilitation
مجله توانبخشی
jrehab
Medical Sciences
http://rehabilitationj.uswr.ac.ir
55
journal55
2538-6247
2538-6247
10.32598/rj
fa
jalali
1391
1
1
gregorian
2012
4
1
13
1
online
1
fulltext
fa
ارتباط نظریه ذهن با اجتماعیشدن، مهارتهای ارتباطی و مهارتهای زندگی دانشآموزان دختر و پسر کمتوان ذهنی
The Theory of Mind and Socialization, Communication and Living Skills of Students with Intellectual Disability
روانشناسی کودکان استثنایی
Exceptional Children Psychology
پژوهشی
Original
<p style="text-align: justify"><strong>هدف:</strong> هدف این پژوهش بررسی رابطه نظریه ذهن با اجتماعی شدن، مهارتهای ارتباطی و مهارتهای زندگی دانش آموزان کم توان ذهنی است.<br>
<strong>روش بررسی:</strong> در این پژوهش که به روش همبستگی است، 60 دانش آموز کم توان ذهنی (30 دختر و 30 پسر) شرکت داشتند. برای جمع آوری دادههای مربوط به نظریه ذهن از تست نظریه ذهن 38 سؤالی استفاده شد و دادههای مربوط اجتماعی شدن، مهارتهای ارتباطی و مهارتهای زندگی با استفاده از مقیاس رفتار انطباقی واینلند گردآوری شد.<br>
<strong>یافتهها:</strong> رابطه بین نظریه ذهن سطح دوم و اجتماعی شدن به لحاظ آماری معناداری است (۰/۰۰۵=P) ولی رابطه آماری معناداری بین سطوح نظریه ذهن با مهارتهای ارتباطی و مهارتهای زندگی مشاهده نشد (۰/۰۵<p).<br></p).<br>).</p>
<p style="text-align: justify"><p).<br><strong>نتیجهگیری:</strong> با افزایش درک باور غلط اولیه (نظریه ذهن سطح دوم)، اجتماعی شدن دانش آموزان کم توان ذهنی افزایش مییابد.</p).<br></p>
<p></p>
<p dir="ltr" style="text-align: justify"><strong>Objective: </strong>The purpose of this study is to investigate the relationship between Theory of mind and socialization, communication and living skills (adaptive behaviors) in students with intellectual disability.</p>
<p dir="ltr" style="text-align: justify"><strong>Materials & Methods:</strong> This study that took place with a correlation method including 60 students with intellectual disability (30 boys and 30 girls). In order to collect the data for theory of mind, 38-item TOM test were used. Data of socialization, communication and living skills was gathered by Vinland Adaptive Behavior Scale.</p>
<p dir="ltr" style="text-align: justify"><strong>Results:</strong> Correlation between level 2 of theory of mind and socialization was significant (P=0.005) but there were not a significant correlation between the levels of theory of mind and communication and living skills (P>0.05).</p>
<p dir="ltr" style="text-align: justify"><strong>Conclusion:</strong> When the conception of primary false belief (level 2 in theory of mind) increases, the scores for socialization skills increases too.</p>
نظریه ذهن, اجتماعیشدن, مهارتهای ارتباطی, مهارتهای زندگی, کمتوان ذهنی
Theory of mind, Socialization, Communication skills, Living skills, Students with intellectual disability
33
38
http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-494-2&slc_lang=fa&sid=1
Mahdi
Abdollah-Zadeh
مهدی
عبداللهزاده
5500319475328460025101
5500319475328460025101
No
Narges
Adib-Sereshki
نرگس
ادیبسرشکی
n.adib@hotmail.com
5500319475328460025102
5500319475328460025102
Yes
University of Welfare & Rehabilitation Siences, Tehran, Iran.
دانشگاه علوم بهزستی و توانبخشی، تهران، ایران.
Ma'soumeh
Pourmohammadreza-Tajrishi
معصومه
پورمحمدرضاتجریشی
5500319475328460025103
5500319475328460025103
No
Enayatollah
Bakhshi
عنایتالله
بخشی
5500319475328460025104
5500319475328460025104
No