Archives of Rehabilitation
مجله توانبخشی
jrehab
Medical Sciences
http://rehabilitationj.uswr.ac.ir
55
journal55
2538-6247
2538-6247
10.32598/rj
fa
jalali
1389
11
1
gregorian
2011
2
1
11
Special Issue: Pediatric Neurorehabilitation
online
1
fulltext
fa
تاثیر آموزش هنرهای تجسمی بر افزایش مهارتهای ادراک بینایی دانش آموزان حساب نارسا
The Effect of Visual Arts Education on Improvement of Visual Perceptual Skills in Dyscalculic Students
روانشناسی کودکان استثنایی
Exceptional Children Psychology
كاربردی
Applicable
<p style="text-align:justify"><strong> هدف:</strong> پژوهش حاضرباهدف بررسی تأثیر آموزش هنرهای تجسمی بر افزایش مهارتهای ادراک بینایی دانش آموزان حساب نارسا انجام شد .</p>
<p style="text-align:justify"><strong>روش بررسی:</strong> پژوهش کاربردی و روش ازنوع نیمه آزمایشی پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود وروش نمونه گیری به صورت غربالگری ونمونه شامل 30 نفر از دانش آموزان حساب نارسای پسر پایه های دوم و سوم دبستان بود وابزار مورد استفاده عبارت بودند ازپرسشنامه تشخیصی حساب نارسایی DSM-IV ،آزمون پیشرفته ادراک بینایی فراستیگ وآزمون ریاضی ایران –کی مت. آزمودنیها پس از پیش آزمون درسه گروه 10نفره نقاشی،سفال و کنترل قرارداده شدندبه طوری که به یک گروه نقاشی وبه یک گروه سفال آموزش داده شد و به گروه کنترل آموزشی داده نشد و بعد از آموزش از هر سه گروه پس آزمون بعمل آمد.</p>
<p style="text-align:justify"><strong>یافتهها:</strong> تحلیل داده های پژوهش با استفاده از روشهای آمار توصیفی(شاخص های گرایش مرکزی) و مدل آماری تحلیل کواریانس تفاوت معنا داری را بین سه گروه نقاشی،سفال وکنترل نشان داد.</p>
<p style="text-align:justify"><strong>نتیجه گیری:</strong> آموزش هنرهای تجسمی بر مهارتهای ادراک بینایی به غیر از درک ثبات شکل موثر است.</p>
<p dir="ltr" style="text-align:justify"><strong>Objective:</strong> The purpose of this study was to examine the effect of visual Arts education on improvement of visual perceptual skills in dyscalculic students.</p>
<p dir="ltr" style="text-align:justify"><strong>Materials & Methods:</strong> utilizing an experimental pretest – posttest with control group design and using screening and via DSM-IV dyscalculia diagnosis questionnaire 30 dyscalculic male students were selected who were studying in the primary school and the research instruments used were Frostig Visual Perception and Key- mat Tests.</p>
<p dir="ltr" style="text-align:justify"><strong>Results:</strong> the data of the research were analyzed through descriptive statistic method and covariance analysis model which showed that there is meaningful difference between clay, painting and control groups. .</p>
<p dir="ltr" style="text-align:justify"><strong>Conclusion:</strong> the Visual Arts education can be effective on all of the visual perceptual skills in dyscalculic students except the Form Constancy skill.</p>
هنرهای تجسمی, حساب نارسایی, مهارتهای ادراک بینایی, آزمون پیشرفته ادراک بینایی فراستیگ, آزمون ریاضی ایران کی-مت
Visual Arts, Visual information processing skills, Dyscalculia, Frostig visual perception test, Key mat test
50
57
http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-508-1&slc_lang=fa&sid=1
kaveh
Moghaddam
کاوه
مقدم
5500319475328460027445
5500319475328460027445
No
Pediatric Neuroscience Centre
مرکز تحقیقات اعصاب اطفال
Mahnaz
Esteki
مهناز
استکی
5500319475328460027446
5500319475328460027446
No
Faculty of Psychology.Azad University
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکز، دانشکده روانشناسی و علوم اجتماعی
Ebrahim
Pishyareh
ابراهیم
پیشیاره
5500319475328460027447
5500319475328460027447
No
University of social welfare and rehabilitation sciences, Occupational Therapy Department
دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، گروه آموزشی کاردرمانی
Mozhgan
Farahbod
مژگان
فرهبد
5500319475328460027448
5500319475328460027448
No
Exceptional Children Institution, Tehran, Iran.
پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش، پژوهشکده کودکان استثنایی، تهران، ایران.
Masoud
Gharib
مسعود
غریب
5500319475328460027449
5500319475328460027449
Yes
University of Social Welfare and rehabilitation sciences, Pediatric Neurorehabilitation Research Center
دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، مرکز تحقیقات توانبخشی اعصاب اطفال