Archives of Rehabilitation
مجله توانبخشی
jrehab
Medical Sciences
http://rehabilitationj.uswr.ac.ir
55
journal55
2538-6247
2538-6247
10.32598/rj
fa
jalali
1390
10
1
gregorian
2012
1
1
12
4
online
1
fulltext
fa
مقایسه تأثیر پیچیدگی رمزگذاری واجی بر روانی گفتار کودکان عادی و لکنتی ۹-۶ سال شهر تهران
The effect of Phonological Encoding Complexity on Speech Fluency of Stuttering and Non-Stuttering Children
عمومى
General
پژوهشی
Original
<p style="text-align: justify"><strong>هدف</strong>: لکنت یکی از شایعترین اختلالات گفتاری است با وجود این، علت آن به درستی مشخص نیست و احتمالاً یک اختلال چند عاملی است. هدف از تحقیق حاضر بررسی و مقایسه تأثیر پیچیدگی رمز گذاری واجی بر روانی گفتار کودکان عادی و لکنتی ۹-۶ سال شهر تهران در سال 1388 میباشد.</p>
<p style="text-align: justify"><strong>روش بررسی</strong>: این پژوهش مقطعی و توصیفی تحلیلی بر روی 18 کودک مبتلا به لکنت شدید و خیلی شدید و 18 کودک عادی انجام گرفت. روش نمونه گیری در مورد کودکان لکنتی از نوع در دسترس و گروه عادی بر اساس همتا سازی با کودکان لکنتی از نظر سن و جنس و محل سکونت بود. برای بررسی عملکرد فرآیند رمز گذاری واجی و تأثیر پیچیدگی این فرآیند بر روانی گفتار از آزمون تکرار ناکلمه استفاده شد. محرکها به طور تصادفی و با فاصله زمانی 5 ثانیه از طریق یک هدفون مدل (SOMIC SM-818) متصل به کامپیوتر برای هر آزمودنی پخش میشدند سپس از وی درخواست میشد در این فرصت محرک شنیده شده را تکرار کند.</p>
<p style="text-align: justify"><strong>یافتهها</strong>: نتایج پژوهش نشان دادند که در کودکان مبتلا به لکنت درصد روانی گفتار، با افزایش پیچیدگی واجی کل محرکها، به طور معناداری بیشتر از کودکان عادی کاهش یافت (۰/05>P).</p>
<p style="text-align: justify"><strong>نتیجهگیری</strong>: نتایج نشان داد که در کودکان مبتلا به لکنت، رمز گذاری واجی به خوبی انجام نمیشود و با پیچیدگی واجی این نقص بیشتر میشود و این امر بر اساس فرضیه اصلاح پنهان میتواند سبب ایجاد خود اصلاحی پنهان و به دنبال آن، وقوع انواع الگوهای لکنت شود.</p>
<p dir="ltr" style="text-align: justify"><strong>Objective</strong>: Stuttering is a fairly common speech disorder. However, the etiology is poorly understood and is likely to be heterogeneous. The aim of this research is to investigate phonological encoding complexity on speech fluency in 6-9 year old stuttering children in comparison with non-stutterers in Tehran.</p>
<p dir="ltr" style="text-align: justify"><strong>Materials & Methods</strong>: This cross-sectional, descriptive analytic research was done on 18 stuttering children with profound and severe level and 18 non-stuttering children. The stuttering subjects were selected by convenience and normal subjects were matched to stuttering subjects by gender, age and geographics. A non-word test comprising 87 non-words was used to investigate phonological encoding and phonological complexity effects on speech fluency. Stimuli were presented in random order with approximately 5 seconds between items, using a computer via external Toshiba SOMIC SM-818 headphone and requested subject was asked to repeat them. </p>
<p dir="ltr" style="text-align: justify"><strong>Results</strong>: The results indicated that speech fluency decreased significantly (P<0.05) by increasing phonological complexity comparing to controls.</p>
<p dir="ltr" style="text-align: justify"><strong>Conclusion</strong>: The findings of the present research seem to suggest that, stuttering children may have deficits in phonological encoding. The deficit has been increased with phonological encoding complexity. Based on covert repair hypothesis, phonological difficulty may cause covert self- repair and leads to different patterns of stuttering.</p>
لکنت, پیچیدگی رمزگذاری واجی, اصلاح پنهان, تکرار ناکلمه
Stuttering, Phonological encoding complexity, Covert repair, Non-Word repetition
42
47
http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-235-1&slc_lang=fa&sid=1
Sara
Ramezani
سارا
رمضانی
sasapranse@yahoo.com
5500319475328460020460
5500319475328460020460
Yes
University of Social Welfare & Rehabilitation Sciences
دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
Reza
Nili-Pour
رضا
نیلیپور
5500319475328460020461
5500319475328460020461
No
University of Social Welfare & Rehabilitation Sciences
دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
Fariba
Yadegari
فریبا
یادگاری
5500319475328460020462
5500319475328460020462
No
University of Social Welfare & Rehabilitation Sciences
دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
Mehdi
Rahgozar
مهدی
رهگذر
5500319475328460020463
5500319475328460020463
No
University of Social Welfare & Rehabilitation Sciences
دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی