Archives of Rehabilitation
مجله توانبخشی
jrehab
Medical Sciences
http://rehabilitationj.uswr.ac.ir
55
journal55
2538-6247
2538-6247
10.32598/rj
fa
jalali
1388
7
1
gregorian
2009
10
1
10
3
online
1
fulltext
fa
مقایسه برخی تواناییهای کاربرد شناختی کودکان فارسی زبان کمشنوای شدید 4 تا 6 ساله با همسالان شنوا
Comparison of Some of Pragmatic Skills between 4 to 6 Years Old Farsi Speaking Hard of Hearing Children with Normal Hearing Peers
عمومى
General
كاربردی
Applicable
<p dir="RTL" style="text-align: justify"><strong>هدف:</strong> کاربردشناسی زبان عبارت از مطالعه کنشهای گفتاری و جنبه های اجتماعی تعاملات ارتباطی در بافت زبان است. کودکان کمشنوا، به دلیل محروم بودن از حس شنوایی که نقش مهمی در رشد مهارتهای زبانی دارد، در تمام سطوح زبان و از جمله کاربردشناسی با مشکلاتی مواجهند. هدف از این پژوهش، مقایسه برخی تواناییهای کاربردشناختی شامل پیگیری موضوع، نوبتگیری و اصلاح مکالمه در کودکان فارسی زبان کمشنوای شدید 4 تا 6 ساله با همسالان شنوا میباشد.<br>
<strong>روش بررسی:</strong> در این پژوهش مقطعی مورد-شاهدی، 21 کودک شنوا به روش تصادفی ساده از مهدکودکهای عادی و 21 کودک کمشنوای شدید به روش نمونه گیری دردسترس از مراکز توانبخشی و کلینیکهای گفتاردرمانی تهران و کرج انتخاب شده و مهارتهای کاربردشناسی آنها با استفاده از تکالیف محققساخته در خصوص پیگیری موضوع، نوبتگیری و اصلاح مکالمه مورد بررسی قرار گرفت. روایی محتوایی تکالیف، توسط یک زبان شناس و دو آسیب شناس گفتار و زبان و پایایی تمامی آنها به روش آزمون-بازآزمون و ضریب همبستگی 0/70 تا 0/95 مورد تأیید قرار گرفت. لازم بهذکر است ابتدا خرده آزمونهای هوش غیرکلامی از آزمودنیها به عمل آمد و در صورتی که نمره هوش آزمودنی در محدوده طبیعی به دست می آمد، تکالیف کاربرد شناختی در اختیار او قرار می گرفت. دادههای حاصل با استفاده از آزمونهای مجذور خی، تی مستقل و مان ویتنی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.<br>
<strong>یافتهها:</strong> میانگین مدتزمان پیگیری موضوع (<span dir="LTR">P</span><0/001)، نمرات نوبتگیری (<span dir="LTR">P</span><0/001)، اصلاح مکالمه از نوع پاسخ به درخواست برای رفع ابهام (<span dir="LTR">P=0/003</span>) و اصلاح مکالمه از نوع درخواست برای رفع ابهام (<span dir="LTR">P=0/002</span>) بین دو گروه کمشنوا و شنوا اختلاف معناداری داشت.<br>
<strong>نتیجهگیری:</strong> کودکان کمشنوا در بهکارگیری مهارتهای کاربردشناسی ضعیفتر از کودکان شنوا عمل میکنند.</p>
<p dir="RTL" style="text-align: justify"></p>
<p dir="ltr" style="text-align: justify"><b>Objective:</b> Pragmatics is the study of speech acts and social aspects of communicative interactions in context. Hearing-impaired children suffer from language impairments due to lack of hearing sense which has important role in developing language skills. The purpose of this study is comparison of some of pragmatic skills including topic maintenance, turn-taking and repairs between 4 to 6 year-old Farsi speaking hard of hearing children with normal hearing peers.<b> </b></p>
<p dir="ltr" style="text-align: justify"><b>Materials & Methods:</b> In this cross-sectional and case-control research, twenty one normal hearing children were chosen by simple random sampling method from ordinary kindergartens and twenty one hard of hearing children (71-95 db) were selected from deaf rehabilitation centers and speech therapy clinics of Tehran and Karaj by simple sampling method. The children of both groups were assessed by nonverbal intelligence subtests. If they did not show any difficulties, the pragmatic skills of them (topic maintenance, turn-taking and repair) were evaluated by researcher made tasks which their content validity was confirmed by a linguistic and two speech and language pathologists and reliability of them was determined by test-retest (0.70)<r<0.95). analyzed="" and="" br="" by="" data="" mann-whitney="" t-test="" u="" were=""><b> </b></r<0.95).></p>
<p dir="ltr" style="text-align: justify"><r<0.95). analyzed="" and="" br="" by="" data="" mann-whitney="" t-test="" u="" were=""><b>Results:</b> There were significant differences between two groups in duration of topic maintenance (P<0.001), scores of turn-talking (P<0.001), repairs in form of reply to request for clarification (P=0.003) and request for clarification (P=0.002).<b> </b></r<0.95).></p>
<p dir="ltr" style="text-align: justify"><r<0.95). analyzed="" and="" br="" by="" data="" mann-whitney="" t-test="" u="" were=""><b>Conclusion:</b> The pragmatic abilities of hearing-impaired children were Significantly lower than those of normal hearing.<br>
<r<0.95). children="[object HTMLCollection]" p="0.003)"> </r<0.95).></r<0.95).></p>
کمشنوای شدید, کاربردشناسی, پیگیری موضوع, نوبتگیری, اصلاح مکالمه
Hard of hearing, Pragmatics, Topic maintenance, Turn-talking, Repairs
0
0
http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-44-31&slc_lang=fa&sid=1
Mehdi
Rahgozar
مهدی
رهگذر
5500319475328460027349
5500319475328460027349
No
Najva
Mousavi
نجوا
موسوی
5500319475328460027350
5500319475328460027350
Yes
University of Welfare & Rehabilitation Siences, Tehran, Iran.
دانشگاه علوم بهزستی و توانبخشی، تهران، ایران.
Sima-Shirazi
طاهره
سیماشیرازی
5500319475328460027351
5500319475328460027351
No
Akbar
Daroubi
اکبر
دارویی
5500319475328460027352
5500319475328460027352
No
Maryam
Danaye-Tousi
مریم
دانایطوسی
5500319475328460027353
5500319475328460027353
No
Abbas
Pourshahbaz
عباس
پورشهباز
5500319475328460027354
5500319475328460027354
No