Archives of Rehabilitation
مجله توانبخشی
jrehab
Medical Sciences
http://rehabilitationj.uswr.ac.ir
55
journal55
2538-6247
2538-6247
10.32598/rj
fa
jalali
1387
4
1
gregorian
2008
7
1
9
2
online
1
fulltext
fa
مقایسه دانش زبانی بین دانشآموزان دوزبانه مبتلا به لکنت و سالم
Comparison of Linguistic Knowledge between Students and Their Healthy Peers
عمومى
General
پژوهشی
Original
<p align="justify"><strong>هدف:</strong> گزارشهای زیادی درباره ارتباط بین لکنت و رشد زبان مطرح شده است. برخی از تحقیقات نشان دادهاند که دوزبانگی میتواند عاملی تأثیرگذار در ابتلا به لکنت باشد. هدف اصلی این مطالعه، مقایسه دانش زبانی کردی و فارسی بین دانشآموزان دوزبانه مبتلا به لکنت و سالم شهر جوانرود است.</p>
<p align="justify"><strong>روش بررسی:</strong> مطالعه مقطعی - مقایسهای حاضر از نوع مورد- شاهدی است. 31 دانشآموز دوزبانه مبتلا به لکنت با روش تمامشمار به عنوان گروه مورد و 31 دانشآموز سالم با روش همسانسازی جفتی به عنوان گروه شاهد از دانشآموزان پایههای چهارم و پنجم مقطع ابتدایی شهر جوانرود انتخاب شدند. دانش زبانی کردی و فارسی دو گروه، از طریق مقایسه شاخصهای کیفیت گفتار (روانی گفتار، پیچیدگی گفتار، غنای واژگانی) در نمونه گفتار توصیفی آزمودنیها بررسی و دادههای حاصل با استفاده از آزمون تی مستقل و آزمون یو مان - ویتنی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.</p>
<p align="justify"><strong>یافتهها:</strong> در دو زبان کردی و فارسی شدت ناروانی گفتار در گروه مبتلا به لکنت بیشتر و پیچیدگی گفتار، روانی گفتار و غنای واژگانی گروه مبتلا به لکنت کمتر از گروه سالم و در تمامی مشخصههای شاخصهای گفتاری فوق اختلاف دو گروه معنادار بود (P<0/05).</p>
<p align="justify"><strong>نتیجهگیری:</strong> مطابق نتایج حاصل از این تحقیق دانش زبانی افراد دوزبانه مبتلا به لکنت در هر دو زبان اول و دوم کمتر از گروه سالم میباشد. این یافته مؤید این نکته است که سطح مهارت زبانی احتمالاً به عنوان یکی از عوامل تأثیرگذار بر لکنت مطرح است.</p>
<p dir="ltr" style="text-align: justify"><strong>Objectives:</strong> There are many reports about relations between stuttering and language development. Some studies reveal that bilingualism is a contributing factor to the development of stuttering. Main objective of this study was comparison of linguistic knowledge in Kurdish (L1) and Farsi (L2) between bilingual stutterers and their normal peers.</p>
<p dir="ltr" style="text-align: justify"><strong>Materials & Methods:</strong> In this case-control and comparative study all of 31 Kurdish-Farsi bilingual stutterers from 4 and 5 grades in primary schools of Javanrood were selected as case group and 31 normal peers were selected as control group by Pairs Matching Method. The linguistic knowledge of two groups in L1 and L2 were evaluated and compared by analyzing the speech quality indices (speech fluency index, speech complexity index, type-token ratio) in a sample of their spontaneous speech in Kurdish and Farsi. Data were analyzed by Independent -T-test and Mann-Whitney U.</p>
<p dir="ltr" style="text-align: justify"><strong>Results:</strong> In both Kordish and Farsi Language, Speech unfluency was more in stutterd students than normal group. Also, speech complexity, speech fluency and lexical diversity of stuttered students were less than normal group and there were significant differences between two groups in all speech indices (P<0.05).</p>
<p dir="ltr" style="text-align: justify"><strong>Conclusion:</strong> The linguistic knowledge of stuttered group was less than normal group in both Kordish and Farsi language. This finding confirms that level of language proficiency may be considered as a contributing factor to stuttering.</p>
لکنت, دوزبانگی, دانش زبانی
Stuttering, Bilingualism, Linguistic knowledge
47
51
http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-214&slc_lang=fa&sid=1
Hiva
Mohammadi
هیوا
محمدی
hiwa.mohamadi@gmail.com
5500319475328460024639
5500319475328460024639
Yes
Department of Speech therapy
دپارتمان گفتاردرمانی
Reza
Nili-Pour
رضا
نیلیپور
5500319475328460024640
5500319475328460024640
No
Fariba
Yadegari
فریبا
یادگاری
5500319475328460024641
5500319475328460024641
No
Masoud
Karimlou
مسعود
کریملو
5500319475328460024642
5500319475328460024642
No