Archives of Rehabilitation
مجله توانبخشی
jrehab
Medical Sciences
http://rehabilitationj.uswr.ac.ir
55
journal55
2538-6247
2538-6247
10.32598/rj
fa
jalali
1398
4
1
gregorian
2019
7
1
20
2
online
1
fulltext
fa
بررسی روایی و پایایی پرسشنامه زمان و روالهای رایج روزمره خانواده (FTRI) در خانوادههای کودکان دارای اُتیسم
Validity and Reliability of Family Time and Routines Index in the Families of Children With Autism
کاردرمانی
Occupational Therapy
پژوهشی
Original
<div style="text-align: justify;"><strong>هدف </strong>اختلالات طیف اُتیسم از شایعترین اختلالات رشدی است. معیارهای تشخیصی این دسته از اختلالات دو دسته کلی علائم شامل نقص در ارتباطات و تعاملات اجتماعی و الگوهای محدود، تکراری و کلیشهای در رفتار، علائق و فعالیتهاست. روالهای رایج روزمره، الگوهای تثبیتشده و منظمی از کارها و فعالیتها هستند که ساختار و ثبات را برای زندگی روزمره فراهم میکنند، چارچوبی برای شکلدهی و معنابخشیدن به زندگی روزمره هستند و میتوانند بر سلامت تأثیرگذار باشند و آن را ارتقا یا کاهش دهند. ماهیت ناتوانکننده اُتیسم و مشکلات متعددی که در اثر ابتلا به این اختلال در فرد ایجاد میشود موجب میشود تا خانوادهها در ایجاد و توسعه روالهای کارآمد و معنادار با مشکل روبهرو باشند و به دنبال آن یکپارچگی و همبستگی خانواده از بین برود و خانواده دچار آشفتگی میشود. به منظور بررسی روالهای رایج روزمره در خانوادههای کودکان مبتلا به اُتیسم نیاز به ابزاری مناسب است. در مطالعه حاضر به بررسی روایی و پایایی پرسشنامه زمان و روالهای رایج روزمره خانواده در خانوادههای کودکان مبتلا به اُتیسم ایرانی پرداخته شده است.<br>
<strong>روش بررسی</strong> مطالعه حاضر یک مطالعه غیرتجربی روششناختی است که جامعه آماری آن را والدین کودکان مبتلا به اُتیسم شهر تهران تشکیل میدادند؛ از این بین ۱۰۰ نفر از والدین کودکان مبتلا اُتیسم مراجعهکننده به مراکز اُتیسم و کلینیکهای خصوصی شهر تهران به روش نمونهگیری دردسترس و با شرط داشتن معیارهای ورود وارد مطالعه شدند. معیارهای ورود شامل رضایت والدین برای شرکت در مطالعه، تشخیص اُتیسم برای کودک از سوی روانپزشک کودکان بر اساس معیارهای نسخه پنجم راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی، قرارداشتن کودک در دامنه سنی ۳ تا ۱۱ سال و نداشتن نابینایی، ناشنوایی، صرع و معلولیتهای دیگر در کودک بود. همچنین در صورت عدم تمایل به همکاری آزمودنیها و پاسخگویی ناکامل به سؤالات پرسشنامهها آزمودنیها از مطالعه خارج میشدند. جمعآوری دادهها با استفاده از دو پرسشنامه اطلاعات جمعیتشناختی و پرسشنامه زمان و روالهای رایج روزمره خانواده که از سوی والدین تکمیل میشد انجام شد. <br>
پس از گرفتن اجازه از طراح پرسشنامه برای ترجمه و بررسی ویژگیهای روانسنجی، پرسشنامه بر اساس پروتکل پروژه بینالمللی ابزار کیفیت زندگی ترجمه شد. روایی ظاهری و روایی محتوایی پرسشنامه با استفاده از نظرات متخصصین و والدین بررسی و پس از آن آزمون مقدماتی انجام شد که طی آن پرسشنامه را ۱۰ نفر از والدین کودکان مبتلا اُتیسم تکمیل کردند تا مدتزمان مناسب برای تکمیل پرسشنامه مشخص شود. سپس ۱۰۰ نفر از والدین کودکان مبتلا به اُتیسم پرسشنامه اطلاعات جمعیتشناختی و پرسشنامه زمان و روالهای رایج روزمره خانواده را تکمیل کردند. همچنین به منظور تعیین پایایی در دفعات آزمون پس از ۲ هفته ۳۳ نفر از والدین کودکان دارای اُتیسم مجدداً پرسشنامه را تکمیل کردند. به منظور بررسی کمی روایی ظاهری نمرات تأثیر آیتمها محاسبه شد. برای بررسی روایی محتوا از شاخصهای ضریب نسبی روایی محتوا و شاخص روایی محتوا استفاده شد. ضریب همبستگی درونردهای به منظور بررسی پایایی پرسشنامه در طی زمان استفاده شد. همچنین برای بررسی همسانی درونی کل پرسشنامه و خردهمقیاسهای آن از آلفای کرونباخ استفاده شد.<br>
<strong>یافتهها </strong>نمرات تأثیر برای همه آیتمهای پرسشنامه بیش از ۵/۱ بود. مقدار ضریب نسبی روایی محتوا برای هریک از آیتمهای پرسشنامه مقادیری بین ۰/۸۰ تا ۱ و برای کل پرسشنامه ۰/۸۷ به دست آمد. مقدار شاخص روایی محتوا شاخص روایی محتوا برای آیتمهای پرسشنامه مقادیری بین ۰/۸۳ و ۱ و برای کل پرسشنامه ۰/۹۷ بود. ضریب همبستگی درونردهای برای نمره کل پرسشنامه ۰/۹۶ و آلفای کرونباخ ۰/۸۸ به دست آمد. همچنین کمترین مقدار آلفای کرونباخ مربوط به خردهمقیاس روالهای رایج روزمره کودک (۰/۷۰) و بیشترین میزان آن مربوط به خردهمقیاس روالهای رایج روزمره مربوط به بستگان (۰/۸۶) بود.<br>
<strong>نتیجهگیری</strong> نتایج مطالعه بیانگر آن است که ابزار زمان و روالهای رایج روزمره روایی و پایایی مناسبی در جامعه ایرانی دارد و میتواند ابزار پژوهشی و بالینی مناسبی برای سنجش روالهای رایج روزمره خانواده باشد.</div>
<div style="text-align: justify;"><strong>Objective </strong>Autism spectrum disorders are among the most prevalent developmental disorders. Diagnostic criteria for these disorders consist of the two general categories of symptoms, including deficiencies in communication and social interactions, and limited, repetitive and stereotypic patterns in behavior, interests, and activities. Routines are well-established and the regular patterns of occupations and activities that provide structure and stability for everyday life and add meaning to it can affect health. The disabling nature of autism and its numerous associated problems unable families to develop effective and meaningful routines; consequently, the integrity and solidarity of family are lost and family is disturbed. A proper tool is required to evaluate everyday routine in the families of children with autism. The present study investigated the validity and reliability of the Family Time and Routines Index (FTRI) in the Iranian families of children with autism.<br>
<strong>Materials & Methods</strong> This was a non-experimental methodological study. The statistical population of the study consisted of all children with autism in Tehran City, Iran. Among them, 100 parents of children with autism referring to autism centers and private clinics in Tehran were selected by the convenience sampling method; they were entered into the study, according to the inclusion criteria. Inclusion criteria were the diagnosis of autism by a child psychiatrist, based on the Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders, Fifth Edition (DSM-V), the age of 3-11 years, and the absence of blindness, deafness, epilepsy, and other disabilities in the child. Moreover, the subjects with no desire to cooperate or uncompleted the questionnaires were excluded from the study. The required data were collected using demographic information questionnaire and FTRI completed by parents. After obtaining the permission of the designer of the questionnaire for translation and the investigation of its psychometric properties, the questionnaire was translated according to the International Quality of Life Assessment (IQOLA) project. The face validity and content validity of the questionnaire were evaluated using experts and parents’ opinions; then, a preliminary test was conducted in which the questionnaire was completed by 10 parents of children with autism to determine the appropriate time to complete the questionnaire. Consequently, 100 parents of children with autism completed the demographic information questionnaire and FTRI. Furthermore, to determine the test-retest reliability, after 2 weeks, 33 parents of children with autism re-completed the questionnaire. To examine the face validity, item impact score was calculated. To assess the content validity, Content Validity Ratio (CVR) and Content Validity Index (CVI) was used. Internal Consistency Coefficient (ICC) was used for assessing the test-retest reliability of the scale. Moreover, the internal consistency of the whole questionnaire and its subscales was assessed by Cronbach's alpha coefficient.<br>
<strong>Results </strong>Item impact score for all items of the questionnaire was over 1.5. The CVR for each item of the questionnaire was between 0.8 and 1 and for the whole questionnaire was equal to 0.87. The CVI for the items of the questionnaire was between 0.83 and 1 and for the whole questionnaire was equal to 0.97. Additionally, the intraclass correlation coefficient for the total score was equal to 0.96 and Cronbach's alpha coefficient was calculated as 0.88. Moreover, the lowest Cronbach's alpha coefficient related to the subscale of child routines (0.70) and the highest related to the subscale relative's connection routines (0.86).<br>
<strong>Conclusion </strong>The obtained results indicated that FTRI has acceptable validity and reliability in the Iranian samples and can be a useful research and clinical tool for assessing the family routines.</div>
اختلال طیف اُتیسم, تکرارپذیری نتایج, خانواده, کاردرمانی, مطالعات اعتبارسنجی
Autism spectrum disorder, Family, Occupational therapy, Reproducibility of results, Validation studies
158
173
http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2578-2&slc_lang=fa&sid=1
Ehsan
Jamshidian
احسان
جمشیدیان
5500319475328460037038
5500319475328460037038
No
Department Of Occupational Therapy, University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences, Tehran, Iran.
گروه کاردرمانی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران.
Houshang
Mirzaei
هوشنگ
میرزایی
hooshang_mirzaie@yahoo.com
5500319475328460037039
5500319475328460037039
Yes
Department Of Occupational Therapy, University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences, Tehran, Iran.
گروه کاردرمانی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران.
Seyed Ali
Hosseini
سید علی
حسینی
5500319475328460037040
5500319475328460037040
No
Department Of Occupational Therapy, University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences, Tehran, Iran.
گروه کاردرمانی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران.
Samaneh
Hosseinzadeh
سمانه
حسینزاده
5500319475328460037041
5500319475328460037041
No
Department of Biostatistics, University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences, Tehran, Iran.
گروه آمار زیستی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران.
Maryam
Farzad
مریم
فرزاد
maryam_frzd@yahoo.com
5500319475328460037042
5500319475328460037042
No
Department Of Occupational Therapy, University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences, Tehran, Iran.
گروه کاردرمانی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران.