Archives of Rehabilitation
مجله توانبخشی
jrehab
Medical Sciences
http://rehabilitationj.uswr.ac.ir
55
journal55
2538-6247
2538-6247
10.32598/rj
fa
jalali
1387
1
1
gregorian
2008
4
1
9
1
online
1
fulltext
fa
تأثیر سه روش درمانی بوبت، آموزش نمونشی و آموزش به والدین بر فعالیتهای روزمره زندگی کودکان فلج مغزی
Effectiveness of Three Therapeutic Modalities of Bobath, Conductive Education to Parents Regarding to Activity of Daily Living in Cerebral Palcied Children
عمومى
General
پژوهشی
Original
<p align="justify"><strong>هدف:</strong> این مطالعه به منظور مقایسه تأثیر سه رویکرد درمانی بوبت، آموزش نمونشی و آموزش به والدین بر فعالیتهای روزمره زندگی کودکان فلج مغزی 5-3 ساله آموزشپذیر انجام گرفت.</p>
<p align="justify"><strong>روش بررسی:</strong> در این مطالعه شبه تجربی و مداخلهای که به صورت قبل و بعد انجام شد، جامعه هـدف کودکان فلج مغزی 5-3 سال شهر تهران و نمونههای در دسترس کودکان مراجعه کننده به کلینیکهای بنیاد توانبخشی ولعیصر(عج) بودند که از بین آنها 45 کودک که شرایط ورود به مطالعه را داشتند، با در نظر گرفتن شرایط همگنی (سن، جنس، هوشبهر و نوع اختلال) بهصورت ساده و هدفمند انتخاب و به روش تصادفی ساده به سه گروه 15 نفره تخصیص یافته و مداخلات درمانی بوبت، آموزش نمونشی و آموزش به والدین بر روی آنها صورت گرفت. ابزارهای مورد استفاده شامل آزمونهای گودیناف جهت تعیین میزان هوشبهر و آمـوزشپـذیر بودن کودکان و گـزارش ارزیابی پیشرفـت مـددجو (CDER) جهت ارزیابی عملکرد فعالیتهای روزمره زندگی (ADL) بودند. تجزیه وتحلیل آماری با استفاده از آزمونهای آماری ویلکاکسون، کروسکال – والیس و من- ویتنی انجام شد.</p>
<p align="justify"><strong>یافتهها:</strong> هر سه گروه پیشرفت معنیداری در انجام فعالیتهای روزمره زندگی بعد از انجام مداخلات نسبت به قبل از آن داشتند (P<0/001). تفاوت معنیداری بین سه گروه از لحاظ عملکرد کل ADL وجود داشته (P<0/001) و روشهای درمانی به ترتیب اثرگذاری عبارت بودند از: آموزش نمونشی، آموزش به والدین و بوبت. رابطه معنیداری بین اختلاف عملکرد سه گروه، در 13 خرده مهارت از 17خرده مهارت فعالیتهای روزمره زندگی وجود داشت (p<0/05).</p>
<p align="justify"><strong>نتیجهگیری:</strong> رویکردهای بوبت، آموزش نمونشی و همچنین آموزش به والدین موجب پیشرفت مهارتهای فعالیتهای روزمره زندگی میشوند، اما در رویکرد درمانی آموزش نمونشی، تأکید برآموزشهای گروهی به مددجویان، سبب بهبود بیشتر تعاملات اجتماعی و ارتباطی و همچنین وجود برنامه و آموزشهای عملی، باعث پیشرفت آنها در انجام مهارتهای روزمره زندگی میگردد.</p>
<p dir="ltr" style="text-align: justify"><strong>Objective:</strong> The goal of this study was to determine effectiveness of Bobath, conductive education (CE) and education to parents on activity daily living (ADL) in educable children with cerebral palsy, 3-5 years old.</p>
<p dir="ltr" style="text-align: justify"><strong>Materials & Methods:</strong> This research was a Quasi-experimental and interventional with pre - post study design that performed on 45 children with cerebral palsy from Valyasr rehabilitation foundation clinics. They were selected by simple sampling and matched from sex, age, IQ and disorder type and were assigned to three groups by simple randomize method (15 Bobath, 15 CE, 15 education to parents). Clinical tests were goodenough and client development evaluation report (CDER). The data were analyzed by statistical tests such as Wilcoxon signed, Kruskal-Wallis and Mann-whitney U.</p>
<p dir="ltr" style="text-align: justify"><strong>Results:</strong> Three groups had significant improved in activity of daily living (ADL) after treatment (P<0/001). There was significant difference in total function of activity of daily living between three groups after treatment (P<0/001). The most effective approach was conductive education (CE), then education to parent and Bobath There were significant relations between function difference of three groups in 13 sub tasks of 17 ADL subtasks (P<0/05).</p>
<p dir="ltr" style="text-align: justify"><strong>Conclusion:</strong> Bobath, conductive education (CE) and education to parent’s approaches improve skills of activity of daily living, but in CE approach, group educations causes better improvement in social communication and practical educations and programs increase improvement of ADL skills.</p>
فلج مغزی, فعالیتهای روزمره زندگی, کودک, والدین, افراد ناتوان
Cerebral Palsy, Activity of daily living, Child, Parents, Disabled persons
6
12
http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-197&slc_lang=fa&sid=1
Hamid
Dalvand
حمید
دالوند
hamiddalvand@gmail.com
5500319475328460024566
5500319475328460024566
Yes
University of Welfare & Rehabilitation Siences, Tehran, Iran.
دانشگاه علوم بهزستی و توانبخشی، تهران، ایران.
Leila
Dehghan
لیلا
دهقان
5500319475328460024567
5500319475328460024567
No
Avat
Feyzi
آوات
فیضی
5500319475328460024568
5500319475328460024568
No
Souzan
Amirsalari
سوزان
امیرسالاری
5500319475328460024569
5500319475328460024569
No