Archives of Rehabilitation
مجله توانبخشی
jrehab
Medical Sciences
http://rehabilitationj.uswr.ac.ir
55
journal55
2538-6247
2538-6247
10.32598/rj
fa
jalali
1397
1
1
gregorian
2018
4
1
19
1
online
1
fulltext
fa
یادگیری توالیهای حرکتی گفتار در بزرگسالان مبتلا به لکنت
Motor Speech Sequence Learning in Adults Who Stutter
گفتاردرمانی
Speech & Language Pathology
پژوهشی
Original
<div style="text-align: justify;"><strong>هدف</strong> لکنت رشدی، اختلالی گفتاری است. ویژگیهای این اختلال عبارتند از: تکرار، کشیدهگویی، گیر و آشفتگی در جریان روان گفتار. عوامل محیطی، حرکتی، ذهنی و شناختیزبانی در شروع و رشد لکنت نقش دارند. نظریههای مختلفی درباره علل ایجاد لکنت مطرح شده است. بر اساس یکی از این نظریهها، لکنت، اختلال در کنترل گفتاریحرکتی است. طبق فرضیه مهارتهای گفتاریحرکتی که در مطالعات به آن اشاره شده است، گفتار مانند دیگر مهارتهای حرکتی ظریف در نظر گرفته میشود و مهارتهای فرد از پایینترین سطح مهارت به بالاترین سطح مهارت میرسد. در این فرضیه، لکنت به علت محدودیت در مهارتهای گفتاریحرکتی بروز میکند و فرد مبتلا به لکنت در پایینترین نقطه مهارتهای گفتاریحرکتی طبیعی قرار دارد؛ در حالی که افراد روانگفتار در بالاترین سطح مهارت در زنجیره گفتار طبیعی قرار دارند. بنابراین، افراد دچار لکنت در یادگیری مهارتهای گفتاریحرکتی مشکل دارند و توانایی آنان برای بهرهبردن از تمرینات حرکتی در مقایسه با افراد روانگفتار محدود است. بسیاری از برنامههای درمانی لکنت الگوهای جدید گفتاری را آموزش میدهند و موفقیت در این برنامههای درمانی به یادگیری الگوهای جدید آموزش دادهشده بستگی دارد. بنابراین، اگر افراد دچار لکنت در یادگیری مهارتهای گفتاریحرکتی در مقایسه با افراد طبیعی محدودیت داشته باشند، در این برنامههای درمانی نیز موفقیت کمی خواهند داشت. هدف از این پژوهش بررسی یادگیری توالیهای حرکتی گفتار در بزرگسالان دچار لکنت است.<br>
<strong>روش بررسی</strong> مطالعه حاضر از نوع توصیفیتحلیلی است. تعداد ۱۵ فرد دچار لکنت و ۱۵ فرد طبیعی که از نظر سن، جنسیت و تحصیلات با گروه هدف همتا شده بودند، در این مطالعه شرکت کردند. میانگین سن افراد دچار لکنت ۲۸/۷۳ و میانگین سن افراد طبیعی ۲۸/۴ بود. هیچیک از افراد شرکتکننده سابقه بیماریهای نورولوژیک و گفتاریحرکتی نداشت. در این مطالعه نمونهگیری به صورت در دسترس انجام شد. شدت لکنت افراد دچار لکنت با استفاده از مقیاس وینگیت تعیین شد که در محدوده متوسط قرار گرفت. از شرکتکنندگان خواسته شد در هر جلسه توالی ناکلمه هشتهجایی را ۳۰ بار تکرار کنند. سه جلسه با فاصله یک روز برگزار شد. تحلیل نمونههای ضبطشده با استفاده از نرمافزار PRAAT صورت گرفت. متغیرهای دقت، زمان واکنش و طول توالی بررسی شدند. تحلیل آماری دادهها نیز با استفاده از نرمافزار SPSS نسخه ۲۳ انجام گرفت.<br>
<strong>یافتهها</strong> طبق یافتههای بهدستآمده، متغیر دقت در افراد دچار لکنت طی سه روز از روز اول تا روز سوم بهبود یافت (P<۰/۰۵)، اما تفاوتی در این متغیر بین دو گروه دیده نشد (P>۰/۰۵). متغیر زمان واکنش نیز در افراد دچار لکنت از روز اول تا روز سوم بهبود یافت (P<۰/۰۵)، اما این تفاوت بین دو گروه وجود نداشت (P>۰/۰۵). متغیر طول توالی افراد دچار لکنت از روز اول تا روز سوم بهبود یافت (P<۰/۰۵) و تفاوت معناداری نیز بین میانگین طول توالی در دو گروه دیده شد (۰/۰۵>P). در واقع، افراد دچار لکنت مدتزمان توالی بیشتر و کندتری در مقایسه با افراد طبیعی داشتند.<br>
<strong>نتیجهگیری</strong> نتایج پژوهش حاضر نشان داد افراد دچار لکنت در متغیرهای دقت، زمان واکنش و طول توالی از روز اول تا سوم بهبود مییابند. همچنین، افراد دچار لکنت، تعداد خطای بیشتر (دقت کمتر) را طی سه روز تمرین در مقایسه با افراد طبیعی نشان میدهند؛ البته این تفاوت بین دو گروه معنادار نبود. در متغیر زمان واکنش نیز همین نتایج به دست آمد. یافتههای پژوهش حاضر نشان داد افراد دچار لکنت، طول توالی بیشتر و کندتری نسبت به افراد طبیعی داشتند. طبق برخی مطالعات، علت این موضوع شاید این باشد که افراد دچار لکنت از استراتژی کنترلی استفاده میکنند تا تعداد خطاها کمتر شود؛ هرچند بسیاری از مطالعات این موضوع را ناشی از یادگیری حرکتی میدانند. بر اساس فرضیه مهارتهای گفتاریحرکتی میتوان نتیجه گرفت که افراد دچار لکنت در یادگیری مهارتهای گفتاریحرکتی محدودیت دارند. یافتههای این مطالعه میتواند برای برنامههای درمانی لکنت، کاربرد بالینی داشته باشد.</div>
<div style="text-align: justify;"><strong>Objective</strong> Developmental stuttering is a speech disorder characterized by repetition, prolongation, block and disruption of the smooth flow of speech. Environmental, physical, mental, and cognitive-linguistic factors were involved in the initiation and development of stuttering. There have been several theories about the development of stuttering. One of these theories suggests that stuttering is a speech motor control disorder. Based on the speech-motor skills hypothesis, speech production is a motor skill similar to any other (fine) motor skill that humans possess, and the individual motor skills develop from the lowest skill level to the highest level of motor skills. The SMS view suggests that stuttering may arise from limitations in speech motor skill in people who stutter are located more toward the lower end of a presumed normal speech motor skill continuum. Therefore, people who stutter have difficulty learning speech motor skills and have a limited ability to benefit from speech motor practice compared to normal individuals. Many of the stuttering treatment programs teach the new pattern of speech, and the success of these treatment programs depends on the learning of the new speech patterns. So if people who stutter have limited speech motor skills, also will have little success in this treatment programs. Therefore, this study aimed to investigate motor speech sequence learning in adults who stutter.<br>
<strong>Materials & Methods </strong>This was a descriptive-analytical study with participants as 15 adults who stutter and 15 adults who do not stutter. All subjects were matched for age, sex and educational level. The average age was 28.73 for the adults who stutter was 28.4 for the normal people. All of the participants had history of neurological and motor speech disorders. The convenience sampling method was used for this study. The stuttering severity of people who stutter was assessed with Wingate scale and was in moderate range. Participants were asked to repeat an eight syllable non word sequence 30 times during three practice sessions. Recorded samples were analyzed with PRAAT software, and the variables used to measure performance gains included accuracy, response preparation time and sequence duration. The data were statistically analyzed by SPSS software (version 23).<br>
<strong>Results</strong> Based on the findings of the present study, PWS showed improvement in accuracy from day 1 to day 3 (P<0.05), but there was no difference between the two groups in this variable (P>0.05). Also, the reaction time of the PWS improved from day 1 to day 3 (P<0.05), but there was no difference between the two groups (P>0.05). The sequence duration of the PWS improved from day 1 to day 3 (P<0.05) and there was a significant difference between the two groups (P<0.05). According to the results of this study, PWS showed slower sequence duration compare to PNS .<br>
<strong>Conclusion</strong> The results of this study showed that PWS show improvement in accuracy, reaction time and sequence duration variables from day 1 to day 3. Also, PWS show more substantial number of errors compared to PNS, but this difference was not significant between the two groups. Similar results were obtained for the reaction time. Results of this study demonstrated that PWS show slower sequence duration compared to PNS. Some studies suggested that this could be because people who stutter use a control strategy to reduce the number of errors, although many studies suggested that this may indicate motor learning. According to speech motor skills hypothesis, it can be concluded that people who stutter have limitations in motor speech learning abilities. The findings of the present study could have clinical implication for the treatment of stuttering.</div>
لکنت رشدی, بزرگسال, یادگیری, گفتاری, حرکتی
Developmental stuttering, Adult, Learning, Motor, Speech
26
35
http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2339-2&slc_lang=fa&sid=1
Mahsa
Aghazamani
مهسا
اقازمانی
staghazamani@yahoo.com
5500319475328460034989
5500319475328460034989
No
Department of Speech Therapy, School of Rehabilitation, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
گروه گفتاردرمانی، دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تهران، تهران، ایران.
Mohammad Rahim
Shahbodaghi
مجمد رحیم
شاهبداغی
shahbodaghi@sina.tums.ac.ir
5500319475328460034990
5500319475328460034990
Yes
Department of Speech Therapy, School of Rehabilitation, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
گروه گفتاردرمانی، دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تهران، تهران، ایران.
Elham
Faghihzadeh
الهام
فقیه زاده
faghihzadeh.elham@gmail.com
5500319475328460034991
5500319475328460034991
No
Department of Biostatics, School of Allied Medical Sciences, Shahid Beheshti University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
گروه آمار زیستی، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی، تهران، ایران.