Archives of Rehabilitation
مجله توانبخشی
jrehab
Medical Sciences
http://rehabilitationj.uswr.ac.ir
55
journal55
2538-6247
2538-6247
10.32598/rj
fa
jalali
1392
12
1
gregorian
2014
3
1
14
6
online
1
fulltext
fa
بررسی روایی و پایایی نسخه فارسی پرسشنامه عادات زندگی (Life-H) درکودکان فلجمغزی 13-5 ساله
Validity and Reliability of Persian Version of LIFE Habits Assessment for Children with Cerebral Palsy Aged between 5 and 13 Years Old
کاردرمانی
Occupational Therapy
پژوهشی
Original
<p style="text-align: justify"><strong>هدف: </strong>هدف از این مطالعه، بررسی روایی و پایایی نسخه فارسی پرسشنامه عادات زندگی در کودکان فلجمغزی 13-5 ساله ایرانی بود. که از آن برای سنجش مشارکت در کودکان فلجمغزی استفاده میگردد.</p>
<p style="text-align: justify"><strong>روش بررسی: </strong>101 کودک فلجمغزی 13-5 ساله و مراقبینشان به روش نمونهگیری در دسترس وارد این مطالعه که از نوع اعتبارسنجی و ابزارسازی میباشد؛ شدند. آنها علاوه بر پرسشنامه LIFE-H ، به پرسشنامه ویژگیهای فردی نیز پاسخ دادند. سپس روایی افتراقی آیتمها با استفاده از آزمون اسپیرمن محاسبه گردید. برای بررسی پایایی در دفعات آزمون، 22 نفر از آنها به فاصله زمانی 2 هفته، مجدداً پرسشنامه را تکمیل کردند. همچنین روایی ظاهری پرسشنامه در دو مرحله توسط کارشناسان و مراقبین کودکان مورد بررسی قرار گرفت. بررسی روایی محتوایی به روش لاوشه انجام گردید و از نظرات 13 متخصص کاردرمانی استفاده شد.</p>
<p style="text-align: justify"><strong>یافتهها: </strong>اغلب افراد روایی ظاهری پرسشنامه را خوب گزارش کردند. در بررسی روایی محتوایی به جز دو آیتم، بقیه آیتمها نمره قابل قبولی را بدست آوردند. تمام آیتمها همبستگی معنادار و خوبی را با نمره بخش مربوطه کسب کردند (r>0/39). همچنین تمام بخشها نیز با نمره کل پرسشنامه همبستگی بالاتری نشان دادند (r>0/50). مقادیر ICC برای تمام بخشها بیشتر از 0/6 حاصل شد که برای کل پرسشنامه 0/87 بدست آمد.</p>
<p style="direction: rtl text-align: justify"><strong>نتیجهگیری: </strong>بررسی یافتهها نشان داد که نسخه فارسی پرسشنامه عادات زندگی (LIFE_H) در کودکان فلجمغزی از روایی و پایایی خوبی برخوردار است. بنابراین میتوان از آن جهت سنجش مشارکت این کودکان هم در مطالعات تحقیقاتی و هم به عنوان ابزار بالینی استفاده کرد.</p>
<p dir="ltr" style="text-align: justify"><strong>Objective: </strong>The aim of this study is to determine validity and reliability of Persian version of Life Habits questionnaire (LIFE-H) in children 5-13 year old with cerebral palsy (CP) . LIFE-H is a tool for measuring participation in children with disabilities .</p>
<p dir="ltr" style="text-align: justify"><strong>Materials & Methods: </strong>In this study which is a tool making and validation instrument 101 caregivers of children with CP aged 5-13, completed the LIFE-H and a demographic questionnaire. Then the discriminant validity of the items was calculated by using Spearman's test. To evaluate test-retest, 22 of participants completed the questionnaire for the second time with a two weeks interval. Also, face validity of the questionnaire was done in two stages by professionals and caregivers of children, and content validity was verified by Lawshe’s method with 13 occupational therapists.</p>
<p dir="ltr" style="text-align: justify"><strong>Results: </strong>Most people have reported good face validity of the questionnaire. Content validity of the Persian version of LIFE-H achieved (except for two items), acceptable score . All items correlate in average to appropriate levels with its own subscale (r> 0.39). Also, all subscales showed a higher correlation with total scores (r >0/50) . I CC values for all subscales were obtained more than 0.6 and for the questionnaire was 0.78.</p>
<p dir="ltr" style="text-align: justify"><strong>Conclusion </strong>: Results showed that the Persian version of the LIFE_H in the children with cerebral palsy has good validity and reliability. Therefore, it is appropriate assessment to measure participation of children for both research studies and clinical evaluations.</p>
روایی, پایایی, مشارکت, عادات زندگی, پرسشنامه LIFE-H, کودکان فلجمغزی
Reliability, Validity, Participation, Life habits, LIFE_H questionnaire, Cerebral palsy children
115
123
http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1397-1&slc_lang=fa&sid=1
Seyyedeh Narjes
Mortazavi
سیدهنرجس
مرتضوی
narjesmortazavy@gmail.com
5500319475328460025812
5500319475328460025812
No
Mehdi
Rezaei
مهدی
رضایی
arezaee2003@ yahoo.com
5500319475328460025813
5500319475328460025813
Yes
Children Neurorehabilitaion Research Center,University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences, Tehran, Iran.
مرکز تحقیقات سوءمصرف و وابستگی به مواد، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران.
Mehdi
Rassafiani
مهدی
رصافیانی
mrassafiani@yahoo.com
5500319475328460025814
5500319475328460025814
No
Mehdi
Tabatabaei
سیدمهدی
طباطبایی
seyyed_mehdi_tabatabaee@yahoo.com
5500319475328460025815
5500319475328460025815
No
Navid
Mirzakhani
نوید
میرزاخانی
mirzakhany@yahoo.com
5500319475328460025816
5500319475328460025816
No