Archives of Rehabilitation
مجله توانبخشی
jrehab
Medical Sciences
http://rehabilitationj.uswr.ac.ir
55
journal55
2538-6247
2538-6247
10.32598/rj
fa
jalali
1392
12
1
gregorian
2014
3
1
14
6
online
1
fulltext
fa
مقایسه بلوغ هیجانی در پسران نوجوان با سندروم داون (تحقیقی در مدارس عادی و استثنایی)
Comparison of Emotional Maturity in Boys adolescents with Down Syndrome(Research in Normal and Exceptional Schools)
روانشناسی کودکان استثنایی
Exceptional Children Psychology
پژوهشی
Original
<p style="text-align: justify"><strong>هدف: </strong>این مطالعه به بررسی مقایسه ای بلوغ هیجانی و مشکلات مربوطه در افراد با سندروم داون پسر (18-12) ساله ای میپردازد که در مدارس عادی و استثنایی درس میخوانند .</p>
<p style="text-align: justify"><strong>روش بررسی:</strong> دو گروه ۱۵ کودک با سندروم داون ۱۲ تا ۱۸ ساله پسر که در مدارس عادی و استثنایی درس میخوانند با توجه به متغییرهای بهره هوشی, سن ,تحصیلات خانواده و وضعیت اجتماعی – اقتصادی همسان سازی گردیدند و جداگانه با استفاده از پرسشنامه مقیاس بلوغ هیجانی افراد مورد ارزیابی و بررسی قرار گرفتند.</p>
<p style="text-align: justify"><strong>یافتهها:</strong> افراد با سندروم داون که در مدارس عادی درس میخوانند به طور معناداری (P<0/001) در مقیاسهای بلوغ هیجانی و مولفه های آن (ثبات و بازگشت هیجانی و نیز سازگاری اجتماعی و استقلال) اختلاف دارند.</p>
<p style="text-align: justify"><strong>نتیجهگیری: </strong>مهارتهای اجتماعی در نوجوانان با سندروم داونی که در مدارس عادی تحصیل میکننددر مقایسه با همتایان خود که در مدارس استثنایی درس میخوانند رشد مناسب تری دارد. این تنیجه میتواند تاییدی در بسط آموزش فرا گیر باشد.</p>
<p dir="ltr" style="text-align: justify"><strong>Objective:</strong> This research is compromised emotional maturity in boys’ adolescents with Down syndrome (12-18) years that study in formal and exceptional schools.</p>
<p dir="ltr" style="text-align: justify"><strong>Materials & Methods:</strong> At first 15 boy’s students with DS that study in formal school matched with 15 students in Exceptional school (IQ, , age, family education and socioeconomic state were same) . Then EMS (Emotional Maturity Scale) was tested by researchers.</p>
<p dir="ltr" style="text-align: justify"><strong>Results:</strong> Adolescents with DS in formal schools are significantly different and have better scale in emotional maturity and their fields. (P<0.001)</p>
<p dir="ltr" style="text-align: justify"><strong>Conclusion:</strong> Emotional maturity in adolescents with DS in formal schools is positive and better than peers in Exceptional classs This result is helpful for improvement integrated education system. .</p>
سندروم داون, آموزش فراگیر, بلوغ هیجانی
Down syndrome, integrated education, Emotional maturity
87
92
http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-995-3&slc_lang=fa&sid=1
sahel
Hemmati
ساحل
همتی
sahel.hemmati@yahoo.com
5500319475328460027275
5500319475328460027275
Yes
Children Neurorehabilitation Research Center,University of Welfare & Rehabilitation Siences, Tehran, Iran.
دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، مرکز تحقیقات توانبخشی اعصاب اطفال، تهران، ایران.
Ma'soumeh
Pourmohammadreza-Tajrishi
معصومه
پورمحمدرضایتجریشی
5500319475328460027276
5500319475328460027276
No
Exceptional chidren
گروه کودکان استثنایی
Mehdi
Rassafiani
مهدی
رصافیانی
5500319475328460027277
5500319475328460027277
No
neurorehabilitation research center
مرکز تحقیقات توانبخشی اعصاب اطفال
Peymaneh
Shirin-bayan
پیمانه
شیرینبیان
5500319475328460027278
5500319475328460027278
No
neurorehabilitation research center
مرکز تحقیقات توانبخشی اعصاب اطفال
Mohammad reza
Koushesh
محمدرضا
کوشش
5500319475328460027279
5500319475328460027279
No
neurorehabilitation research center
مرکز تحقیقات توانبخشی اعصاب اطفال
Robab
Teimouri
رباب
تیموری
5500319475328460027280
5500319475328460027280
No
Evin, Kodakyar Blv,University of social welfare &rehabilitation science
مرکز تحقیقات توانبخشی اعصاب اطفال