Archives of Rehabilitation
مجله توانبخشی
jrehab
Medical Sciences
http://rehabilitationj.uswr.ac.ir
55
journal55
2538-6247
2538-6247
10.32598/rj
fa
jalali
1392
4
1
gregorian
2013
7
1
14
2
online
1
fulltext
fa
لبخوانی و ادراک گفتار دانشآموزان کمشنوای مدارس ویژۀ کمشنوایان در شهر تهران
Lip Reading and Speech Perception of Hearing Impaired Students in Special Schools for the Deaf in Tehran
شنوایی سنجی
Audiometery
پژوهشی
Original
<p style="text-align: justify"><strong>هدف</strong>: هدف از پژوهش حاضر، بررسی توانایی لبخوانی و ادراک گفتار دانشآموزان کمشنوای مدارس ویژۀ کمشنوایان در شهر تهران و در سطوح مختلف گفتاری بود.</p>
<p style="direction: rtl text-align: justify"><strong>روش بررسی</strong>: در این مطالعۀ توصیفیتحلیلی، ۴۴ دانشآموز کمشنوا (۹ تا ۱۲ساله)، از دو مدرسۀ ویژۀ کمشنوایان شهر تهران (دخترانه و پسرانه)، با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای و چندمرحلهای انتخاب شدند. ابزارهای این پژوهش، پرسشنامۀ محققساخته است که برای سنجش اطلاعات دموگرافیک نمونهها، آزمون ادراک شنوایی APT، آزمون لبخوانی شمارۀ ۲ سارا به دو شیوۀ بدون صدا و باصدا و آزمون تمایز گفتار SDS به دوشیوۀ بدون صدا و باصدا استفاده میشود. برای تجزیهوتحلیل یافتهها از آزمونهای تی وابسته و مستقل استفاده شد.<strong> </strong></p>
<p style="direction: rtl text-align: justify"><strong>یافتهها</strong>: لبخوانی و تمایز گفتار ۹۷٫۳ درصد دانشآموزان، در وضعیت بسیار ضعیفی قرار داشت و تنها ۶۷ درصد از آنان، ادراک شنوایی مسلطی داشتند (۰/۰۰۱>P). بین امتیازات آزمودنیها در دو حالت بدون صدا و باصدای آزمون سارا (واجها)، تفاوت معناداری وجود داشت (۰/۰۰۱>P)؛ اما بین امتیازات آزمودنیها در حالت بدون صدا و باصدای آزمون SDS (واژهها) تفاوت معناداری وجود نداشت. همچنین، در هیچیک از آزمونهای پژوهش، تفاوت معناداری بین دختران و پسران مشاهده نشد.</p>
<p style="direction: rtl text-align: justify"><strong>نتیجهگیری</strong>: لبخوانی و ادراک گفتار، اولین شاخص روش آموزش شفاهی است. این شاخص در دانشآموزان کمشنوای مدارس ویژۀ کمشنوایان در شهر تهران، وضعیت مناسبی نداشت. برای بررسی راهحلهای مناسب، پژوهشهای بیشتری لازم است.</p>
<p dir="ltr" style="text-align: justify"><strong>Objective</strong>: The goal of this study was to evaluate the lip reading ability and Speech perception of hearing impaired students of special schools for the hearing impaired in different speech levels.</p>
<p dir="ltr" style="text-align: justify"><strong>Materials & Methods</strong>: In this cross- sectional study, 44 deaf students (9-12 years old) were selected with multi-stage cluster sampling method, from two special schools for the deaf in Tehran. Tools were a demographics questionnaire, the Auditory Perception Test (APT-HI), Sara lip reading test (No 2) and Speech Discrimination Score Test (SDS). T test were used to analyze the data.</p>
<p dir="ltr" style="text-align: justify"><strong>Results</strong>: The lip reading ability and speech perception of 97.3% of deaf students was very poor and only 67% had degrees of speech perception. (P-value<0.001). There was the significant difference between Sara lip reading test scores (phonemes) with and without sound (P-value<0.001), but no significant difference between SDS test scores (words) with and without sound. Also there was no significant difference between male and female sample scores in all of tests.</p>
<p dir="ltr" style="text-align: justify"><strong>Conclusion</strong>: lip reading and speech perception, the first index of oral method, were not desirable in deaf students in special schools for the deaf in Tehran. More research is needed to explore solutions.</p>
آزمون ادراک شنیداری, آزمون تمایز شنیداری, ادراک گفتار, لبخوانی, مدارس ویژۀ کمشنوایان
Lip reading, Speech perception, Speech discrimination score test, Auditory perception test for the hearing impaired, Auditory perception test for the hearing impaired, Special schools for hearing impaired
29
37
http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-991-1&slc_lang=fa&sid=1
Gita
Movallali
گیتا
موللی
5500319475328460025482
5500319475328460025482
No
Rehabilitation Research Center for Pediatric Neurology
مرکز تحقیقات توانبخشی اعصاب اطفال،دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
Kamal
Parhoun
کمال
پرهون
5500319475328460025483
5500319475328460025483
No
, university of social Welfare & Rehabilitation Sciences, Tehran, Iran
دانشگاه علوم بهزستی و توان بخشی
Na'eimeh
Daneshmandan
نعیمه
دانشمندان
ndaneshmandan@gmail.com
5500319475328460025484
5500319475328460025484
Yes
Associate Professor of Pediatric Neurorehabilitation Research Center, University of Social Welfare & Rehabilitation Sciences, Tehran, Iran.
، دانشیار مرکز تحقیقات توانبخشی اعصاب اطفال، دانشگاه علومبهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران.