TY - JOUR T1 - Investigation of Auditory Brain Stem Responses (ABRs) In Children with Down Syndrome TT - بررسی پاسخ‌های شنیداری برانگیخته ساقه مغز در کودکان مبتلا به سندرم داون JF - USWR JO - USWR VL - 14 IS - 1 UR - http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-1116-fa.html Y1 - 2013 SP - 103 EP - 107 KW - Down’s syndrome KW - Hearing loss KW - Auditory brainstem response N2 - هدف: هدف از این بررسی، مقایسه پاسخ‌های شنیداری برانگیخته ساقه مغز کودکان هنجار و نیز مبتلا به سندرم داون می‌باشد. روش بررسی: این مطالعه مقطعی و مقایسه‌ای در مرکز توانبخشی اخوان دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران و بیمارستان تخصصی و فوق تخصصی کودکان امیرکلا بابل در محدوده سال‌‌های ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۱ انجام شد. ۴۵ کودک ۳ تا ۶ ساله مبتلا به سندرم داون و ۴۵ کودک هنجار از نمونه در دسترس و از میان پسرها انتخاب شدند. پس از تاریخچه‌گیری، اتوسکوپی و ارزیابی پایه شنوایی، آزمون پاسخ‌های شنیداری برانگیخته ساقه مغز (ABR) انجام شد. پارامتر‌های مورد مطالعه در ABR عبارتند از: نهفتگی مطلق امواج I، III و V، نهفتگی بین امواج و نسبت دامنه موج V/I. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از آزمون پارامتری t مستقل استفاده شد. یافته‌ها: نهفتگی مطلق امواج ABR و نهفتگی بین امواج I-III و I-V؛ (۰/۰۰۱>P)، و نهفتگی بین امواج (III-V (P=۰/۰۰۳ در گروه مبتلا به سندرم داون به شکل معناداری (۰/۰۰۱=P) از گروه هنجار کوتاه‌‌تر بود. نسبت دامنه V/I در گروه مبتلا به سندرم داون به شکل معناداری کوچک‌‌‌تر از گروه هنجار (۰/۰۰۱>P) و آستانه موج V در گروه مبتلا به سندرم داون به شکل معناداری از گروه هنجار بالا‌‌تر بود (۰/۰۰۱>P). نتیجه‌گیری: رشد دستگاه شنوایی محیطی در کودکان مبتلا به سندرم داون تأخیر داشته و عملکرد ساقه مغز غیرهنجار است. تشخیص به‌موقع اختلالات شنوایی و مداخله زودهنگام در این کودکان ضروری است زیرا این اختلالات با توانایی‌‌های ارتباطی کودک مداخله می کند. M3 ER -