RT - Journal Article T1 - The Effect of Cued Speech on Language Skills (Topic Maintenance, Basic Information and Sequence Events of the Story) in Late Implanted Pre-Lingual Hearing Impaired Students: The Benefits of Persian Cued Speech JF - USWR YR - 2015 JO - USWR VO - 16 IS - 1 UR - http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-1511-fa.html SP - 10 EP - 17 K1 - Cochlear implant K1 - Topic maintenance K1 - Sequence events of the story K1 - Hearing impaired child K1 - Late implanted K1 - Cued speech AB -  هدف: کاشت حلزون تأثیر بسیارمثبتی بر روی رشد زبان بیانی در کودکان کم‌شنوای شدید دارد. کارایی گفتار نشانه‌دار نیز در بسیاری پژوهش‌ها موردمطالعه قرار گرفته است. هدف این مطالعه بررسی اثربخشی گفتار نشانه‌دار بر روی حفظ موضوع، اطلاعات اصلی و توالی وقایع داستان در دانش‌آموزان کم‌شنوای پیش‌زبانی با عمل کاشت حلزون دیرهنگام بود.  روش‌ بررسی: پژوهش حاضر از نوع آزمایشی بود و طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون استفاده شد. نمونه پژوهش به‌صورت نمونه‌گیری دردسترس انتخاب شدند. آزمودنی‌ها 9 دانش‌آموز کم‌شنوای پیش‌زبانی کاشت حلزون‌شده دیرهنگام بین سنین 11 تا 16 سال و نه ماه بودند که از مرکز کاشت حلزون لقمان انتخاب شدند. ابزار پژوهش آزمون بازگویی داستان بود. برنامه آموزش گفتار نشانه‌دار در قالب 16 جلسه 60 دقیقه‌ای به‌مدت 8 هفته به اجرا درآمد و درپایان، دوباره آزمودنی‌ها موردارزیابی قرار گرفتند. در این مطالعه از آزمون Z کولموگروف-اسمیرنوف و از آزمون تی وابسته برای مقایسه گروه‌ها استفاده شد. یافته‌ها: نتایج بررسی‌ها نشان داد آموزش گفتار نشانه‌دار بر حفظ موضوع، اطلاعات اصلی و توالی وقایع داستان در دانش‌آموزان کم‌شنوای پیش‌زبانی با عمل کاشت حلزون دیرهنگام دانش‌آموزان تأثیر مثبت و معناداری دارد (P LA eng UL http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-1511-fa.html M3 ER -