@ARTICLE{Akhavast, author = {Akhavast, Asiyeh and Bahrami, Hadi and Pourmohammadreza-Tajrishi, Ma'soumeh and Biglarian, Akbar and }, title = {Instructional Games Effect on Learning of Some Mathematics Concepts in Boy Students with Educable Mentally Retarded}, volume = {10}, number = {3}, abstract ={هدف: هدف این پژوهش تعیین تأثیر بازی‌های آموزشی بر میزان یادگیری برخی از مفاهیم ریاضی در دانش‌آموزان پسر کم‌توان ذهنی آموزش‌پذیر است. روش بررسی: در این پژوهش شبه تجربی، به روش نمونه‌گیری در دسترس، دو مدرسه کودکان کم‌توان ذهنی انتخاب شده و تمام دانش‌آموزان پایه اول ابتدایی (قسمت اول) این دو مدرسه به‌صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین گردیدند (هر گروه 8 نفر). سپس گروه آزمایش مفاهیم ریاضی را از طریق بازی‌های آموزشی و گروه کنترل به روش جاری تدریس آموزش دیدند. ابزارهای پژوهش شامل4 بازی آموزشی محقق‌ساخته، 4 خرده آزمون محقق‌ساخته و یک پس آزمون محقق‌ساخته بود. داده‌های حاصل با استفاده از آزمون «یو من‌ویتنی» تحلیل شد. یافته‌ها: تفاوت میانگین نمرات دو گروه آزمایش و کنترل در کل مفاهیم ریاضی معنادار بود (P=0/025). همچنین این مداخله باعث افزایش میانگین نمرات گروه آزمایش در هر یک از مفاهیم ریاضی نسبت به گروه کنترل شد، اما این اختلاف معنادار نبود. نتیجه‌گیری: بازی‌های آموزشی می‌تواند موجب ارتقاء میزان یادگیری مفاهیم ریاضی در دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی شود. }, URL = {http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-371-fa.html}, eprint = {http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-371-fa.pdf}, journal = {Archives of Rehabilitation}, doi = {}, year = {2009} }