TY - JOUR T1 - Investigating the Patterns of Attention Performance in Children With Mathematical Learning Disorder, With Using “Test of Everyday Attention for Children” TT - بررسی الگوهای عملکرد توجهی در کودکان با اختلال یادگیری ریاضی با استفاده از آزمون «توجه روزمره برای کودکان» JF - USWR JO - USWR VL - 19 IS - 1 UR - http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-2215-fa.html Y1 - 2018 SP - 76 EP - 85 KW - Test of Everyday Attention for Children KW - Sustained KW - Selective KW - Control attention KW - Mathematics learning disorder N2 - هدف اختلال یادگیری ریاضی به عنوان یکی از اختلالات عصبی رشدی با سه نقص حافظه کاری، مشکلات راهبردی و دیداری فضایی قابل تشخیص است. ظرفیت محدود توجه و تعداد بی‌شمار محرکات محیطی، کودکان با اختلالات یادگیری را با مشکلاتی مواجه کرده است. از آنجایی که توجه یکی از اصلی‌ترین عملکردهای شناختی در رشد یادگیری ریاضیات محسوب می‌شود، شناخت و بررسی انواع نقایص توجهی در این گروه از اختلالات اهمیت دارد. بنابراین با در نظر گرفتن مدل سه عاملی مانلی مبنی بر وجود توجه پایدار، توجه انتخابی و کنترل توجه، در مطالعه حاضر به بررسی تفاوت الگوهای توجهی کودکان با اختلال یادگیری ریاضی با استفاده از آزمون توجه روزمره کودکان می‌پردازیم. روش بررسی پژوهش حاضر به عنوان مطالعه‌ای توصیفی‌تحلیلی، روی دانش‌آموزان ۷ تا ۱۱ ساله شهر تهران با اختلال یادگیری ریاضی صورت گرفته است. روان‌پزشک با استناد به تشخیص اولیه اختلال یادگیری ریاضی نمونه‌گیری را انجام داد و نمرات هوش هنجار آزمون وکسلر در پرونده تحصیلی صورت گرفت. با روش نمونه‌گیری در دسترس، ۱۷ نفر از دانش‌آموزان ۷ تا ۱۱ ساله دختر و پسر با مشکلات یادگیری ریاضی از ۵ مرکز دولتی اختلالات یادگیری شهر تهران انتخاب شدند. همچنین ۱۷ کودک عادی از لحاظ سنی و جنسیت همسان‌سازی شدند. ابتدا خانواده‌ها پرسش‌نامه اطلاعات دموگرافیک محقق‌ساخته را تکمیل کردند. سپس محقق ویراست الف از آزمون توجه روزمره برای کودکان را طی مدت زمان استاندارد در مکانی آرام با نور مناسب از دانش‌آموزان گرفت. بر این اساس دو گروه با اختلال یادگیری ریاضی و همتایان سالم در سه حوزه توجه پایدار، انتخابی، کنترل و انتقال توجه ویراست الف آزمون توجه روزمره برای کودکان با یکدیگر مقایسه شدند. یافته‌ها نتایج آزمون شپیراویلک نشان می‌دهد توزیع مقادیر همه متغیرها به غیر از تکلیف دوگانه جست‌وجوی آسمان (توجه پایدار) و سرعت شمارش موجودات (انتقال توجه) در گروه با اختلال یادگیری توزیع نرمالی دارد (P>۰/۰۵) و توجه انتخابی (۰/۰۵>P) در دو گروه تفاوت معناداری را نشان می‌دهند. نتیجه‌گیری نتایج نشان می‌دهد کودکان با اختلال یادگیری ریاضی در هر سه حوزه به میزان قابل ملاحظه‌ای ضعیف‌تر از همتایان سالم عمل کردند. یافته‌ها حاکی از آن است که آزمون توجه روزمره برای کودکان قابلیت احتمالی تشخیص نقایص توجهی اختلال یادگیری ریاضی را در مقایسه با همتایان سالم دارد. بنابراین می‌تواند ابزار مناسبی برای ارزیابی در این گروه محسوب شود. M3 10.21859/jrehab.19.1.76 ER -