TY - JOUR T1 - Motor-independent Visual Perception Skill Indexes are Related with Reading Skills in Children with Cerebral Palsy TT - ارتباط مهارتهای ادراک بینایی غیروابسته به حرکت با مهارت خواندن در دانش‌آموزان فلج مغزی اسپاستیک JF - USWR JO - USWR VL - 16 IS - 3 UR - http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-1560-fa.html Y1 - 2015 SP - 252 EP - 261 KW - Cerebral palsy KW - Visual perception KW - Reading N2 - هدف: هدف از تحقیق حاضر، بررسی و تعیین ارتباط زیرمجموعه‌های ادراک بینایی با مؤلفه‌های دقت و سرعت مهارت خواندن دانش‌آموزان فلج مغزی پایه دوم دبستان است. روش بررسی : در این مطالعه مقطعی و تحلیلی، تعداد ۲۴ نفر از دانش‌آموز فلج مغزی پایه دوم دبستان (۱۰ دختر و ۱۴ پسر) به‌صورت دردسترس از کلینیک‌ها و مراکز توان‌بخشی شهر تهران براساس مناطق جغرافیایی انتخاب شدند. مهارت‌های ادراک بینایی، با آزمون مهارت‌های ادراک بینایی غیروابسته به حرکت (TVPS-R) و مهارت خواندن نیز به‌وسیله آزمون تشخیصی خواندن مورد سنجش قرار گرفت. نتایج به‌دست‌آمده پس از بررسی نوع توزیع متغیرها براساس آزمون کولوموگروف-اسمیرونوف و با استفاده از آزمون‌های غیرپارامتریک اسپیرمن با نسخه ۱۸ نرم‌افزار آماری SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته‌ها: یافته‌های این مطالعه در آزمون همبستگی اسپیرمن نشان داد که بین نمرات استاندارد هفت حوزه ادراک بینایی با دو مؤلفه مهارت خواندن در دانش‌آموزان فلج مغزی رابطه معناداری وجود دارد. مؤلفه‌های تمییز بینایی، حافظه بینایی، روابط فضایی-بینایی، ثبات شکل بینایی، حافظه توالی بینایی، شناخت شکل از زمینه و اکمال بینایی با دقت و سرعت در ارتباط است (۰/۰۵>P). نتیجه‌گیری: ارتباط هر یک از مهارت‌های ادراک بینایی با دقت و سرعت مهارت خواندن دانش‌آموزان فلج مغزی کلاس دوم دبستان مشهود و معنادار است و می‌توان چنین نتیجه گرفت که به‌منظور بهبود مهارت خواندن دانش‌آموزان فلج مغزی در زمینه‌های دقت و سرعت، می‌توان از این تمرینات ادراک بینایی استفاده نمود. M3 ER -