%0 Journal Article %A Abazari, Zeynab %A Mirjani Aghdam, Akbar %A Cheraghi Zanjani, Azaddokht %T Factors Influencing the Participation of Students in the Teaching–Learning Process from the Perspective of Faculty Members %J Archives of Rehabilitation %V 16 %N 3 %U http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-1497-fa.html %R %D 2015 %K Participation, Teaching, Learning, Teachers, %X هدف: هدف این مطالعه شناسایی عوامل مؤثر بر مشارکت دانشجویان در فرایند یاددهی-یادگیری از دیدگاه اساتید دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران است. روش بررسی: این مطالعه، مطالعه‌ای توصیفی است که از روش نمونه‌گیری تمام‌شماری و با استفاده از پرسشنامه محقق‌ساخته بر روی 116 نفر از اساتید انجام پذیرفت. سپس، داده‌های حاصل از پژوهش از طریق آزمون تحلیل واریانس تک‌متغیری با اندازه‌گیری‌های مکرر آزمون بونفرونی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. یافته‌ها: یافته‌های این مطالعه بیانگر آن است که بین میانگین نمرات اساتید در هر یک از حیطه‌های «مشارکت دانشجویان» (با میانگین 23/2) و انحراف استاندارد (با میانگین 2/8)، «کیفیت ارتباطات میان‌فردی دانشجویان» (با میانگین 25/1) و انحراف استاندارد (با میانگین 4/1)، «سبک تفکر اساتید» (با میانگین 24/2) و انحراف استاندارد (با میانگین 4/3)، «کیفیت زندگی کاری اساتید» (با میانگین 23/3) و انحراف استاندارد (با میانگین 4/1) و «نگرش اعضای هیئت علمی نسبت به عوامل حرفه‌ای» (با میانگین 26/1) و انحراف استاندارد (با میانگین 3/1) در زمینه مشارکت دانشجویان در فرایند یاددهی-یادگیری تفاوت معنادار وجود دارد (0/05>P). نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج مطالعه می‌توان چنین عنوان کرد که حیطه‌های «نگرش اساتید نسبت به عوامل حرفه‌ای» و «کیفیت ارتباطات میان‌فردی دانشجویان» بیشترین تأثیر را بر مشارکت دانشجویان در فرایند یاددهی–یادگیری دارند. %> http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-1497-fa.pdf %P 262-269 %& 262 %! Factors influencing the participation of students in the teaching – learning process from the perspective of faculty members %9 Original %L A-10-1306-2 %+ Educational Development Center, University of Social Welfare & Rehabilitation Sciences, Tehran, Iran. %G eng %@ 2538-6247 %[ 2015