@ARTICLE{Khayat-Zadeh Mahani, author = {Khayat-Zadeh Mahani, Mohammad and Mardani-Shahrbabak, Beman Ali and Gholamian, Hamid Reza and Rahgozar, Mahdi and Soroury, Mohammad Hossein and Fadaie, Farbod and }, title = {Visual Perceptual Skills in Normal Children Aged 7 to 13 Years in Tehran City}, volume = {11}, number = {4}, abstract ={هدف: این مطالعه با هدف بررسی مهارتهای ادراک بینایی در کودکان عادی ۷ تا ۱۳ ساله شهر تهران و تعیین تأثیر جنسیت، سن و موقعیتهای اجتماعی- تحصیلی مختلف بر آن انجام شد. روش‌بررسی: در این مطالعه تحلیلی و مقطعی، از بین دانش‌آموزان ۷ تا ۱۳ ساله کلیه مدارس مناطق مختلف آموزش و پرورش شهر تهران، به روش خوشه‌ای پنج منطقه و چهل مدرسه ابتدایی و راهنمایی انتخاب و متناسب با جمعیت آنها، ۷۸۸ نفر به‌صورت تصادفی ساده انتخاب و در سه گروه سنی طبقه‌بندی شده و توسط آزمون مهارتهای ادراک بینایی– تجدید نظر شده (تی.وی.پی.اس-آر) مورد ارزیابی قرار گرفتند. داده‌های حاصل با استفاده از آزمونهای کولموگروف- اسمیرنوف، بارتلت، آنالیز واریانس، آزمون تی مستقل، کروسکال والیس، یومن‌ویتنی و ضریب همبستگی اسپیرمن مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: نمرات استاندارد در کلیه مهارتهای ادراک بینایی در حد متوسط بود. بین گروههای سنی، بجز در مورد حافظه بینایی و حافظه توالی بینایی، در بقیه مهارتها اختلافی معنادار وجود داشت (مقدار احتمال از 0/045 تا کمتر از 0/100). بین دانش‌آموزان مناطق مختلف آموزش و پرورش، در تمام مهارتها، اختلاف معنادار وجود داشت (P }, URL = {http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-762-fa.html}, eprint = {http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-762-fa.pdf}, journal = {Archives of Rehabilitation}, doi = {}, year = {2011} }