AU - Talebi, Hossein AU - Mousavi, Abdollah AU - Lotfi, Younes AU - Faghih-Zadeh, Soghrat TI - Concurrent Speech Segregation Problems in Hearing Impaired Children PT - JOURNAL ARTICLE TA - USWR JN - USWR VO - 15 VI - 1 IP - 1 4099 - http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-1347-fa.html 4100 - http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-1347-fa.pdf SO - USWR 1 AB  - هدف: مطالعه حال حاضر، در زمره پژوهشهای بنیادین انجام گرفته برای بررسی توانایی جداسازی اصوات گفتاری همزمان در کودکان کم شنوا می باشد. جداسازی همزمان، یکی از مولّفه های پایه ای رویکرد تجزیه و تحلیل صحنه شنوایی (ASA) بوده و نقش مهمّی در فرآیند درک گفتار، دارا می باشد. در این مطالعه، پتانسیلهای دیررس شنوایی کودکان کم شنوا بررسی شده و با پاسخ های گروه هنجار مقایسه شدند. روش بررسی: در 10 کودک هنجار و 10 کودک کم شنوای 4 تا 6 ساله، پاسخ های دیررس شنوایی یا ALRs (دامنه مجموعه N1-P2) برای دوازده جفت واکه سنتز شده ای که به طور همزمان و به صورت دوگوشی ارائه می شدند، ثبت گردیدند. تفاوت جفت واکه های مورد نظر، در فرکانس پایه آنها بود؛ به نحوی که، فرکانس پایه هر یک از آنها به میزان نیم semitone از دیگری تفاوت داشت. یافته‌ها: مقایسه دامنه مجموعه N1-P2 میان دو گروه هنجار و کم شنوا نشان دهنده وجود اختلاف آماری معنادار در شماری از جفت واکه ها بود (P CP - IRAN IN - LG - eng PB - USWR PG - 77 PT - Original YR - 2014